یاسوج ؛

بیسوادان زیر پوشش سوادآموزی در دوره انتقال بیش از سهمیه بوده است

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد بی سوادان زیر پوشش سوادآموزی این استان در دوره انتقال بیش از سهمیه تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛هادی زارع پور در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی افزود: سهمیه امسال کهگیلویه و بویراحمد برای سوادآموزی در دوره انتقال یک هزار و 500 نفر بوده که تا پایان آذر یک هزار و 505 نفر زیر پوشش قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: سهمیه سال جاری کهگیلویه و بویراحمد برای سوادآموزی در دوره های سوادآموزی و تحکیم سواد نیز به ترتیب سه هزار و 700 و دو هزار نفر است.

زارع پور اظهار کرد: تا پایان آذر سال جاری دو هزار و 96 نفر در دوره سوادآموزی و یک هزار و 401 نفر نیز در دوره تحکیم سواد در کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش قرار گرفته اند.

وی عنوان کرد: میانگین زیر پوشش قرار گرفتن بی سوادان هر سه دوره در کهگیلویه و بویراحمد 77/47 درصد است.

زارع پور ابراز داشت: اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد طرح ها و برنامه هایی را در زمینه سوادآموزی در حال اجرا دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: از مهمترین این طرح ها و برنامه ها می توان به طرح خودآموزی، طرح خواندن با خانواده، طرح حلقه های کتابخوانی، طرح مراکز یادگیری محلی، طرح آزمایشی آسان آموزی با رویکرد فرد به فرد و طرح آموزش دختران و زنان بی سواد 10 تا 49 سال عشایر اشاره کرد.

زارع پور گفت: در طرح خودآموزی که از مشوق های دولت در زمینه سوادآموزی است اعضای باسواد خانواده اقدام به آموزش بی سوادان همان خانواده کرده و به شرط قبولی افراد بی سواد در آزمون مبلغ شش میلیون و 700 هزار ریال به فرد آموزش دهنده پرداخت می شود.

وی بیان کرد: در طرح خواندن با خانواده ویژه دوره های سوادآموزی و انتقال فرد سوادآموز به کمک افراد باسواد خانواده 9 عنوان کتاب کاربردی همسو با کتاب های درسی و با موضوع های اعتقادی، تربیتی، ادبی، اجتماعی و مهارت آموزی را مطالعه می کند.

زارع پور اظهار کرد: افراد کم سواد غیرمحصل کهگیلویه و بویراحمد که دوره های سوادآموزی، انتقال و یا ششم ابتدایی را به پایان رسانده و قصد ادامه تحصیل ندارند در طرح حلقه های کتابخوانی و در قالب حلقه های 10 نفره ساماندهی می شوند.

وی عنوان کرد: این حلقه ها دارای یک نماینده و یک پشتیبان هستند که فعالیت های آموزشی افراد شرکت کننده را پیگیری می کنند و هم اکنون نیز 29 حلقه کتابخوانی با 290 عضو در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

زارع پور ابراز داشت: مراکز یادگیری محلی به صورت مجتمع آموزشی تشکیل و اداره می شوند و در آنها علاوه بر دوره های سوادآموزی اموری شامل مهارت های زندگی، حقوق شهروندی، ارتباطات اجتماعی و فعالیت های فرهنگی به سوادآموزان آموزش داده خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: پیش بینی شده که تا پایان امسال پنج مرکز یادگیری محلی در این استان ایجاد و راه اندازی شود.

زارع پور گفت: تا پایان امسال باید 200 سوادآموز در کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش طرح آزمایشی آسان آموزی با رویکرد فرد به فرد قرار گیرند.

وی بیان کرد: طرح آموزش دختران و زنان بی سواد 10 تا 49 سال عشایر کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل امور عشایر، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و اداره آموزش و پرورش عشایر این استان اجرا می شود.

زارع پور اظهار کرد: هم اکنون با 24 دستگاه اجرایی و 10 موسسه دولتی و غیردولتی کهگیلویه و بویراحمد و در راستای شتاب بخشی و تسهیل امر سوادآموزی در این استان تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس سرشماری سال 90 میزان باسوادی کهگیلویه و بویراحمد در گروه سنی 10 تا 49 سال و بین جمعیت شهری 95 درصد، جمعیت روستایی 85 درصد، مردان 94/5و زنان 86/4 درصد و میزان کل باسوادی استان تا سال 90 نیز 92 درصد است.
پنج تا 11 دی هر سال به نام هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

انتهای پیام /گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.