توافقنامه همکاری فرهنگی ایران و بلغارستان امضا شد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر امور خارجه رئیس‌جمهوری بلغارستان صبح امروز تفاهمنامه فرهنگی را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز سی‌ام آذر، تفاهمنامه فرهنگی مبنی بر برنامه همکاری بین ایران و بلغارستان در زمینه‌های فرهنگی، علمی،‌ آموزشی، ورزشی و رسانه‌های گروهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان برای سال‌های 1394- 1397 هجری شمسی مطابق با 2016-2018 میلادی به امضا رسید.

گفتنی است؛ این تفاهمنامه دارای 5 فصل است که شامل فرهنگ و هنر، آموزش و علوم،‌ رسانه‌های جمعی، جوانان و ورزش و مقررات عمومی و مالی می‌شود. طبق این تفاهمنامه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان از این پس طرف‌های متعهد نامیده می‌شود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ما بسیار خوشحالیم که میزبان وزیر امور خارجه بلغارستان در تهران هستیم. به ایشان خوش‌آمد عرض کرده و امیدوارم در سفر به تهران و ملاقات با مقامات ایرانی شاهد نقطه‌های عطفی در زمینه‌‌های سیاسی و فرهنگی باشیم. روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور ایران و بلغارستان به حدود 120 سال گذشته برمی‌گردد. موافقت‌نامه فرهنگی میان ایران و بلغارستان در سال 1345 مقارن با 1966 به امضا رسیده است و تا کنون نیز معتبر است. اشتراکات فرهنگی دو کشور بسیار بالاست و خوشبختانه سال‌های اخیر همکاری‌های فرهنگی ما بسیار خوب بوده‌اند.

وی بیان کرد: سندی که امروز به امضا رسید، برنامه مبادلات فرهنگی، علمی، آموزشی دو کشور ایران و بلغارستان است که در چارچوب همان موافقت‌نامه فرهنگی امضا خواهد شد و برای سه سال آینده نقشه راهی است که همکاری‌های لازم را در پی خواهد داشت.

جنتی عنوان کرد: در این برنامه همه نوع همکاری فرهنگی در زمینه همکاری‌های سینمایی و هنری، برگزاری نمایشگاه، شرکت در کنفرانس‌های مشترک در دو کشور و در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و تاریخی و همکاری‌های علمی و آموزشی دیده شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اساتیدی از ایران در دانشگاه‌های صوفیه تدریس می‌کنند و مراکز ایران‌شناسی نیز در بلغارستان وجود دارد. امیدوارم مرکزی برای آموزش زبان بلغاری در ایران ایجاد کنیم که به شناخت دو ملت از هم کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: ما مذاکرات خوبی در زمینه‌های فرهنگی و چالش‌هایی که امروز دنیا با آن‌ها روبروست؛ از جمله خشونت، افراطی‌گری و تروریسم داشته‌ایم و نگاه‌های مشترک بین دو کشور وجود دارد.

جنتی تاکید کرد: اطمینان دارم با حضور وزیر امور خارجه بلغارستان در تهران و مذاکرات صورت گرفته، مسیر جدیدی در روابط دو طرف باز شده و اتفاقات خوبی در زمینه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی رخ خواهد داد.

وی در پایان بیان کرد: بار دیگر به ایشان و هیئت همراه ایشان خوش‌آمد گفته و اقامت خوشی را برایشان در تهران آرزومندم.

در ادامه این مراسم وزیر امور خارجه جمهوری بلغارستان ضمن بیاناتی از حضور در ایران و امضای این توافقنامه فرهنگی ابراز خرسندی کرد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار