جرایم رانندگی در چه راهی هزینه می‌شود؟

برگه ثبت تخلفات رانندگی به مانند آینه‌ای در برابر رانندگان است که به آن‌ها نشان می دهد، چقدر به قوانین رانندگی پایبند هستند.

جریمه‌های رانندگی در چه راهی هزینه می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلسفه تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی ایجاد نظم و انضباط شهری است. حال با نگاهی به وضعیت تردد خودروها در سطح شهرها به ویژه تهران با انبوهی از بی‌قانونی مواجه می‌شویم که هم باعث از بین رفتن نظم شهری، ایجاد گره‌های ترافیکی، افزایش آلودگی هوا می‌شود و هم در مواردی خسارت‌های جانی به دنبال دارد.

از سوی دیگر این بی‌قانونی‌ها جریمه‌های مالی به همراه دارند. در مواردی برخی افراد ترجیح می‌دهند برای دقایقی زودتر رسیدن به مقصد تخلفات زیادی از جمله عبور از چراغ قرمز را انجام دهند که بی‌شک از چشمان مأموران راهنمایی و رانندگی دور نخواهد ماند.

احمد دنیامالی رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هفته گذشته با اعلام میزان تخلفات رانندگی شهر تهران گفت: متأسفانه آمار تخلفات در تهران بسیار بالا است و براساس آماری که از سوی پلیس در سال 92-93 اعلام شده شهروندان تهرانی 382 میلیارد تومان در سال 93 جریمه پرداخت کرده‌اند که این رقم بسیار بالایی است.

وی گفت: چهار میلیون برگه تخلف به رانندگان تسلیم شده که 3 میلیون و 300 مورد الصاقی و 2 میلیون و 900 جریمه دو برگی است که امیدواریم فرهنگ رانندگی بیش از این در میان مردم اشاعه پیا کند.

هر ساله تعداد زیادی خودرو وارد خیابان‌های شهر تهران می‌شود اما سؤال اینجاست که با افزایش این میزان خودرو، فرهنگ رانندگی نیز افزایش می یابد؟

بی‌شک این حجم از جریمه‌ها خبر از بی‌قانونی در شهر می‌دهد که شاید از نظر خیلی از اشخاص مهم نباشد، اما این گونه مسائل از موارد تضییع حقوق شهروندان است.

** بیشترین تخلفات رانندگی چیست؟

بیشترین تخلفات رانندگی ثبت‌ شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نبستن کمربند ایمنی و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک است.

کمربند ایمنی نقش بسیار زیادی در کاهش تلفات جانی در تصادفات رانندگی دارد اما بسیاری از رانندگان با نبستن کمربند علاوه بر اینکه ریسک آسیب‌ها را برای خود افزایش می‌دهند، جریمه 30هزار تومانی را نیز متقبل می‌شوند.

در مواردی نیز دیده شده افرادی با مخدوش‌کردن و یا قرار دادن جسمی بر روی پلاک خودروها اقدام به ورود غیرمجاز به محدوده‌ طرح ترافیک می‌کنند، آن‌ها اعتقاد دارند در شرایطی که نرخ آرم طرح ترافیک در طول یک روز 31 هزار و 200 تومان و بعد از ساعت 10 صبح 23 هزار و 400 تومان است، پس بهتر است جریمه 20 هزار تومانی را پرداخت کنند که مقرون به صرفه‌تر است، اما این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که اگر تمام افراد دست به این تخلف بزنند، محدوده مرکزی شهر با انبوهی ترافیک مواجه خواهد شد، چیزی که هر روز شاهد آن هستیم.

** جریمه‌های رانندگی در چه راهی هزینه می‌شود؟

برخی رانندگان متخلف بر این باورند که مأموران راهنمایی و رانندگی هرچه بیشتر برگه جریمه صادر کنند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و نحوه هزینه کرد جرایم رانندگی همواره محل بحث بوده است.

سرهنگ عین‌اله جهانی معاون اجتماعی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در رابطه با محل هزینه کرد جریمه‌های رانندگی گفت: تکلیف جرایم رانندگی را قانون مشخص می‌کند و بر این اساس این جرایم به خزانه دولت واریز می‌شود و ریالی از جرایم به مأموران ناجا داده نخواهد شد و این‌که گفته می‌شود مأوران به ازای جریمه هر خودرو درصدی را خودشان دریافت می‌کنند شایعاتی بیش نیست.

بر اساس قانون مصوب 24 اسفند سال 89 وجوه حاصل از جریمه تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌‌شود تا علاوه بر بودجه سالانه به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی تخصیص می‌یابد که شهرداری‌ها متناسب با بودجه خود صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راه‌ها، خط‌ کشی و نگهداری آن، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی، هوشمند ثبت تخلف و کنترل و نظارت ترافیک راه‌های کشور می کنند.

15 درصد این جریمه ها به پلیس راهنمایی و رانندگی، 20 درصد به اعتبار صندوق تأمین خسارت بدنی و 5 درصد در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد.

تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران در رابطه با دریافت بودجه شهرداری از محل جرایم رانندگی، گفت: دولت ملزم است سالانه 900 میلیارد تومان از محل جریمه‌های رانندگی به شهرداری تهران بودجه دهد که فقط 58 میلیارد تومان یعنی 6 درصد این اعتبار را پرداخت کرده است که باید صرف بهبود حمل و نقل عمومی می‌شد.

** ارتقای فرهنگ رانندگی مساوی کاهش جریمه

بسیاری افراد وقتی فیش جرایم رانندگی را دریافت می‌کنند بهانه‌های مختلفی را مطرح کرده و اغلب سعی دارند خودشان را بدون تقصیر معرفی کنند اما باید این مطلب را در نظر بگیرند که این برگه‌ها نتیجه اعمال خودشان است و با ارتقای فرهنگ رانندگی می‌توانند در کاهش تخلفات نقش بسزایی ایفا کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.
انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
این 15 درصده و 20 درصده و 5 درصده پ چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
فروز
۱۶:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
مشخصه كه اين جريمه ها به جيب دولت چهاردرصدي ها ميرود از ميزان جريمه اي كه براي معاينه فني خودرو وضع كرده اند. چون خودروهاي نو و تميز خودشان كه معاينه فني ميگيرند، بيچاره آنها كه خودرو هاي كهنه تر دارند و پولشان نميرسد هرسال خودرو خود را عوض كنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
والا برادر ما که سرباز بود میگفت کادریها دستور میدادند که اگه تا ساعت12ظهر فلان قدر موتورو نگیریم از مرخصی خبری نیست حالا شما حساب کن سرباز برای مرخصی چه کارا که نمیکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
باسلام خط آخرکه نوشته شده نتیجه اعمال خود رانندگان است را متاسفانه قبول ندارم و این در مورد کل افرادی که جریمه می شوند صدق نمی کند متاسفانه خیلی وقت ها بنده خود شاهد بودم که مامورین در جاده های مختلف کمین کردند تا به نحوی راننده ای را جریمه کنند شاید هم راننده ای هنگام جریمه حرفی بزند ولی اگر واقعا مستحق جریمه بود قلبا ناراحت نیست اما کسانی هستند که مستحق جریمه نیستند و مامور دنبال بهانه می گردد تا آنها راجریمه نماید افراد معترض اینگونه افراد هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
همه اینایی که میگید درست ولی بعضی اوقات ماموران هم دست به انجام کارهایی میزنن که اصلا در شان نامشون نیست .
مثلا برای اتمام قبض جریمه هر پلاکی رو دوست دارن میزنن.
برای خود من توی یکی از مسیرهای مشهد تخلفی ثبت شده که اصلا اونجا نبودم و نوع جریمه رو هم زده تسلیمی!
برای دوست من توی بوشهر که نمیدونه جاده ش کجا هست جریمه زدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
(بی‌شک این حجم از جریمه‌ها خبر از بی‌قانونی در شهر می‌دهد)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
این 15 درصده و 20 درصده و 5 درصده پ چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
اگرچه کنترل ونظم و عایت قانون خوب هست وبایدباافرادمتخلف برخوردکرداما بعضی ازمواقع وحتی ۸۰ درصدجریمه هاجهت تامین منافع دستگاهاپیش می رودنه منافع مردم وجریمه وافزایش جریمه راهکارخوبی بنظرنمی رسد وبایدزمینه فرهنگسازی ورفع مشکلات رامسولیت شامل جاده سازی.پارکینگ وخودرواستانداردردستورداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
البته بایداین موضوع روهم درنظرداشته باشیدکه بعضی ازافسران پلیس بی خودبهت گیرمیدن. بارهابی خودوبی جهت به من گیردادن شکرخداهمه مدارکم تکمییل بوده البته یکی ازدوستام گفت فقط به ماشین های مدل پایین گیرمیدن به مدل بالاهاکاری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
از خدا بترسین و دروغ نگین.هر کدوم از پلیس راهها که آمار جریمشون کم باشه به سرعت رییسش عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
سلام خدا لعنت کنه افسران نالایق و زورگو را
آخرین اخبار