مقایسه تبلت آیپد پرو اپل با گوگل پیکسل سی

با توجه به اینکه دو تبلت آیپد پرو اپل و گوگل پیکسل سی در میان افرداد از جذابیت ویژه برخوردارند ما نیز قصد عنوان مزایای و معایب هر کدام را داریم.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همانطور که می‌دانید این دو تبلت از محبوبیت و اقبال عمومی بسیار زیادی همراه بوده اند و می‌توان گفت که این دو از قدرتمند‌ترین تبلت‌های حال حاضر دنیا نیز به شمار می‌روند.البته تبلت ویندوزی سرفیس مایکروسافت نیز با ویژگی‌های قدرتمند خود قابل ستایش است اما در این مطلب این دو محصول را بررسی خواهیم نمود.

طراحی و کیفیت ساخت



مقایسه تبلت آیپد پرو اپل با گوگل پیکسل سی///درحال کار



تبلت پیکسل سی محصول جدید گوگل است که  این کمپانی به واسطه آن، نخستین طراحی مستقل تبلت‌هایش را خودش به گردن گرفته است.این تبلت با دو ظرفیت حافظه 32 گیگابایتی با قیمت 499 دلار و همچنین ظرفیت حافظه 64 گیگابایتی با قیمت 599 دلار به تازگی روانه بازار شده است. جنس بدنه تبلت گوگل از آلومینیوم است که کیفیت بالای آن در نخستین نگاه کاملاً مشخص است. این تبلت صفحه ای کاملاً مشکی دارد که خیلی شیک آن را نشان می‌دهد اما این سیاهی بیش از اندازه ساده به نظر می‌رسد که به مرور زمان کمی کسل کننده جلوه خواهد کرد. این تبلت به واسطه لبه‌های تیزخود شباهت زیادی را با کروم بوک پیکسل دارد. یکی از ویژگی‌های این تبلت، قابلیت دیدن مقدار ظرفیت باقی مانده باتری بدون روشن کردن صفحه نمایشگر و فقط با ضربه زدن به قاب پشتی این تبلت است که در پشت دستگاه نمایان خواهد شد.

وزن این تبلت نیز معادل 517 گرم می‌باشد که با ابعادی برابر 242 در 179 با ضخامت 7 میلی‌متر طراحی گردیده است.


آیپد پرو اپل


مقایسه تبلت آیپد پرو اپل با گوگل پیکسل سی///درحال کار

تبلت آیپد پرو نیز تازه ترین محصول ارائه شده توسط اپل است که قدرتمندانه وارد رقابت با رقبای خود شده است.
به جرات می‌توان طراحی آیپد پرو را یه سر و گردن بالاتر از پیکسل سی نامید. آیپد پرو نیز همانند رقیب خود دارای بدنه‌ی آلومینیومی می‌باشد که نسبت به پیکسل سی، از ظرافت بیشتری برخوردار است. کیفیت ساخت بالای این محصول کاملاً مشهود است و پس از در دست گرفتن آیپد پرو، این کیفیت کاملاً قابل لمس خواهد بود. تبلت جدید اپل در سه رنگ طلایی، خاکستری و نقره ای عرضه شده است.
در قسمت زیرین این آیپد نیز حسگر اثر انگشت اپل به چشم می‌خورد که همانند تلفن هوشمند آیفون 6 و 6اس این کمپانی طراحی گردیده است.
کلید‌های جانبی تنظیمات صدا و همچنین پاور این تبلت، درست همانند آیپد ایر2 می‌باشد. در سمت چپ این تبلت پین‌هایی را مشاهده خواهید کرد که به واسطه آنها قادر خواهید بود تا کیبورد‌های مخصوص این تبلت را به آن متصل کرده و استفاده نمایید.
وزن این تبلت نیز معادل 713 گرم می‌باشد که با ابعادی برابر 305.7 در 220.6 با ضخامت 6.9 میلی‌متر طراحی گردیده است که به نسبت تبلت گوگل، 1 میلیمتر باریک‌تر است
از این حیث به نظر می‌رسد که وزن آیپد پرو کمی برای استفاده جهت انجام امور روزمره بالا می‌باشد و برای امور خانگی، تبلت اندرویدی پیکسل سی گوگل مناسب تر می‌باشد. هرچند که طرفداران قدیمی کمپانی اپل، با وجود سنگینی این تبلت، از انتخاب خود پشیمان نخواهند شد.

صفحه نمایش

مقایسه تبلت آیپد پرو اپل با گوگل پیکسل سی///درحال کار

این تبلت مجهز به یک صفحه نمایش با سایز معمولی 10.2 اینچی ال سی دی با رزولوشن 2560 در 1800 پیکسل می‌باشد. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش نیز 308 پیکسل در هر اینچ ذکر شده است. شاید بهتر بود گوگل پا را فراتر گذاشته و مدل‌هایی با صفحه نمایش بزرگتر نیز عرضه نماید. نسبت ابعاد این تبلت نیز همانند سرفیس پرو مایکروسافت 3:2 می‌باشد.

آیپد پرو

اما بحث ابعاد صفحه نمایش کاملاً در تبلت اپل مقایسه با تبلت پیکسل سی متفاوت است. آیپد پرو با یک صفحه نمایش بزرگ معادل 12.9 اینچ و از نوع رتینا با رزولوشنی برابر 2048 در 2732 پیکسل، فضای کاری زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.هرچند تراکم پیکسلی صفحه نمایش این تبلت 264 پیکسل و از گوگل کوچکتر می باشد، اما این نکته بسیار مهم است که تراکم پیکسلی صفحات نمایش نسبت به سایز آنها متغیر هستند. با این حال کیفیت صفحه نمایش اپل کاملاً بی نقص و با کیفیت بوده است و تنها در صورتی شما را اذیت خواهد کرد که صورت خود را به صفحه نمایش این تبلت چسبانده تا حدی که نوک بینی شما آن را لمس نماید.

پردازنده و حافظه


گوگل در محصول جدید خود از یک بسته تراشه Nvidia Tegra X1 استفاده نموده است. تگرا ایکس وان یک تراشه چهار هسته‌ای معماری 64 بیتی با چهاربازوی Cortex-A57 و چهار بازوی Cortex-A53 می‌باشد که کاملاً قدرتمند به نظر می‌رسد. پیکسل سی همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی Maxwell GPU و 3 گیگابایت حافظه رم نیز می‌باشد که شما را در اجرای بدون مشکل و با تمام قدرت اپلیکیشن‌ها دعوت می‌کند.
همچنین این محصول گوگل با 2 مدل مختلف حافظه‌های داخلی 32 و 64 گیگابایتی عرضه خواهد شد.

اپل پرو

تبلت جدید اپل به جدیدترین تراشه اختصاصی خود، A9X مجهز است که با استفاده از پردازنده کمکی M9 از آن پشتیبانی می‌گردد. پردازنده 2هسته ای 2.26 گیگاهرتزی، یک پردازنده گرافیکی PowerVR GT7900 و یک رم 4 گیگابایتی از نوع مدرن DDR4 سایر مشخصات فنی این محصول قدرتمند می‌باشد. اپل پرو قابلیت جایگزین شدن به عنوان یک لپتاب نسبتاً قدرتمند را دارا می‌باشد.نکته جالب در این پردزانده، قدرتی بیش 1.8 برابری آن نسبت به تبلت پیشین اپل، آیپد ایر 2 می‌باشد. علاوه بر آن به واسطه ویژگی مالتی تسکینگ این تبلت، شما قادر خواهید بود تا بدون کوچکترین مشکل، با قدرت هرچه تمام از دو اپلیکیشن همزمان نیز استفاده نمایید. آیپد پرو نیز در دو مدل مختلف 32 و 128 گیگابایتی عرضه خواهد شد.

دوربین و سایر ویژگی‌ها



هرچند که تبلت‌ها نسبت به تلفن‌های همراه از پیشرفت کمتری برخوردارند، اما می‌توان تا کیفیت این دوربین را رضایت بخش نامید.
پیکسل سی دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی در قسمت جلویی جهت انجام اموری مانند گفتگوی تصویری می‌باشد و یک دوربین 8  مگاپیکسلی نیز در قسمت پشتی آن قرار دارد که تا حدودی می‌تواند رضایت کاربر را فراهم آورد.

یکی از قابلیت‌های جالب در این تبلت شارژ کیبورد فیزیکی آن به صورت بیسیم ‌میباشد. بنابراین هیچ گاه نیاز ندارید کیبورد را شارژ کنید. این کیبورد که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد، قابلیت تنظیم بین زاویه‌های 100 تا 135 درجه را دارد  و همچنین از قسمت انتهایی این کیبورد نیز به عنوان یک پایه مناسب برای تبلت استفاده می‌شود که امتیاز بزرگی برای آن به حساب می‌آید. علاوه بر آن گوگل از ۴ میکروفون در تبلت پیکسل سی استفاده نموده است تا کاربر مشکلی در کنترل صوتی دستگاه نداشته باشد. از پین مدرن یو اس بی C پرسرعت موجود در این تبلت نیز نمی‌توان به سادگی گذشت.

گوگل در این تبلت از آخرین نسخه اندروید به نام اندروید مارشمالو 6.0 استفاده نموده است. این در حالی است که تمامی تبلت‌های گوگل تا قبل از معرفی پیکسل سی، دارای سیستم عامل کروم بوده اند. گوگل پیکسل سی به واسطه برقراری ارتباط خوب بین سیستم عامل و پردازنده تگرا، قدرتمند ترین تبلت اندرویدی حال حاضر دنیا لقب گرفته است.

آیپد پرو

وضعیت دوربین در این تبلت کمی بهتر از تبلت گوگل می‌باشد. آیپد پرو از یک دوربین 8 مگاپیکسلی iSight با قابلیت تشخیص چهره و دیافراگم f/2.4 بهره می‌برد و تنها ویژگی که جای خالی آن در این چیپ دوربین حس می‌شود، قابلیت لرزش گیر است. علاوه بر دوربین اصلی، این تبلت نیز یک دوربین 1.2 مگاپیکسلی نیز در قسمت جلوی خود بهره می‌برد که نسبت به دوربین جلو تبلت گوگل، از کیفیت کمتری برخوردار است.
همانطور که می‌دانید این تبلت از آخرین نسخه سیستم عامل محبوب iOS یعنی نسخه iOS 9.2 بهره می‌برد که می‌تواند کاربران را مجذوب خود کند. اپل همزمان با عرضه تبلت آیپد پرو از یک قلم هوشمند نیز برای این تبلت رونمایی کرد. آیپد پرو به عنوان یک دستگاه دارای iOS، با بهره گیری از قلم هوشمند مخصوص خود، بهترین گزینه در زمینه طراحی و انجام مسائل مربوط به مهندسی است.این قلم از ضخامت مناسبی برخوردار است که موجب در دست گیری راحت آن خواهد بود.در کنار این قلم هوشمند، آیپد پرو گزینه‌ای ایده آل برای انجام امور شخصی روزانه مانند چک کردن ایمیل‌ها، وب گردی، تماشای فیلم و … می‌باشد.
این قلم هوشمند که "Apple Pencil” نام دارد در قسمت تحتانی این قلم نیز یک تکه‌ی جداشونده‌ وجود دارد که درگاه شارژ لایتینینگ در زیر آن قرار خواهد داشت. Apple Pencil به دو روش اتصال به تبلت و به‌ وسیله‌ کابل قابل شارژ خواهد بود.در مجموع می‌توان گفت ک شارژدهی این قلم کاملا قابل‌ قبول است. این قلم می‌تواند تنها با 15 ثانیه شارژ، 30 دقیقه به انجام فعالیت بپردازد.
علاوه بر قلم هوشمند، وسیله جانبی دیگری به نام کیبورد اپل نیز وجود دارد. این کیبورد که با نام "Smart Keyboard” شناخته می‌شود دارای اندازه ای مناسب است که با استفاده از کلید‌های نرم خود، حس خوبی را در هنگام تایپ به کاربران منتقل می‌کند. این کیبور به وسیله کابل به پین‌های موجود بر روی بدنه آیپد پرو متصل می‌شود و مصرف برق آن به صورت مستقیم از تبلت خواهد بود.

درکنار تمامی این ویژگیها، یک قابلیت میباشد که به تازگی به این تبلت اضافه شده است. Split-Screen نام ویژگی جدیدی است که به واسطه آن کاربر قادر خواهد بود تا صفحه نمایش تبلت خود را به دو قسمت تقسیم کرده و به صورت مجزا دو نفر همزمان اقدام به فعالیت نمایند. این ویژگی به خوبی با کمک پردازنده قدرتمند و همچنین صفحه نمایش 12.9 اینچی کاملاً بزرگ آیپد پرو، میتواند این محصول را نسبت به سایر رقبا مجزا نماید.

باتری و شارژدهی

مقایسه تبلت آیپد پرو اپل با گوگل پیکسل سی///درحال کار


به یکی از مهمترین بخش این بررسی می‌رسیم. بخشی که اهمیت زیادی در استفاده کاربران از دستگاه‌های هوشمند خواهد داشت. گوگل در طراحی این تبلت قدرتمند سعی کرده تا با استفاده از یک باتری با ظرفیت 9000 میلی آمپر، خیال کاربران را از میزان نگه داری شارژ در آن مطمئن کند. این تبلت قابلیت استفاده 5 ساعت به صورت مداوم با بالاترین میزان روشنایی صفحه نمایش را دارد که در صورت کاهش میزان آن، این زمان به 2برابر نیز خواهد رسید.
باتری پیکسل سی با استفاده از یک آداپتور کوچک سیمی به همراه پورت یو اس بی C شارژ خواهد شد.

آیپد پرو

یکی از ویژگی‌های خوب تبلت اپل بر خلاف تلفن‌های هوشمندش، باتری و شارژدهی قدرتمند آن است. آیپد پرو از یک باتری 10307 میلی آمپری قدرتمند استفاده می‌نماید که توسط آن تبلت شما قادر خواهد بود تا در کنار وبگردی و تماشای فیلم، بیش از 10 ساعت شارژ در خود نگاه دارد. در مصارف عادی نیز حدوداً 1 روز این باتری در خود شارژ نگاه خواهد داشت. اما نکته منفی محصول اپل، نداشتن قابلیت نرم افزاری فابریک کارخانه جهت کاهش مصرف باتری در زمان‌های خاص است که هرچند این مشکل بزرگی نخواهد بود چرا که اپلیکیشن‌های مختلفی برای این امر عرضه شده اند.

جمع بندی



درواقع اگر بخواهید تبلت آیپد پرو را به عنوان یک جایگزین برای رایانه‌های شخصی و لپتاپ‌ها خریداری نمایید، این امر بر خلاف تبلیغات گسترده در این زمینه اشتباه است. اما می‌توان آن را گزینه‌ای مناسب برای استفاده امور روزمره و همچنین طراحی‌های دیجیتالی دانست.

شاید مقایسه تبلت آیپد پرو و پیکسل سی با سیستم عاملی متفاوت کمی سخت باشد اما باید هر دو این سیستم عامل ها را قدرتمندترین در نوع خود دانست. با توجه به آنکه برای تجربه سیستم عامل اندروید، با هزینه ای معادل 300 هزار تومان نیز قادر به انجام این کار خواهید بود، پیشنهاد می‌شود تا در انتخاب یک محصول گران قیمت دیجیتالی، تبلت آیپد پرو با سیستم عامل قدرتمند iOS را انتخاب نمایید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار