در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

به خوبی می‌دانیم چه فیلمی بسازیم/ کاش در انجام همه امور دقیق و با برنامه باشیم!

در این سینما پول که نمی‌دهند، وام که تعلق نمی‌گیرد و هیچ حمایتی نمی‌شویم، حداقل پروانه ساخت را بدهند! چرا فکر می‌کنند نمی‌توانیم فیلم بسازیم؟!

منوچهر هادی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکلات فیلمسازان برای گرفتن پروانه ساخت گفت: از یک طرف مسئولان ارشاد و شورای پروانه ساخت برای صدور مجوز شما را اذیت می‌کنند و رفت و آمد شما به آنجا چندین ماه طول می‌کشد و بعد از جنگ و دعواهای فراوان به فیلمنامه شما اصلاحیه وارد می‌کنند. آنها را نیز انجام می‌دهید، باز هم پروانه نمی‌دهند که باید به آنها گفت: در این سینما پول که نمی‌دهند، وام که به ما تعلق نمی‌گیرد و هیچ حمایتی نمی‌شویم، حداقل پروانه ساخت را بدهید! چرا فکر می‌کنید نمی‌توانیم فیلم بسازیم؟! من منوچهر هادی فیلم اکران نشده‌ای نداشتم که اینقدر به من سخت می‌گیرید. حداقل سخت‌گیری‌هایتان را برای حاشیه‌دارها اعمال کنید. اگر هم فیلم من بعد از ساخت اصلاحیه‌ای خواست مطمئن باشید انجام می‌دهم.

وی افزود: مسئولان جشنواره نیز به نوبه خود در خصوص پر کردن فرم و حضور در جشنواره محدودیت‌هایی را برای فیلمسازان به وجود آوردند. به عنوان نمونه، حدود دو ماه مانده تا جشنواره برگزار شود؛ اما فشارهای دبیرخانه بر سر برخی فیلمسازان در نوع خود جالب و قابل تامل است؛ یعنی به آنها می‌گویند اگر تا 10 روز آینده فیلم خود را تحویل ندهید، نمی‌توانید در جشنواره حضور پیدا کنید.

آیا این قانون وضع شده شامل نور چشمی‌های آنها و کسانی که دقیقه نود و اواخر روزهای جشنواره فیلم خود را تحویل می‌دهند، می‌شود؟! مسئولان در این زمینه حق را ادا نمی‌کنند و این مشکل همیشگی ما برای حضور در جشنواره بوده است. باید قانون را یکسان برای همه وضع کنند و فرصت را به همه بدهند.

وی ادامه داد: درست است که باید در جشنواره‌ نظم رعایت شود و مسئولان برگزاری زودتر از موعد در زمانی خاص آمار و لیست‌ فیلم‌های حاضر در جشنواره را در جدول درج کنند؛ اما با این تفاسیر اگر عده‌ای، فیلم خود را بعد از موعد مقرر به دبیرخانه برسانند، مشکلی ایجاد می‌شود؟! آیا در انجام همه کارها اینقدر دقیق هستیم؟!

کارگردان «من سالوادور نیستم» در مورد بررسی کیفیت جشنواره سی و چهارم اظهار داشت: باید ببینیم کارگردان‌هایی مانند حمید نعمت‌الله، پرویز شهبازی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مصطفی‌کیایی و ... که جزو گزینه‌های خوب هستند، با این شرایط زمان‌بندی که جشنواره گذاشته می‌رسند یا اینکه دقیقا 90 فیلم خود را تحویل می‌دهند و بعد در مورد کیفیت صحبت کرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات جشنواره فجر، تعویض زودهنگام دبیر آن است. مگر محمد خزاعی چه مشکلی داشت - که به نظر من خوب بود- و یا چرا رضاداد بعد از دو سال عوض شد؟ اگر می‌خواهیم به نتایج بهتری برسیم، باید مسئولیت دبیری جشنواره را حدود 10 سال بر عهده یک نفر بگذاریم تا او با بررسی همه جوانب و شناخت نقاط ضعف و قوتش تجربیات لازم را به دست آورد و به سمت پویایی و پیشرفت حرکت کند.

هادی در پایان خاطرنشان کرد: هر دبیر با خودش بخشنامه و سیستم خاصی را می‌آورد. در صورتی که باید قانونی کلی داشته باشیم که اگر دبیر عوض شد، چارچوب قوانین حفظ شود. البته اگر دبیری در بخش‌های جزئی تغییراتی را انجام دهد، مشکلی به وجود نمی‌آید؛ اما اصل هویت و ماهیت جشنواره باید مشخص باشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار