تحقق منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی توسط دولت

رییس نوآوری و شکوفایی از تحقق منابع مالی صندوق توسط دولت در سال جاری خبر داد

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ، بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم رونمایی از دستاوردهای دانش‌بنیان که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: ما در دوران گذر پیش از تحریم به پس از تحریم قرار داریم در دوران پیش از تحریم یک انسجام در کشور انجام شده و یک اتحاد بین دو نیروی وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی انجام شد و در دو سال گذشته با سرعت و دقت کافی به سمت جلو پیش رفته‌ایم و به نتیجه دلخواه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ولی در دوران پس از تحریم موضوع اصلی کشور دعوای سیاسی و انتخاب نیست موضوع اصلی توسعه اقتصادی کشور است. در این دوران بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دولت عهده‌دار این مسئله است. لبه تکنیکی دانش‌بنیان را به عهده دارند. یعنی فضای دانش‌بنیان به وسیله مدیر اقتصادی فراهم می‌شود. در لبه دوم در دوران پساتحریم شرکت‌های دانش‌بنیان، معاون علمی فن‌آوری ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری صندوق نوآوری و شکوفایی می‌باشد که اگر این مسئله را در نظر داشته‌ باشیم، فضای اقتصادی را می‌توانیم ایجاد کنیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از منابع مالی صندوق توسط دولت محقق شده 750 میلیارد تومان توسط صندوق وصول شده که تا دو سال آینده تمام سرمایه‌ اولیه صندوق پرداخته خواهد شد. همچنین نیم درصد بودجه عمومی دولت و هر ساله به دولت پرداخت شود، باید دولت به صورت کمک در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد. زیرا اگر طرح‌های خطرپذیر و سوخته به وسیله این نیم درصد را پرداخت کنیم. صندوق دست خالی خواهد بود و بودجه‌ای برای ثبت این طرح‌ها نخواهد داشت. تقاضا داریم در دولت به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نگاه جدی شود.

وی بیان کرد: بانک‌ها و وزارتخانه‌ها باید با صندوق مشارکت داشته باشند، با 12 بانک در حال تعامل هستیم. با 3 بانک قرارداد بسته‌ایم 100 میلیارد تومان از منابع صندوق بلوکه شده همچنین 1000 میلیارد تومان ضمانتنامه شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده این ضمانتنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود.

سلطانی با اشاره به اهدافی که در صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال پیاده کردن آن هستند خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات شبکه صندوق توسعه، شبکه بانک‌ها، شبکه خطرپذیر از جمله اهدافی است که به دنبال پیاده کردن آن در صندوق نوآوری و شکوفایی هستیم بسیاری از این اهداف انجام شده و بسیاری از دستورالعمل‌های آن در حال تصویب و بازنگری است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: باید تجاری سازی فن‌آوری‌های دستگاهی‌ استفاده کاربردی از این فن‌آوری‌ها صورت گیرد، باید با ایرانیان مقیم خارج از کشور مشارکت داشته باشیم و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیانی که از قابلیت و توانمندی برخوردار هستند توانمندساز کنیم.

سلطانی بیان کرد: باید از کل شرکت‌های دانش‌بنیان که تعداد آنها 1957 شرکت بوده است 1208 شرکت نوپا و 1500 طرح خود را ارائه داده‌اند و از این تعداد 457 شرکت طرح خود را ارائه نکرده‌اند 400 طرح در ارزیابی است 1100 طرح تعیین تکلیف شده و 440 طرح در حال انصراف و اصلاح است.

وی تأکید کرد: در دو سال گذشته در بانک توسعه صادرات 146 طرح بررسی شده 26 طرح مصوب شده و 103 میلیارد تومان برای این طرح‌ها هزینه شده است. هم اکنون 310 طرح مصوب داریم به طور کلی 645 میلیارد تومان برای این 310 طرح هزینه شده است و 758 طرح در دست بررسی داریم 843 طرح برای مشارکت و 100 طرح برای دفاتر کاری داریم.

وی در پایان: عنوان کرد امیدواریم که دولت محترم با برنامه‌ریزی‌ها و مشارکت هرچه بهتر از صندوق حمایت‌های لازم را به عمل آورد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.