باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

استقرار "سامانه دفاع موشکی پانتسیر" در مرزهای روسیه + تصاویر

چرا "سامانه دفاع هوایی-موشکی پانتسیر" در غرب روسیه مستقر شد؟

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رقابت‌های  ایالت متحده آمریکا و فدراسیون روسیه سبب شده تا هر دو  استحکامات تجهیزاتی و نظامی" خود را تقویت کنند.


به دلیل اختلافاتی که بین "مسکو" و "واشنگتن" درباره برخی مسائل منطقه‌ای وجود دارد؛ آمریکا و روسیه تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر در نزدیکی پایگاه‌های یکدیگر آرایش نظامی خود را تقویت کنند.


با توجه به نگرانی‌های "کرملین" از نزدیک شدن ایالات متحده آمریکا به مرزهای غربی روسیه، این کشور مبادرت به استقرار سامانه‌های موشکی خود در منطقه کرده که نمونه آن استقرار موشک‌های راهبردی  "اسکلندر" و سامانه‌های دفاع  موشکی "اس 300"، "اس 400" و "اس 500"و اخیرا هم سامانه دفاع ضد هوایی و موشکی "پانتسیر" کرده است.


 سرگرد  "ایگور موگینوف" سخنگوی فرماندهی منطقه نظامی غرب روسیه گفت: یگان‌های دفاع هوایی مستقر در شمال غرب این کشور به سامانه ضد موشکی و توپ‌های ضد هوایی جدید و بی‌نظیر "پانتسیر – اس – 1" مجهز شدند. 


وی خاطر نشان کرد: آموزش نیروهای کاربر سامانه "پانتسیر" پس از پایان عملیات هدف گیری و اجرای عملیات جنگی و آموزشی در میدان آموزشی "آشالوک" واقع در منطقه  "آستاراخان" به پایان رسیده و کاربران این سیستم آماده انجام عملیات نظامی برای دفاع از مرزهای هوایی روسیه در شمال غرب این کشور هستند.




**ویژگی‌های سامانه موشکی "پانتیسر"

"پانتسیر -اس 1 (Pantsir-S1) " که پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آن را "سام-۲۲" نام‌گذاری کرده‌است، یک سامانه دفاع هوایی است که از ترکیب  موشک زمین به هوا میان‌برد و توپ ضدهوایی تشکیل شده و توسط فدراسیون  روسیه تولید شده‌ است.




استقرار

استقرار

استقرار


سامانه دفاع موشکی "پانتسیر" یک سامانه دفاع ضد هوایی در برد قریب به 12 تا 36 کیلومتر (مجموع برد موشک‌ها و رادار) بوده که قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین، موشک‌های سطح به سطح و بمب‌های هدایت شونده هوا به زمین را مورد اصابت قرار دهد.


این سامانه برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی (نیروگاه های برق اتمی و تاسیسات بزرگ) یا پوشش دادن پایگاه ضدموشکی با شعاع گسترده از قبیل سامانه موشکی اس 300 و اس 400 مورد استفاده قرار می گیرد.


"پانتسیر" دارای سیستم هدایت شونده ضد زره و ضدهوایی، سرعت عملیاتی بالا و نواخت تیر گسترده بوده که پتانسیل‌های بالفعلی دارد. این سامانه دارای اجزا مختلفی از موشک‌های سطح به هوا  کلاس "سام"، رادار و سیستم فرماندهی و کنترل، تیربارهای خودکار و سامانه‌های پشتیبانی است.


سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) درباره این سامانه می‌نویسد:
"پانتسیر" سیستم دفاع هوایی طراحی شده برای دفاع استحکامات زمینی در مقابل انواع سلاح از جمله هواپیماهای جنگی و هلیکوپتر، موشک های بالستیک و کروز، مهمات هدایت شونده دقیق و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین است.


استقرار


استقرار

استقرار



این سایت ادامه داد: نام دیگر این سیستم دفاع هوایی اس ای 22 گری هاوند ( SA-22 Greyhound)  بوده و ساخت فدراسیون روسیه است؛ "پانتسیر از توپ های 30 میلی متری توسعه یافته که قابلیت مورد اصابت قرار دادن هواپیما را دارند به همراه اجزا آن تشکیل شده و دارای رادار پیشرفته اپتیکی است.


سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) با اشاره به اجزای مختلف این سامانه اعم از موشک های سطح به هوا با برد تا 12 کیلومتر و با وزن 16 کیلوگرم و داشتن دو سری توپ 30 میلی متری ضد هوایی عنوان داشت: سیستم کنترل آتش "پانتسیر" شامل یک رادار هدف یابی و رادار ردیابی باند موج دوگانه بوده و سیستم کنترل آتش دارای یک کانال الکترو نوری با طول موج تصویرساز گرمایی و جهت یاب مادون قرمز، از جمله پردازش  و ردیابی هدف به صورت اتوماتیک است.


این سایت درباره حمل کننده سامانه دفاع هوایی "پانتسیر" ادامه داد: این سامانه بر روی شاسی کامیون " 10T ها Ural-5323 " با  گرداننده لوله، حسگرها، تجهیزات کنترل و خدمه نصب شده کامیون محمول، چهار محور، 8 × 8 تمام چرخ ها با چرخ تایر تک است.



**سامانه ای برای رصد و کنترل همپیمانان آمریکا در شرق اروپا

باتوجه به رقابت گسترده ایالت متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در شرق اروپا به نظر می‌رسد این سامانه برای رصد عملیات هوایی همپیمانان ایالت متحده آمریکا به عنوان یک سامانه دفاع ضدهوایی و موشکی اولیه (با برد کوتاه و قابلیت عملیاتی بالا) در نظر گرفته شده است.


در سال 2014 میلادی که بحران "اوکراین" به صورت جدی کلید خورد ناوشکن "دونالد کوک" برای حمایت لجستیکی از "اوکراین" به منطقه (دریای سیاه) آمد و با غرش جنگنده سوخوی "فدراسیون روسیه"،  27 خدمه آن پس افتادند و این جنگ سرد غیرمستقیم با اعزام تجهیزات دو طرف به نظر می‌رسد در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.


شرق اروپا منطقه‌ای است که روسیه به صورت ویژه به دنبال بازداشتن اقدامات تحریک کننده آمریکاست تا ثبات این منطقه هرچه بیشتر حفظ شود و این موضوع راهی جز استقرار سامانه‌های پیشرفته موشکی و دفاعی برای مقابله با آمریکا را باقی نمی‌گذارد.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
به دست شیر بچه های ایران نابود میشه این ظالم خون خوار آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۴
درود بر ایت الله خامنه ای,بشار اسد,سید حسن نصرالله و پوتین....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۴
آفرین بر ایران و پوتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۴
انشالله نابود میشه ب دست سربازان امام زمان
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۴
انشالله نابود میشه ب دست سربازان امام زمان
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۴
انشالله نابود میشه ب دست سربازان امام زمان
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۴
امیدوارم امریکا نابود بشه بدست روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۸ دی ۱۳۹۴
به دست ایرن نابود میشه
آخرین اخبار