بعضی هنرمندان، فعالیت در تئاتر سنتی را کسر شأن می‌دانند

هیچ الزامی برای اجرای نمایش‌های سنتی حتما در تماشاخانه‌ی سنگلج وجود ندارد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ عظیم موسوی نویسنده و کارگردان پیشکسوت نمایش‌های سنتی؛ گفت: در حالی که مردم به نمایش‌های ایرانی- سنتی علاقه نشان می‌دهند؛ اما مدیران و مسئولین نمایش، بهای لازم را به این ژانر نمایشی نمی‌دهند. به طور مثال تئاتری که در سالن چهارسوی تئاتر شهر به صحنه می‌رود نسبت به نمایشی که در تماشاخانه‌ سنگلج به صحنه می‌رود، کمک هزینه‌ بیشتری دریافت می‌کند. ضمن این‌که بلیت‌ نمایش‌های تئاتر شهر نیز گران‌تر قیمت‌گذاری می‌شوند. از سوی دیگر خود هنرمندان نیز کارکردن در نمایش‌های سنتی و آیینی را کسر شأن می‌دانند. از این رو ست که نمایش‌های سنتی در کشور ما وضع مهجوری پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این‌که نباید اجرای نمایش‌های سنتی را محدود کرد، اظهار داشت: معتقدم نباید سالن‌های تئاتر را دسته‌بندی کرد! هیچ الزامی وجود ندارد که نمایش‌های سنتی حتما در تماشاخانه‌ سنگلج اجرا شوند و به این واسطه از جریان اصلی تئاتر فاصله بگیرند و منزوی شوند! این دسته‌بندی کاملا با شعار ما، یعنی «تئاتر برای همه» منافات دارد، زیرا حالا باید بگوییم تئاتر ایرانی فقط برای تماشاگران سنگلج!

موسوی که این‌ روزها همزمان دو نمایش با نام‌های «اندر حکایت بلدیه‌ اصفهان» و «کابوس‌های مرد مشکوک» را در تماشاخانه‌ سنگلج بر روی صحنه دارد، در این باره گفت: اجرای دو نمایش در یک روز حقیقتا خیلی سخت است. عوامل دو گروه نمایشی کاملا مستقل هستند و نفرات مشترک ندارند که باعث می‌شود سختی کار دو چندان شود. از دیگر سو ضعف بضاعت مالی برای راه‌اندازی کار نیز دشواری‌ها را مضاعف می‌کند، اما در هر حال تصمیم گرفته‌ام که دو نمایش را همزمان به صحنه ببرم. این همزمانی برای من جالب توجه و مهم است، زیرا که این فرصت برای مخاطبان ایجاد شده که دو اجرای تئاتر آیینی را در یک شب ببینند.

وی همچنین به تلاش خود به ترکیب شیو‌های اجرایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: من سال‌هاست که شیوه‌های گوناگون تئاتر آیینی مثل تخت‌حوضی، نقالی، تعزیه و پرده‌خوانی را اجرا می‌کنم. اما باید نگاه زیبایی‌شناسی امروز را نیز به آثار سنتی‌مان اضافه کنیم. چرا که می‌خواهیم با تماشاگرمان حرف امروز روز را بزنیم. از رو سعی کرده‌ام در کارگردانی دو اثر اخیر خود، نگاه زیبایی‌شناسی امروز تئاتر را به نمایش‌های خود اضافه کنم.

موسوی در پایان گفت: ترکیب ساختار شیوه‌های اجرایی نمایش‌های سنتی- ایرانی با تئاتر‌ کلاسیک و حتی مدرن، راه و روش مشخص و تثبیت شده‌ای ندارد. بسیاری از کارها بر اساس آزمون و خطا انجام می‌شود. اما جا دارد این موضوع به صورت روش‌مند مورد پژوهش و تحقیق قرار گیرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.