شیراز؛

برگزاری درس اخلاق پزشکی ویژه دانشجویان علوم پزشکی جهرم

با حضور هیئت رئیسه و پرسنل معاونت های دانشگاه علوم پزشکی جهرم آئین آغاز به کار درس اخلاق پزشکی در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حجت الاسلام لطف الله دژکام عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این آئین به خصایص اخلاقی پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و گفت: در جامعه بشری فردی مهمتر و با ارزش تر از پیامبر اکرم (ص) نیست و ما افتخار داریم که مسلمان و پیرو ایشان بوده و باید از نقش اخلاقیات پیامبر(ص) در زندگی و شغل خود بهره مند شویم.

 وی با بیان اینکه در مورد اخلاق و آداب کارکنان بیمارستان های خارج از کشور نقل قول های بسیاری به گوش می رسد که آنها به چه نکات ظریفی توجه کرده و برای بیمار در بیمارستان ها اهمیت قائل هستند، افزود: با توجه به دسترسی و آموزش دانش اخلاقیات پیامبر اعظم (ص) در کشور و دانشگاه های ما، دانشجویان باید در راستای توجه به اخلاق پزشکی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر تلاش کنند.

امام جمعه جهرم ضمن تشکر از رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی جهرم در برپایی درس اخلاق پزشکی گفت: به نظر می رسد که دانشگاه ما این مسئله را مهم می داند و قضیه اخلاق را جدی گرفته است. وی از حضور پر رنگ مسئولین دانشگاه در این جلسه ابراز خشنودی کرد.

عبدالرحیم رئوفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این جلسه با اشاره به اهداف و انگیزه دانشگاه در برپایی مباحث اخلاق پزشکی گفت: خداوند متعال در قرآن مجید تزکیه را بر تعلیم و اخلاق را بر علم مقدم داشته و علم اخلاق و عدالت را در راس برنامه های اسلام قرار داده است .

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی جهرم چندین سال است که یکی از برنامه های اصلی خود را تمرکز بر اخلاق پزشکی قرار داده و سعی کرده است قدمی در راستای نهادینه کردن آن بردارد.

رئس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: در این راستا می توان به مواردی از جمله طراحی شیوه جدید در ارائه درس اخلاق پزشکی، برگزاری همایش های ملی و بین المللی اخلاق و آغاز طراحی کوریکولوم جدید آموزشی این درس اشاره کرد.

وی ادامه داد: چنانچه از مباحث عمیق و مهم زیربنای فکری و تاریخی اخلاق پزشکی بگذریم، لازم است راهبردهای اعتلای اخلاق پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی جهرم مدنظر قرار داده و این راهبردها منطبق با اسناد بالادستی، سیاست های کلی نظام سلامت و بسته های تحول و نوآوری آموزش باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تعریف اخلاق پزشکی آن را علمی دانست که مجموعه آداب، شیوه های رفتاری، بایدها ونبایدهای لازم الاجرا توسط صاحبان مشاغل پزشکی وپیراپزشکی را بررسی ودرنتیجه آن کارهای واجب، حرام، صحیح وفاسد را تبیین می کند. این تعریف برآمده از مبانی فلسفه اسلامی و هماهنگ با فرهنگ متعالی دین مبین اسلام بوده و پیوند عمیق با فقه اسلامی دارد.

رئوفی بیان کرد: اخلاق پزشکی جزئی ازمسئولیت پذیری و تعهد پزشکان در قبال جامعه است تا معلوماتی را که خداوند قدرت کسب آن را عطا فرموده در جهت خیر و صلاح جامعه به کارگرفته و پیوسته به یاد داشته باشند که وظیفه شان احیای نفس و دارای ارزش بسیار والا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: در چند دهه اخیر پیشرفت های شگرفی در زمینه مهندسی ژنتیک وشبیه سازی، سلولهای بنیادی وتولید مثل انسانی رخ داده که به موازات آن مباحث عمیق فلسفی، عقیدتی، اخلاقی، حقوقی، روان شناختی، فقهی و غیره به وقوع پیوسته است و در این راستا نیازمند حرکت علم اخلاق پزشکی هستیم.

 وی با اشاره به دلایل نهادینه کردن اخلاق در حوزه سلامت، عدم وجود تعریف مشخص و واحد از واژه اخلاق پزشکی، عدم وجود رساله اخلاق پزشکی یا مرجعی جهت آشنا کردن کادر درمانی با منابع و قواعد فقهی و ایجاد ارتباط مشخص بین طبابت و فقاهت، ایجاد شدن موضوعات جدید اخلاقی درحوزه علم پزشکی و مراقبت های بهداشتی درمانی از جمله این علت ها است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.