صالحی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

حذف 14 هزار سانتریفیوژ از مدار ظرف 3 تا 4 هفته آینده

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما حدود 20 هزار سانتریفیوژ داریم که باید حدود 14 هزار سانتریفیوژ را حذف کنیم و 6 هزار سانتریفیوژ دیگر را در مدار نگه داریم که این اقدامات نیز در 3 یا 4 هفته آینده انجام خواهد شد.

حذف 14 هزار سانتریفیوژ از مدار ظرف 3 تا 4 هفته آینده
به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نخستین کنگره سربازان صلح ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای خروج قلب راکتور اراک باید یک سری اقدامات از طرف مقابل انجام می‌شد تا این کار صورت پذیرد.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات بسته شدن پرونده فعالیت‌های گذشته و حال ایران بود که این مسئله به سرانجام رسید، همچنین باید یک تفاهم‌نامه یا موافقت‌نامه پایه‌ای به امضای ایران و طرف مقابل برسد که امیدواریم تا دوشنبه هفته آینده این امر نیز صورت پذیرد.

صالحی اضافه کرد: اگر با برگزاری نشست کارشناسان در هفته آینده توافق نهایی صورت بگیرد مقدمات خروج قلب راکتور اراک آغاز می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره اجرای زمان برچیدن سانتریفیوژها گفت: در مورد برچیدن سانتریفیوژها زمانی که اقدامات لازم توسط طرف‌های مقابل انجام شد رئیس جمهور که ریاست هیئت نظارت بر این امر را بر عهده داشت دستور برچیدن سانتریفیوژها را صادر کرد، ما در گذشته سانتریفیوژهای غیرفعال را خارج کردیم و در زمان بعد از توافق نیز سانتریفیوژهای فعال را از مدار خارج کردیم، امیدواریم که با انجام این اقدامات تمامی تحریم‌ها در دی ماه سال جاری لغو شود.

وی ادامه داد: ما حدود 20 هزار سانتریفیوژ داریم که باید حدود 14 هزار سانتریفیوژ را حذف کنیم و 6 هزار سانتریفیوژ دیگر را در مدار نگه داریم که این اقدامات نیز در 3 یا 4 هفته آینده انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تأثیر گزارش آمانو بر توان و فعالیت‌های نظامی ایران اظهار داشت: گزارش آمانو در تضاد با قطعنامه است و وی فقط استنباط خود را در آن نوشته بود، اصل برای ما قطعنامه و بندهای 9، 11 و 13 آن است که به صراحت تمام قطعنامه‌های گذشته را لغو و پرونده بُعد احتمالی نظامی ایران یعنی PMD را می‌بندد، بدیهی است که از زمان بعد از بسته شدن PMD اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام کاهش می‌یابد البته بندهایی هم در قطعنامه وجود دارد که کشورهای غربی می‌خواهند با آن‌ها 12 سال فشار بر ایران را توجیه کنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار