مشهد؛

نخستین حکومت مستقل شیعه با قیام سربداران تاسیس شد

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی خطاب به کنگره سربداران، قیام سربداران را نخستین حکومت مستقل شیعه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی خطاب به کنگره سربداران، قیام سربداران را نخستین حکومت مستقل شیعی در دنیا توصیف کرد و گفته است:

"سبزوار شهر دیرینه دوران که همواره راسخ و استوار در ساحت، تاریخ پرتلاطم نامش با شیعه و تشیع قرین است و به یمن دین باوری و آزادگی بی‌بدیلی که در بن مایه‌های وجودیش نهاده شده بر قلل رفیع ایران اسلامی جاودانه برای همیشه تاریخ می درخشد این دیار هیچ‌گاه سر در برابر ظلم خم نکرد زیرا تاریخ سراسر افتخار این پهن دشت گلگون با اسلام و تشیع پیوندی ناگسستنی دارد.

نخستین خیزش عمومی و مردمی علیه قوم متجاوز مغول در تاریخ ایران، یعنی نهضت سربداران در سبزوار قوام گرفت و دوام یافت، نهضتی که دامنه‌اش شرق خراسان بزرگ را فراگرفت.

بدون تردید برگزاری کنگره بین‌المللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران یک سرآغاز و اتفاق فرهنگی مهم در جهت بازنمایی و بازسازی گذشته دور و تدوین ریشه‏ های تاریخی هویت امروز به عنوان چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده است.

امیدوارم این همایش به بازشناسی هویت تاریخی سرزمین سبزوار منجر شود که بی‌شک دستاوردهای علمی و ‏تاریخی فعالان این پهنه راه گشای برنامه‌ریزان در سطوح مختلف استان و کشور نیز خواهد بود."

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.