تئاتر هنر ناب بشری و انسان‌ساز است

پیش‌کسوت نمایش کانون اعتقاد دارد تئاتر هنر ناب بشری است که به انسان کمک کرده تا طبیعت را به نفع خود مهار و آن را قانون‌مند کند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ حسن دادشکر در نشست برنامه‌ریزی اجرای نمایش‌های منتخب آموزش ترافیک در مدارس تهران با بیان این مطلب گفت: یکی از ویژگی‌های تئاتر جنبه‌ی سرگرم‌کنندگی آن است اما آن‌چه اهمیت دارد این است که تئاتر باید مخاطب را وادار به فکر کردن کند تا ذهن او درگیر شود و آن را برای خود تحلیل کند. 

وی با اشاره به نوعی نمایش با عنوان «شو» افزود: این نوع نمایش یا نوع اجرای بازیگران سیرک‌ها و بندبازها صرفا هدف‌شان سرگرم‌ کردن تماشاگران است در حالی  که تئاتر در کنار لذت دیداری مخاطب، اهداف مهم‌تری را دنبال می‌کند.

پیشکسوت نمایش کانون در ادامه با بیان این‌که تئاتر به انسان کمک می‌کند تا با مذهب‌ها و آیین‌ها برخورد بهتری داشته باشد، یادآور شد: تئاتر هنر انسان‌ساز است، شارژر نیست که بچه‌ها را فقط در لحظه شارژ کند تا زمانی که از سالن خارج می‌شوند همه چیز را فراموش کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی نکات در نمایش‌هایی که برای داوری در طرح آموزش ترافیک که با همکاری مرکز تئاتر کانون و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اجرا می‌شود رسیده بود گفت: در بسیاری از نمایش‌ها شاهد شوخی‌ها و دیالوگ‌های بزرگ‌سالانه بودیم که مخاطب آن‌ها دست‌کم بچه‌ها نبودند.

دادشکر هم‌چنین از ضعف متون نمایشی و اشکال‌های بسیار ابتدایی در برخی آثار رسیده انتقاد کرد و افزود: با توجه به شرایط مورد نظر بارها به هنرمندان و کارگردانان توصیه کردیم که به هنر خود احترام بگذارند و تلاش کنند کارهای ارزش‌مندی ارایه دهند که موجب از دست دادن مخاطب نشود اما برخی از آثار فاقد آن کیفیت مورد نظر بود.

وی ضمن قدردانی از سازمان ترافیک شهرداری تهران به خاطر همت‌ها و تلاش‌های‌شان برای آموزش‌های ترافیک از طریق تئاتر یادآور شد: باید تلاش کنیم قدر این فرصت را بدانیم و با ارایه آموزش‌های اصولی به مخاطبان، تماشاگر تئاتر تربیت کنیم.
پیش‌کسوت تئاتر کانون در ادامه با بیان این‌که باید به فرهنگ‌سازی بنیادی فکر کنیم تا نمایش رابطه‌ی درستی با مخاطب خود برقرار کند، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم خانواده‌ها، مسوولان و افکار عمومی را متوجه اهمیت  و تاثیرگذاری نمایش و تئاتر در مقوله آموزش‌ها و تعلیم و تربیت تئاترکنیم. 
وی در پایان به گروه‌های نمایش انتخاب شده برای اجرا در مدارس تهران توصیه کرد: زمانی که برای اجرای نمایش وارد مدارس می‌شوند حرفه‌ای عمل کنند و مراقب اعمال و رفتار خود باشند و مفاهیم مورد نظر را به گونه‌ای به مخاطب ارایه کنند که پیش از آن تجربه نکرده باشد تا در ذهن او ماندگار شود.
 در این نشست هم‌چنین عادل بزدوده دیگر هنرمند صاحب نام عرصه‌ی نمایش نیز در سخنانی کوتاه به گروه‌های نمایش توصیه کرد که همه‌ی ما الگوی تئاتر کودک هستیم بنابراین باید خیلی مراقب باشیم تا بتوانیم در دل بچه ها جا باز کنیم.

در ادامه‌ی این نشست حمید کرمی کارشناس حوزه تئاتر و عضو شورای بازبینی نیز گفت: تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای این است که مفاهیم را با استفاده از تئاتر برای بچه‌ها دلنشین کنیم به‌گونه‌ای که پس از تماشای هر نمایش به مقوله عبور و مرور، علایم راهنمایی، خط‌کشی‌ها و... در شهر نگاه متفاوتی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که 54 گروه آثار خود را ارایه کردند افزود: پس از بازبینی نمایش‌ها توسط شورای  انتخاب 14 نمایش برای اجرا در مدارس معرفی شد و برای هر یک از گروه‌های نمایشی بین 200 تا 300 اجرا متناسب با تعداد مدارس هرمنطقه تهران پیش‌بینی شده است.

حمید کرمی در ادامه خاطرنشان کرد باید توجه داشته باشیم که در هر بار نمایش، ما با مخاطبانی روبه‌رو هستیم که برای اولین‌بار نمایش را می بینند.

در این نشست که کارشناسان آموزش ترافیک مناطق شهرداری تهران به عنوان رابط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز حضور داشتند، برنامه‌ی اجرای گروه‌ها در مناطق مختلف شهر تهران اعلام و کارگردان‌ها به کارشناسان هر منطقه برای هماهنگی بیشتر معرفی شدند تا به زودی اجرای نمایش‌ها در مدارس تهران آغاز شود.

این نشست با حضور محمدرضا کریمی‌صارمی مدیر مرکز تئاتر کانون، احسان واحدی مدیرکل واحد پژوهش معاونت آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان این حوزه، پیش‌کسوتان تئاتر کودک و کارگردانان گروه‌های منتخب روز اول دی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار