از یلدای باستانی تا یلدای مجازی چه خبر؟

یلدا از جمله جشن های باستانی در میان ایرانیان می باشد که از آداب و رسوم خاص خود بهره جسته ولی متاسفانه امروزه شکل و شمایل مجازی به خود گرفته است.

به گزارش  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛جشن شب یلدا بعد  از نوروز تنها جشنی است که همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است ؛ دور هم بودن و  خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه و انار و شیرینی و میوه های گوناگون، گرفتن فال حافظ و شاهنامه خوانی  که هر کردام حکمت خاص خودشان را دارند و بیشتر جنبه نمادین دارند از جمله آداب و رسوم های ویژه شب یلدا  است که متاسفانه  امروزه با وجود تکنولوژی های مختلف  به مانند گذشته کمتر مورد توجه قرار می گیرند.


از یلدای باستانی تا یلدای مجازی چه خبر؟


یلدا طولانی ترین شب سال بهترین فرصت است برا ی  اینکه گوشه چشمی به لحظه ها داشته باشیم ، وقتی ساعت ها به سرعت از سر هم رد می شوند  تازه آن وقت هست که می فهمیم چقدر برای زندگی و با هم بودن  فرصت کمی باقی مانده است.

این شب، شبِ دور هم بودن توی یه اتاق و گرم شدن با یک چراغ علاالدین هست ؛شب  دور کرسی نشستن وخوردن تنقلات خوشمزه از توی مجمع مسی روی کرسی هست؛ شب یاقوت های سرخ انار و پسته ی خندانه، شب شنیدن حکایت های مادر بزرگ و شاهنامه خوانی پدر بزرگ ، شب ورق زدن خاطرات گذشته و خنده های یواشکی بچه هاست،شب فال حافظ وشب...

از یلدای باستانی تا یلدای مجازی چه خبر؟

حیف که  این روز ها از برگزاری  این آداب و رسوم فاصله زیادی گرفته ایم و کم کم جشن های سنتی مان دارند رنگ می بازند  به خاطره ای تبدیل می شوند و افسوس که نسل امروز کمتر حس می کنند که این آداب و رسوم چی هستند.



توی این روز گار برای دور هم بودن باید صفر و یک سیگنال های زیادی را بالا و پایین بریم و از کانال پر پیچ و خم سیم های ارتباطی زیادی رد بشیم تا شاید لذت  لحظه دو رهم بودن را تجربه کنیم.

همه چیز شده مجازی !   
همه چیز مجازی شده ،حتی شب یلدا هم داره مجازی میشه !

 با این اوصاف  شب یلدا دیگه همه با در دست  داشتن یک گوشی هوشمند و وصل شدن به دهکده جهانی فال حافظ اینترنتی  می گیرند و داستان ها و حکایت هارا از فضای مجازی می خوانند و کرسی گرام به راه انداختند و به جای دور کرسی نشستن کنارشومینه روی مبلمانشان لم میدهند و سرشان تو گروه های تلگرامیه به خیال خودشان دور هم جمعند و به جای یه عکس دسته جمعی که بعد ها کلی برایشان خاطره می شود ، عکس سلفی می اندازند و تو صفحه اینیستا گرامشان منتشر می کنند تا شاید  دوستان مجازیشان  بیایند و لایکشان کنند.


از یلدای باستانی تا یلدای مجازی چه خبر؟//در حال کار


همین حالا سرتان را از گوشی های هوشمندتان بیرون بیاورید و به جای لمس گوشی هایتان یلدا و آداب و رسومش و دور هم بودن را به طور حقیقی لمسش کنید.

" یـلدا " یعنی انتظار برای رسیدن به یک فصل جدید
راستی امسال که شب یلدایمان مقارن شده با آغاز امامت ولی عصر (عج) به جای راه انداختن کمپین های مجازی برای این اتفاق با اعمالمان انتظار رویش مجدد گل نرگس را بکشیم و یلدای مهدوی را رقم بزنیم.




از یلدای باستانی تا یلدای مجازی چه خبر؟//در حال کار

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

گزارش از زینب نیک صفت

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۰۷ دی ۱۳۹۴
ممنون عالی نبود
آخرین اخبار