ترکیه کوتاه آمد/ 10 خودروی نظامی ترکیه از عراق خارج شد

تلویزیون رسمی ترکیه از حرکت ۱۰-۱۲ خودرو نظامی ترکیه به سمت شمال عراق و مرز این کشور با ترکیه خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ، پس از اعتراض رسمی عراق به حضور نیروهای ترکیه در استان نینوا، آنکارا اعلام کرد بخش مهمی از نیروهایش را از حوالی شهر موصل فراخوانده است.


وزارت خارجه ترکیه روز گذشته رسما پذیرفت که هماهنگی‌ها میان آنکارا و بغداد بر سر مجوز ورود نظامیان ترکیه با "اشکالاتی" همراه بوده است.


عراق می‌گوید اعزام این نیروها برای آموزش کردها، بدون کسب مجوز از بغداد صورت گرفته است.


به نوشته بی بی سی، تصمیم ترکیه برای فراخواندن نیروهایش یک روز پس از آن روی می‌دهد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از ترکیه خواسته بود از دامن‌ زدن به بحران عراق پرهیز کند.


عراق دو هفته پیش و همزمان با ورود حدود ۱۵۰ نیروی نظامی به اردوگاه بعشیقه در حوالی شهر موصل، مراتب اعتراض رسمی خود به ترکیه را اعلام کرد و خواهان ترک فوری این نیروها شد.


اردوگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق موصل واقع است. این شهر بیش از یکسال است که در کنترل داعش است.


ترکیه از سال ۲۰۱۴ میلادی نیروهایی را با هدف آموزش به نیروهای کرد عراق به این اردوگاه اعزام کرد، اما ورود ۱۵۰ نیروی نظامی در اوایل ماه جاری به این منطقه با انتقاد شدید مقامات عراقی روبرو شد.


مقامات عراق می‌گویند که ورود این نیروها به خاک این کشور بدون مشورت و هماهنگی با آنها بوده و این اقدام مغایر قوانین بین‌المللی و نقض تمامیت ارضی عراق است.


عراق حتی شکایت نامه‌ای هم در این رابطه تقدیم سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد کرد و خواستار طرح آن در شورای امنیت شد.


در پی آن، احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، روز جمعه (۱۱دسامبر) اعلام کرد بعد از مذاکره با مقامات عراقی تصمیم گرفته شده که پرسنل نظامی مستقر در اردوگاه بعشیقه را سازماندهی مجدد کنند.


پیش‌تر یک مقام نظامی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته بود خروج نیروهای ترکیه از اردوگاه بعشیقه بخشی از "سازماندهی جدید" است.


هنوز معلوم نیست چه تعداد از سربازان ترکیه بعشیقه را ترک کرده‌اند اما تلویزیون رسمی ترکیه از حرکت ۱۰-۱۲ خودرو نظامی ترکیه به سمت شمال عراق و مرز این کشور با ترکیه خبر داد.

منبع:جام نیوز
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
تا اوباما بهش دستور داد سریع اطاعت کرد
آخرین اخبار