حق نداریم کسی را از قطار انقلاب پیاده کنیم/ برای تقویت سینمای انقلاب نیاز به سردار سلیمانی‌هاست

برای فعالیت در حوزه سینمای مقاومت و انقلاب حق نداریم هیچ فیلمسازی را از فعالیت در این حوزه محروم کنیم، مگر اینکه معاند با انقلاب باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور محمد خزاعی تهیه‌کننده سینما و دبیر جشنواره، محمد حسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این جشنواره در مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در ابتدا عشیری با بیان مقدمه‌ای در خصوص چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره مقاومت اتفاق جدید و نهادینه‌ شده‌ای است که از طریق گفتمان و جهانی‌سازی این جشنواره در رویدادسازی و اندیشه‌ورزی کمک می‌کند.

وی پس از بیان این سخنان از محمدحسین نیرومند مدیر عامل سینمای انقلاب و دفاع مقدس دعوت به بیان سخنان کرد.

نیرومند عنوان کرد: پذیرش مسئولیت در شرایط فعلی کار سختی است؛ اما دوستان ما برای برگزاری جشنواره مقاومت این مسئولیت را پذیرفته‌اند و امیدوارم در مسیر این 32 سال پیموده شده قدم بردارند.

پس از سخنان نیرومند، خزاعی دبیر جشنواره با اشاره به نقص مدیریت در کلیت موضوع حوزه فرهنگی کشور گفت: این را که می‌گویم دوست ندارم به مسئولان فرهنگی کشور بربخورد؛ اما مدیریت فرهنگی و مدیریت سینمای ما در تقویت و ساختن فیلم‌های حوزه مقاومت و ضد تروریسم غافل مانده است. برخی از فیلمسازان از این موضوع استقبال نمی‌کنند، آن‌ها را سفارشی و انقلابی می‌دانند.

دبیر جشنواره ادامه داد: قرار بود 20 میلیارد از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس به سینمای مقاومت و این جشنواره تعلق بگیرد که نگذاشتند این اتفاق بیفتد. اگر می‌خواهیم در جریان جبهه فرهنگی انقلاب کار کنیم، باید بدانیم که حق نداریم کسی را از قطار انقلاب پیاده کنیم. کسانی که می‌خواهند در ساخت فیلم‌های انقلاب و حوزه مقاومت کار کنند، باید حمایت شوند. مگر اینکه عده‌ای معلوم‌الحال و معاند بخواهند چهره دفاع مقدس را مخدوش کنند، وگر نه ما حق ممانعت از ساخت فیلم‌های این چنینی را نداریم.

ما باید افتخار کنیم که متعلق به دهه شصت جامعه باشیم. آن زمان آرمان‌گرایی بود و حرکات خودجوش فرهنگی انجام می‌شد. پاتوق‌های فرهنگی را باید احیا کنیم. نمی‌گویم تکنولوژی و علم مثل دهه شصت باشد؛ اما همدلی و همیاری و آن تفکرات را الان لازم داریم. ما برای رشد و اعتلای فرهنگی در سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیاز به اشخاصی مثل سردار قاسم سلیمانی داریم.

خزاعی در ادامه با تبریک سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) گفت: امیدوارم این جریانات به جایی ختم شود که با ظهور آقا امام زمان (عج) به عدل جهانی برسیم.

وی ضمن تسلیت شهادت سمیر قنطار به مردم لبنان گفت: در جنایتی که بیش از هزار شیعه در کشور نیجریه کشته شدند،  دریغ از یک بیانیه تسلیت از سازمان ملل.

وی در ادامه افزود: 32 سال از برگزاری اولین دوره جشنواره فیلم مقاومت می‌گذرد. اولین دوره در سال 62 و به دنبال ضرورت آن از طرف مسئولان فرهنگی و فیلمسازان متعهد انجام شد و در پارک لاله به صورت هفته فیلم برگزار شد.

وی با اشاره به عزم جدی مسئولان و متولیان این امر در برگزاری چنین جشنواره‌ای عنوان کرد: آقای نیرومند از هشت، نه ماه قبل از جشنواره چهاردهم برای برگزاری هرچه بهتر آن برنامه ریختند تا این جشنواره را که برگرفته از گفتمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است را به نحو احسن برگزار کنند. امسال یکی از بزرگترین دوره‌های جشنواره مقاومت خواهد بود که 24 بخش دارد.

وی با اشاره به دو بخش ملی و بین‌الملل این جشنواره اظهار داشت: در بخش داخلی فیلم‌های سینمای ایران در دو سال اخیر با هشت جایزه و بخش مستند (آثار شاخص کوتاه تله فیلم) و همچنین بخش جدید سریال‌های تلویزیونی پویانمایی، نماهنگ و کلیپ و قلم طلایی اضافه شده است. در بخش قلم طلایی موضوع طرح‌های اقتباسی از موقعیت‌های نمایشی کتاب‌هایی است که مقام معظم رهبری آنها را تدریس کردند.

خزاعی در خصوص موضوعات بخش داخلی این جشنواره گفت: پانزده موضوع انتخاب شده است که تا پایان اردیبهشت ماه 95 مهلت ارسال آثار خواهد بود. در بخش سینما برای آثاری که اولین بار در این جشنواره نمایش داده شود، 200 میلیون تومان کمک به اکران این فیلم‌ها تعلق می‌گیرد.

دبیر جشنواره همچنین اظهار داشت: در بخش جلوه‌گاه نور جشنواره سال 95 پدران و مادران شهدا مورد توجه هستند. با توجه به این که ما داریم این گنجینه‌های گرانبها را از دست می‌دهیم و فرصت گفتمان با پدر و مادران شهدا کم است، این موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفته و یک بخش از جلوه‌گاه نور جشنواره چهاردهم فیلم‌های مردمی است. به این صورت مردم می‌توانند اگر خانواده شهدا را می‌شناسند با آن‌ها به گفتگو بنشینند، از این گفتمان فیلم تهیه کنند. چون فقط آن‌ها هستند که می‌توانند راجع به سبک زندگی و روش تربیتی و اخلاق شهدا صحبت کنند.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره مقاومت اظهار داشت: در بخش بین‌الملل نیز 15 موضوع در نظر گرفته شده و بخش مستند و جایزه شهید عماد مغنیه نیز در این جشنواره خواهد بود. عده‌ای به نام این جایزه اعتراض داشتند، وقتی با شخصیت این شهید بزرگوار آشنا شدند از این نامگذاری استقبال کردند. همچنین بخش شهدای مدافع حرم (از تمام کشورهای اسلامی) بخش جدید جشنواره است. ضمن اینکه در بخش بین‌الملل آثار ساخته شده بعد از سال 2014 میلادی پذیرفته خواهند شد.

خزاعی با اشاره به بخش اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در بخش بین‌الملل جشنواره گفت: چهار فیلم ضد ایران و ضد اسلام در این بحث مورد بررسی و نقد و اهداف و انگیزه‌های ساخته شدن این فیلم‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه در جشنواره این دوره معرفی چهره جهانی مقاومت سال را داریم که سال گذشته به سید حسن نصر‌الله تعلق گرفت و امسال به شیوه جدید و با نظرسنجی از مردم جهان برنده این جایزه مشخص می‌شود.

دبیر جشنواره با اشاره به برگزاری جشنواره مقاومت به طور همزمان در دو کشور گفت: نام کشور دیگر متعاقبا اعلام خواهد شد و ما گروه‌هایی را داریم برای ارسال فیلم‌های مستند با موضوع استراتژی برای گروه‌های داوطلبانه جهان که همسو با تفکرات ما هستند و آنها مشغول بسته‌بندی این فیلم‌ها خواهند بود. بالغ 40، 50 گروه شناسایی شدند که فیلم‌ها برای آنها ارسال شوند.

وی در خصوص استقبال مردم کشورهای دیگر از سینمای دفاع مقدس ایران گفت: 47 هفته فیلم با موضوع انقلاب و دفاع مقدس ایران در دنیا برگزار شده است و مردم عادی کشورها با این موضوعات و فیلم‌ها ارتباط برقرار کردند و به عقیده خودشان به ابعاد جدید از جنگ ایران و عراق پی بردند.

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: یکی از مشکلاتی که دوستان در سال‌های گذشته مطرح کردند این بوده که فیلم‌هایی که در جشنواره نمایش داده می‌شوند، قبلا اکران شدند و تماشاگران انگیزه‌ای برای تماشای آنها ندارند. به همین خاطر به این فکر افتادیم که ده فیلم را که برای اولین بار نمایش داده می‌شوند، تحت حمایت قرار دهیم و تصمیم داریم شروع سال سینمای انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را با شروع جشنواره مقاومت تنظیم کنیم. 

دبیر جشنواره چهاردهم مقاومت در خصوص تشکیل کمیته علمی پژوهشی در بخش جنبی ملی جشنواره بیان کرد: فقدان پژوهش در حوزه سینما به خصوص بخش انقلاب و دفاع مقدس به طور جدی احساس می‌شود که برای رفع کمبود این بخش هشت کتاب تألیف شده است و قرار است در بخش جنبی جشنواره نشست‌های تخصصی و ویژه‌نامه تخصصی این حوزه برگزار و منتشر شود و همچنین در فکر تأسیس باشگاه فیلم‌سازی، فیلم‌سازان مقاومت هستیم تا در این زمینه به آموزش فیلم‌سازی بپردازیم. در این باشگاه شورای کارشناسی و بررسی وجود خواهد داشت.

خزاعی در ادامه عنوان کرد: در جشنواره سال 95 چهار بزرگداشت خواهیم داشت که نام افراد بعداً اعلام خواهد شد. ضمن اینکه شورای راهبردی سینمای مقاومت در آستانه تشکیل است که یکی از برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

تهیه‌کننده سینما همچنین اظهار داشت: از ابتدای برگزاری جشنواره فیلم مقاومت اهتمام بر این بوده که با عزم جدی این جشنواره هر سال برگزار شود؛ اما حالا دو سالانه شده است. واقعیت این است که در منطقه چیزی به نام سینما غیر از سینمای ایران وجود ندارد. چشم امید کشور‌های منطقه به ایران است که سالی نزدیک به صد اثر سینمایی تولید می‌کند و طرفدار آن‌ها در کشور‌های منطقه از جمله عراق و سوریه هستند.

نیرومند در خصوص اختصاص بودجه 20 میلیاردی مجلس به سینمای مقاومت و این جشنواره توضیح داد: کمیسیون فرهنگی مجلس نهایت تلاش خود را برای اختصاص بودجه 20 میلیاردی برای سینمای مقاومت و دفاع مقدس انجام داد و این در بحث‌های بودجه‌ای داخل صحن مجلس اختصاص این بودجه منتفی شد. من ضمن تشکر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس امیدوارم سال بعد این بودجه به سینمای مقاومت و دفاع مقدس اختصاص یابد.

وی همچنین بیان کرد: پنج فیلم تولید شده در انجمن سینمای مقاومت و دفاع مقدس در جشنواره مقاومت اکران خواهند شد. در خصوص 3 فیلم از آن‌ها که یکی در مورد دستگیری عبدالمالک ریگی، دیگری در خصوص لانه جاسوسی و سومی ساخته نقی نعمتی با موضوع دفاع مقدس است آمده شده و 2 فیلم دیگر در مرحله نگارش فیلم‌نامه هستند تا در صورت تأیید ساخته شوند. 

مدیرعامل انجمن سینمای مقاومت و دفاع مقدس در خصوص جلسه خود با رئیس سازمان سینمایی و رئیس رسانه ملی اظهار داشت: در این جلسه برای همکاری با جشنواره بین‌المللی مقاومت و به طور کلی همکاری با سینمای دفاع مقدس مطرح شد که هم رئیس سازمان سینمایی و هم آقای سرافراز رئیس رسانه ملی قول همکاری و مساعدت دادند. رئیس رسانه ملی برای پوشش خبری و بازتاب اخبار جشنواره قول همکاری داد.

نیرومند در خصوص وضعیت بودجه جشنواره اظهار داشت: در وضعیتی که مسائل بودجه‌ای و جذب سرمایه با مشکل روبروست، خوشبختانه با همکاری بنیاد روایت مشکل بودجه‌ای نخواهیم داشت.

خزاعی همچنین در مورد گلایه‌ سال گذشته حاتمی‌کیا از مسئولان فرهنگی و موضوع مرکزیت جشنواره بیان کرد: آقای حاتمی‌کیا سال گذشته درد  دل‌هایی داشتند که با مسئولان فرهنگی در میان گذاشتند و این موضوعات مختلف بود که شامل جشنواره فجر و دیگر مسائل می‌شد. در خصوص مرکزیت جشنواره هم، جشنواره مقاومت وابستگی به هیچ نهاد و شخصی ندارد و مستقل اداره می‌شود مرکزیت آن هم در شهر تهران است. 

نیرومند در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر حمایت انجمن سینمای انقلاب از فیلم‌های دیگر جشنواره بیان کرد: این انجمن با هدف حمایت از سینمای مقاومت و دفاع مقدس تشکیل شده و حمایت‌های ما مادی و معنوی است. یکی از بحث‌های مهم حمایت کمک به اکران فیلم‌هاست که از طریق مرکز نمایش بسیج در شهر‌های مختلف با تجهیز سالن‌های سینما و ساختن سالن سینما در شهر‌هایی که سینما ندارند انجام می‌شود. باید امکان ساخت سینما برای اکران فیلم‌ها در تمام شهر‌ها ایجاد شود.

خزاعی در خصوص سؤالات یک خبرنگار مبنی بر تولید مشترک با کشور‌های دیگر و اکران فیلم «پادشاه شن‌ها» در ایران بیان کرد: در سفر‌هایی که در لبنان و سوریه داشتیم، قرار بود آثار مشترک ساخته شود اما در ادامه انتظارات و امکانات به گونه‌ای بود که همکاری محقق نشد اما در فکر تولید  اثر مشترک هستیم. در خصوص اکران فیلم «پادشاه شن‌ها» نیز از اول به دنبال اکران فیلم در کشور نبودیم و فقط برای حضور در جشنواره آماده شدیم. ضمن اینکه باید برای اکران آن آنالیز و برآورد استقبال از این فیلم را داشته باشیم.
 
در پایان مراسم و در آستانه شب یلدا از میهمانان با «انار» پذیرایی شد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار