کرمانشاه؛

پخش مستند های "سروین" و "راز سنگ" از "شبکه مستند"

رییس انجمن سینمای جوان استان کرمانشاه از ساخت دو مستند "سروین" و "راز سنگ" برای پخش از شبکه مستند سیما خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کامران رضایی گفت: انجمن سینمای جوان کرمانشاه دو اثر با نام‌های "راز سنگ" به کارگردانی سامان آریانپور و "سروین" به کارگردانی مسعود پاریاب ساخته و پس از تدوین و صداگذاری به شبکه مستند ارسال شد. 

وی اضافه کرد: آریانپور در مستند راز سنگ به سراغ سنگ قبرهای منحصر به فردی در اطراف روستاهای ماهیدشت رفته که هر کدام نقش و نگار خاص خود را دارد.

رضایی تاکید کرد: این سنگ مزارها که قدمتی چند صد ساله دارند با توجه به جایگاه اجتماعی متوفی نقوشی را حک شده بر خود دارند که با توجه به تحقیقات تیم پژوهشی مستند، از نمونه‌های نادر در ایران و حتی منطقه به شمار می‌روند.

وی افزود: در مستند دیگر مسعود پاریاب قصه "سروین" یا سربندهای محلی مناطق مختلف کرمانشاه را روایت می‌کند. میراثی که رو به فراموشی است و آرام آرام از فرهنگ بومی رخت بر می‌بندد، سربندهایی که گاه با تغییر جغرافیا و محل زندگی افراد٬ تغییراتی در بافت٬ جنس و حتی نحوه‌ بستن آنها پیش می‌آید.

این دو فیلم را "اصغر لایی" تصویربرداری و تدوین کرده و صدابردای فیلم‌ها نیز برعهده "سرمد شیری" بوده است.

این دو فیلم بر اساس تفاهم‎نامه‌ای که بین انجمن سینمای جوان کرمانشاه و شبکه مستند سیما جهت تولید فیلم‌هایی با موضوع جاذبه‌های فرهنگی، بومی و گردشگری منعقد شده، ساخته شده است.

انتهای پیام/س

 
برچسب ها: مستند ، سروین ، سینما ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.