حرکت چراغ خاموش روزنامه‌نگاران فرهنگی در جاده ادبیات

متاسفانه برخی روزنامه‌نگاران فرهنگی با بی‌اطلاعی نسبت به چیستی نظریه‌های ادبی و تعاریف سبک‌های آمده در آنها، با چراغ خاموش در جاده ادبیات حرکت می‌کنند.

مریم صباغ ‌زاده ایرانی، روزنامه‌نگار و نویسنده در خصوص جایگاه روزنامه‌نگاران فرهنگی در عرصه ادبیات به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بی‌اعتقادی و نپرداختن به نظریه‌های ادبی که امروزه هم‌دوش با نظریه‌های فلسفی وجود دارند، یکی از دلایلی است که موجب نبود جایگاه مشخصی برای روزنامه‌نگاران فرهنگی در عرصه ادبیات شده و بر همین اساس روزنامه‌نگاران ما همچون مخاطبان و نویسندگان با چراغ خاموش در جاده پرفراز و نشیب ادبیات حرکت می‌کنند.

وی افزود: از دلایل دیگر نبود جایگاه مناسبی برای روزنامه‌نگاران فرهنگی در حوزه ادبیات می‌توان به گستردگی عرصه ادبیات و محدودیت عرصه روزنامه‌نگاری فرهنگی اشاره کرد، یعنی اگرچه در کل روزنامه‌نگاری عرصه‌ای کاملا فرهنگی و اجتماعی است و بنا بر آن به طور طبیعی تمامی ابعاد مطرح‌شده در جامعه را در بر می‌‌گیرد، اما عرصه ادبیات وسیع‌تر از آن است و با ورود به عرصه روزنامه‌نگاری نوعی ناموزونی ایجاد می‌کند.

این روزنامه‌نگار در ادامه با طرح سوالی با این مضمون که روزنامه‌نگاری باید چه کاری با این ناموزونی کند، اظهار داشت: به طور طبیعی روزنامه‌نگاران در این مرحله باید گزینش کنند و با توجه به اینکه هر موضوعی را نمی‌توان خبری کرد دست به گزیده‌گزینی بزنند و در این شرایط باید بهترین‌ها و در کنار آنها بدترین‌ها را انتخاب کنند.

صباغ‌زاده ایرانی افزود: بخش اول گزیده‌گزینی روزنامه‌نگاران برای نشان دادن الگوهای خوب ادبی و بخش دوم آن برای نقد و بررسی است.

وی پس از طرح این سوال که آیا در حال حاضر گزیده‌گزینی روزنامه‌نگاران فرهنگی فعال در عرصه ادبیات به خوبی انجام می‌شود یا نه، تصریح کرد: هم‌اکنون روزنامه‌نگاران فرهنگی گزیده‌گزینی مناسبی در عرصه ادبیات انجام نمی‌دهند، زیرا بسیاری از کارهای خوب معرفی نشده‌اند و بسیاری از کارهای متوسط و ضعیف نیز در بوته نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

این روزنامه‌نگار تاکید کرد: روزنامه‌نگاری در قبال ادبیات نتوانسته رسالت خود را به خوبی انجام بدهد.

صباغ‌زاده ایرانی در پاسخ به این سوال که روزنامه‌نگاران در حال حاضر چه کاری باید بکنند، گفت: در یک دوره‌هایی کم و بیش به رسالت روزنامه‌نگاران فرهنگی در قبال ادبیات توجه شده و در آن دوره‌ها هم کسانی بالای سر مطبوعات و صفحات ادبی بودند که دستی در نوشتن و سرودن داشتند، اما از زمانی که صفحات ادبی به دست خبرنگاران افتاد، گزیده‌گویی رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات موجود بر سر راه پردازش صحیح روزنامه‌نگاران به حوزه مطبوعات نیز به میزان مطالعه آنها بر می‌گردد و با توجه به آنکه مطالعه روزنامه‌نگاران کم است، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش رو داریم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار