فرمان کنترل فردی نسل جوان دست نورون‌های مغزی

دبیر ستاد علوم و فناوری‌های شناختی گفت: فرمان کنترل فردی نسل جوان در دست اتصالات نورون‌های مغزی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر خرازی دبیر ستاد علوم و فناوری‌های شناختی در افتتاحیه چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی گفت:  یکی از موضوعات مورد بحث و توجه در این کنگره یکی از حوزه‌های علوم اعصاب شناختی و تاثیر پیشرفتی که آن در حوزه آموزش و پرورش خواهد داشت، می‌باشد. امیدوار هستیم روزی بشر بتواند 100 بیلیون سلول مغز را ترسیم کند و به حل معضلات مغزی انسان‌ها و همچنین استفاده بهینه از این نعمت کمک کند. 

وی ادامه داد: نظریه پیوند گرایی نظریه‌ای است که امروز در علوم اعصاب شناختی مطرح است. که در واقع شبکه عظیم مغزی 100 بیلیون سلول و اتصالات زیاد این شبکه است. که اطلاعات را پردازش می‌کند و به ما توانایی‌های مختلف می‌بخشد. در قالب وزن اتصالات بین نورون‌ها یعنی قوت بین این اتصالات توانایی‌های ما از جمله تفکر‌،‌حافظه، تصمیم‌گیری، و غیره در قالب این بخش صورت می‌گیرد. ما نورون‌های تحریکی و مهاری داریم و در رقابت آنها مغز تصمیم می‌گیرد و یک روش را طی می‌کند. در واقع اتصالات بین نورون‌ها معنای دانشی پیدا می‌کند‌. 

دکتر خرازی در رابطه با یکی از ویژگی‌های مهم مغز تصریح کرد‌: PLASTICIPY  پلاستیسیپی است که در هفته چهارم رشد جنین در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات آنها دو میلیون در هر ثانیه شکل می‌گیرد. در نوجوانی طبیعتا هنوز این اتصالات کامل نیست پس نوجوان که نیروی بسیار زیادی دارد فرمان کنترلش ضعیف است و بایستی با ارتباطات و آموزش این اتصالات را تقویت کند و کنترل فردی خود را علاوه بر تقویت در دست بگیرد. 

وی اظهار داشت: امیدواریم با درک لحظه کار مغز بتوانیم استفاده بهتری از مغز انسان داشته باشیم و دریچه‌های بهتری را به روی خود و کشورمان باز کنیم. علم اعصاب می‌تواند به بهینه سازی آموزش و پرورش کمک کند اعتقاد بر این است دوره‌های حساسی در جریان رشد انسان‌ها وجود دارد که انسان می‌تواند حداکثر توانایی مغز را برای یادگیری به کار گیرد اگر از این دوره به خوبی استفاده نشود این قدرت کم کم ضعیف می‌شود. 

دکتر خرازی در پایان خاطر نشان کرد: هرچه روش‌های یادگیری متنوع‌تر شود منجر به حافظه قوی‌تر و اتصالات بیشتر نورون‌های مغزی می‌شود.

گفتنی است، در این حوزه‌ علاوه بر انسان های عادی با انسان‌های استثنایی هم روبرو هستیم  که با نقشه برداری مغز هم برای شناسایی اختلالات شناختی و آسیب این افراد می‌توانیم قدم برداریم و معالجات آنها را به خوبی و با کیفیت بیشتری انجام دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار