باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

انتخابات دهم؛ پایان 28 سال نمایندگی"محمدرضا باهنر"/صحنه جدید سیاست‌ورزی "سلطان لابی مجلس"کجاست؟

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران: محمد رضا باهنر یکی از با سابقه ترین افراد 28 سال گذشته مجلس شورای اسلامی از حضور در دهم دوره انتخابات مجلس امتناع کرد. فردی که برخی او را به سلطان لابی مجلس برای حل و فصل تصمیمات و برخی مشکلات می دانند و حالا رویگردانیش از مجلس دهم، قطعا معانی سیاسی زیادی خواهد داشت.

دیروز در حالی آخرین روز ثبت نام داوطلبین دهم دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تا شامگاه ادامه یافت که خبر حضور محمدرضا باهنر تا آخرین ساعات شب گذشته از سوی خبرنگاران در فرمانداری و وزارت کشور پیگیری می‌شد. خبری که در میان خبرها و حاشیه‌های روز گذشته، حضور نیافتن محمدرضا باهنر در ستاد انتخابات را به یکی از پدیده‌های این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بدل کرد.
 
امتناع محمد رضا باهنر از حضور در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاید روایت‌های متفاوتی را به همراه داشته باشد، اما پیش از آن نباید این نکته را فراموش کرد که وی جزو ائتلاف اولیه اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم هم نیز بوده است.



انتخابات دهم؛ پایان 28 سال نمایندگی
محمدرضا باهنر نماینده مردم شهرهای تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم بوده‌است.

باهنر ریاست فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و عضو هیئت رئیسهٔ مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم را نیز داشته است و نیابت رئیس مجلس هفتم و هشتم و نهم را نیز عهده‎دار بوده است.

لازم به ذکر است محمد رضا باهنر در سه دوره اخیر از جمله افراد موثر مجلس شورای اسلامی بوده، به طوری که همیشه نظر وی در مقاطع مهم تصمیم گیری مجلس اثر داشته است. چرا که او را نه فقط محمد رضا باهنر، بلکه مستظهر به رای طیفی از نمایندگان مجلس می‌دانسته‌اند. 

ناگفته نماند محمدرضا باهنر پیش از آغاز فرآیند ثبت نام‎ها در مجلس شورای اسلامی در باب ائتلاف و و حدت اصولگرایان مواضع راهگشایی داشته است. 

وی پیش از این در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان  می‌گوید: "چشم‌اندازمان این است که اصولگرایان با هم متحد شوند و تلاش داریم در پایان کار به 85 تا 90 درصد وحدت برسیم."

باهنر همچنین ادامه می‌دهد؛ دوستان ما در گروه‌های مختلف رقابت را شروع می‌کنند؛ اما به دلیل نبودن ضابطه، معمولا اختلافاتی ایجاد می‌شود. در یکی دو دوره انتخابات مجلس گذشته، اصلاح‌طلبان پرتوان وارد نشدند و عملا رقابت جدی، میان اصولگرایان بود اما در این دوره، اصلاح‌طلبان هم می‌آیند و فعالیت‌شان جدی است؛ البته ما هم از حضورشان استقبال می‌کنیم. بر همین مبنا، طیف اصولگرایی ضرورت وحدت را حس کرده است اما بالاخره یکسری اختلاف‌هایی وجود دارد که این اختلاف مواضع باید نرم شود و یا تنازل پیدا کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: منظور ما از وحدت، وحدت فلسفی نیست. بلکه یک ائتلاف است و معنایش این نیست که جبهه پایداری و یا ما از مواضعمان دست برداریم. نقاط مشترک زیادی داریم و می‌توانیم روی این نقاط مشترک، ائتلافی را شکل بدهیم. در هفته آینده یک نشست بزرگتری هم اتفاق می‌افتد و امیدوارم همه ما دعوت شویم تا کار را به صورت رسمی و سازمانی شروع کنیم.

به گفته برخی ناظران سیاسی، باهنر معمولا با برگ‌های برنده بازی می‌کند و به همین دلیل است که می‌تواند در اکثر اتفاقاتی که در  مجلس به راه می‌افتد همچون استیضاح و رای اعتماد‌ها، برنده از میدان خارج شود. یعنی اگر احساس کند احتمال رای آوردن وزیری کم است از او حمایت نمی‌کند و سراغ کسی می‌رود که دارای مقبولیت بیشتری باشد. 

گواه این ادعا را می‌توان در فرم به فرم جریان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چند ماهه گذشته مشاهده کرد؛ زمانی که محمدرضا باهنر در قامت یک نماینده مخالف استیضاح عباس آخوندی حاضر شده و پس از دلایل مخالفت خود مجلس را  مجددا به همراهی با عباس آخوندی دعوت می‌کند.


انتخابات دهم؛ پایان 28 سال نمایندگی

حال سوال بزرگ این است که چرا محمدرضا باهنر که یکی از اضلاع ائتلاف اصولگرایی در انتخابات آتی بود از حضور در این دوره امتناع کرد و با جدایی از مجلس برگه برنده وی در آینده چه خواهد بود؟

از روز گذشته روایت‌های مختلفی مبنی بر حضور نیافتن باهنر در انتخابات شنیده می‌شود. اینکه شاید محمدرضا باهنر به پست دیگری فکر می‌کند! پستی که با نسبت سیاسی او با دولت، چندان نزدیک به واقعیت نیست. 

برخی هم گزینه دیگری برای حضور نیافتن باهنر تعریف می‌کنند و معتقدند او از میزان رأی خود در انتخابات آتی با خبر بود، که البته این موضوع در حد حرف و حدیث‌های گروه های سیاسی کشور است و چندان به واقعیت‌ها نزدیک نیست.

اما در این بین افرادی هستند که می‌گویند شاید انصراف محمدرضا باهنر از ثبت نام در انتخابات نشانه‌ای از یک تصمیم باشد . به این معنا که شاید آنها بخواهند همچون مجلس هفتم و شورای شهر دوم با چهره های متفاوتی در این رقابت حضور داشته باشند .اما این گزاره در صورتی می توانست درست باشد که در این چند روز چهره مهم دیگر اصولگرایان ثبت نام نمی کردند. 

با این حال شخص محمدرضا باهنر پیش‌تر درباره داوطلبیش در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگویی به خبرانلاین گفته بود : "یک قهرمان قبل از اینکه مدال طلایش را از دست بدهد خودش باید تشک را ببوسد و کنار بکشد."

انتخابات دهم؛ پایان 28 سال نمایندگی

وی همچنین درباره عدم داوطلبیش در انتخابات مجلس دهم هم گفت: هنوز نمی‌دانم. معمولا این قبیل تصمیم گیری ها خیلی کم دست خودم است. گاهی خودم اراده ای می کنم و تصمیم می گیرم ولی مجموعه عواملی که در کشور به وجود می آید تصمیم مارا عوض می کند. 

هر چه هست محمدرضا باهنر حتما همین روزها علت حضور نیافتن اش در انتخابات مجلس دهم را اعلام خواهد کرد، اما با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید حضور نیافتن این چهره شاخص اصولگرایی در کارزار انتخابات مجلس دهم پیش از جایگزینی این شخص در مسئولیت دیگری، چه تاثیرات منفی بر اصولگرایی خواهد گذاشت، چراکه بسیاری از صاحبنظران معتقدند عدم حضور باهنر در بزنگاه انتخابات مجلس دهم بر ائتلاف اصولگرایی تاثیرات چشمگیری خواهد گذاشت.
انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، باهنر ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۵ دی ۱۳۹۴
کاش دیگران از این مرد بزرگ درس عبرت بگیرند. و کرسی مقام را برای دیگرخدمتگذاران خالی نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۵ دی ۱۳۹۴
اميدواريم در صحنه رياست جمهورى شركت كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۴
جناب باهنر یکی از نگهبانان ارزش های امام امت (ره)وانقلاب وولایت مطلقه فقیه بوده وهستند وپست ومقام تاثیری در اهداف او نخواهد گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۴
جناب آقای دکتر باهنر یک ابر مرد با انصافی هستند درود بر ایشان .
آخرین اخبار