بازار مشتقه ارزی پیش نیاز اصلی سرمایه گذاری

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه نیازمند فراهم شدن بسترهایی است که راه اندازی بازار معاملات مشتقه ارزی یکی از همین پیش نیازهاست.

علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص راه اندازی بازار معاملات ابزار مشتقی ارزی گفت: در سال‌های گذشته خلا چنین بازاری منجر به خروج کاهش سرمایه گذار خارجی از کشور شد.

وی در همین راستا افزود: همچنین برخی از شرکت‌های تولیدی نیز درنوسانات نرخ ارز زیان بسیاری دیده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با نبود چنین بازاری و نبود انگیزه کافی برای سرمایه گذاری‌های خرد و عمده در کشور منجر به این امر شد که بسیار از سرمایه‌های از کشور خارج شود گفت: کاهش انگیزه در سرمایه گذاری سبب شد مردم سرمایه‌های خود را بازار فارکس که بازار خارجی است به قصد انتفاع سرمایه گذاری کنند که این امر در نهایت موجب خروج ارز از کشور شد.

 اسلامی بیدگلی در ادامه گفت: بدیهی است با راه اندازی چنین بازاری با روش‌های درست می‌تواند کمک زیادی به عدم خروج منابع ارزی شود و همچنین سرمایه گذاران خارجی با اطمینان بیشتری در کشور سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل این بازار می‌تواند به بنگاه‌های تولید کننده داخل که نیاز به تعاملات تجاری باکشورهای خارجی دارند کمک کند گفت: ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز در این بازار پوشش داده خواهد شد و از زیان‌های احتمالی به سرمایه گذاران جلوگیری خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه در همین راستا افزود: به طور کلی سرمایه گذارانی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول به قصد پوشش ریسک ناشی از ارز در این بازارهای سرمایه گذاری می‌کنند و دسته دوم سرمایه گذارانی هستند که به قصد انتفاع سرمایه گذاری انجام می‌دهد که برای هر دو دسته این بازار مناسب خواهد بود.

 وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چه تضمین هایی در این بازار و جود دارد گفت: مکانیزم‌هایی دربازار بورس برای تضمین این امر فراهم شده است و در بورس کالا از هر خریدار و فروشنده‌ای که موقعیت خرید با فروشی را اختیار می‌کند وجه تضمین درنظر گرفته می‌شود که در حال حاضر حدود 10 درصد است و طبیعتاً بررسی‌های بیشتری باید در این حوزه به عمل آید.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز بازار و سرمایه گذاری پس از لغو تحریم‌ها گفت: با تو جه به جذابیت‌هایی که درکشور وجود دارد نظیر ذخایر نفتی و معدنی و همچنین موقعیت جغرافیایی ایران امیدوار هستیم انگیزه زیادی برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد شود که به نظر می‌رسد نیازمند فراهم شدن بسترهایی است که راه اندازی بازار معاملات مشتقه ارزی یکی از همین پیش نیازها برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار