وقتی ناسا حقوق یمنی ها را در مریخ نقض می کند!/ یمنی ها، مالک 3000 ساله سیاره سرخ؟

سه شهروند یمنی مدعی شدند سیاره مریخ را از اجدادشان به ارث برده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم در گزارشی به ادعای سه شهروند یمنی درباره مالکیت خصوصی سیاره مریخ پرداخت.

این پایگاه در گزارش خود نوشت: هیچ مسأله ای در جهان امروز ما که پر از شگفتی است، دیگر عجیب به نظر نمی رسد. یکی از این مسائل عجیب، شکایت سه شهروند یمنی علیه آژانس فضایی آمریکا (ناسا) است که سالها پیش مدعی شدند به دلیل آنکه مالک سیاره مریخ هستند، این سازمان حقوق آنها را نقض کرده است.

"آدم اسماعیل"،"مصطفی خلیل" و "عبدالله العمری" سه نفر از شهروندان یمنی هستند که سال 1997 با مراجعه به دفتر دادستان کل کشور در صنعا، علیه آژانس فضایی آمریکا شکایت کردند. آنها مدعی شدند مستنداتی تاریخی در اختیار دارند که ملکیت تاریخی آنها را درباره این سیاره قرمز رنگ به اثبات می رساند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که آمریکایی ها در سال 1996 فضاپیمای " Mars PathFinder" را به سطح مریخ فرستادند. همراه این فضا پیما، کاوشگر "سوجورنر" فرستاده شد تا سطح بیرونی این سیاره و آب و هوای آن بررسی شود.

این سه شهروند یمنی در شکایت خود مدعی شدند سیاره مریخ را از 3000 سال پیش، پشت به پشت از اجدادشان به ارث برده اند. آنها مدعی شدند ناسا با فعالیت های اکتشافی خود ملکیت خصوصی آنها را نقض کرده است. این سه شهروند یمنی اعلام کردند کاوشگر "سوجورنر" و فضای پیمای "Pathfinder" که متعلق به دولت آمریکاست، بدون اجازه و یا اطلاع آنها اقدام به انجام عملیات اکتشافی کرده است.

اگرچه این یمنی ها هیچ مدارکی ارائه ندادند که نشان دهد آنها مالیات ضروری این املاکی را که مدعی هستند، پرداخت کرده اند، اما از آمریکا و آژانس فضایی اش خواستند فورا تمامی علمیات خود را در سطح سیاره مریخ متوقف کند. آنها همچنین درخواست کردند ناسا پیش از دریافت اجازه از آنها و یا صدور رأی دادگاه، هیچ اطلاعاتی را درباره سطح سیاره مریخ و آب و هوایش اعلام نکند.
اما آژانس فضایی آمریکا نسبت به این ادعا بی تفاوت نماند. شبکه سی ان ان به نقل از "برایان والش،" مسئول رسانه ای ناسا گزارش داد وی در حالی که تلاش می کرد جلوی خنده خود را بگیرد، گفت: "مریخ، یکی از سیاره های منظومه شمسی است. این سرمایه تمامی بشریت است، نه سرمایه تنها دو یا سه یمنی. " وی با بیان اینکه درخواست این یمنی ها سخیف و بی ارزش است، گفت: این اقدام یمنی ها هنوز زود است. در آینده هنگامی که مردم در این سیاره جمع شدند، شیوه حل اختلافات میان دولت ها و یا شرکت های مختلف تعیین خواهد شد.
مسئول رسانه ای ناسا همچنین تصریح کرد طبق کنوانسیون بین المللی که سال 1967 به امضا رسید، تمامی اشیا در منظومه شمسی ملک تمامی بشریت، و نه یک کشور واحد، به شمار می رود. همچنین فرود آمریکایی ها به سطح مریخ برای نخستین بار به معنای آن نیست که این ملک آمریکایی هاست.

اما این درگیری قضایی خوشبختانه مدت زیادی به طول نیانجامید و این سه شهروند یمنی همان سال شکایت خود را پس گرفتند.


انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۱ دی ۱۳۹۴
یه چیزو نفهمیدم!!
این مطلب طنز بود یا جدی؟!
United States of America
ناشناس
۰۵:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
جدی
آخرین اخبار