مهمترین رویدادهای اقتصادی جهان در سال 2015/ کاهش شدید رشد اقتصاد چین در رده اول

ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به بررسی 10 رویداد مهم اقتصادی جهان در سال 2015 پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی نوشت: از میان رویدادهای مهم اقتصادی سال 2015، نشریه آسوشیتد پرس کاهش شدید رشد اقتصادی چین را به عنوان مهمترین رویداد  سال برگزیده است. کاهش بهای انرژی در رده بعدی قرار گرفته است. در ادامه 10 رویداد مهم اقتصادی در سال 2015 به ترتیب اهمیت ذگر شده است:

کاهش رشد اقتصادی چین
5 سال طول کشید تا مردم متوجه کاهش رشد اقتصادی در چین شوند. سرانجام در ماه اوت سال جاری میلادی(31 روز منتهی به 9 شهریور)، بازار جهانی از این موضوع متأثر شد. به گونه‌ای که به دنبال ترس مردم از این کاهش رشد و پیش‌بینی آنکه ممکن است سایر بازارهای جهانی نیز از این امر متأثر شوند، متوسط شاخص صنعتی «داو جونز،» 11 درصد کاهش یافت. این درحالیست که کاهش سرعت رشد اقتصاد در چین، بخشی از برنامه دولت برای حرکت از رشد غیرقابل تحمل و صادرات و سرمایه‌گذاری های بی‌فایده به سوی رشد آهسته‌تر و استوارتر برپایه هزینه‌های مصرف‌کننده است.

سقوط بهای کالاها
کاهش رشد اقتصادی چین و مازاد عرضه نفت در جهان، کاهش بهای کالا و انرژی را به دنبال داشت. شاخص کالاهای استاندارد در سال جاری 34 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان خود از سال 1999 رسید. عامل اصلی این کاهش، تغییرات در اقتصاد چین مطرح شده است. زمانیکه اقتصاد رشد خوبی داشت، کارخانه های چین نیمی از مس، آلومینیوم، نیکل و فولاد تولید شده در جهان را مصرف می‌کردند.

پایان پول رایگان
در سال 2008، ماهانه صدها هزار شغل در آمریکا از دست می‌رفت و نظام مالی در آستانه سرنگونی بود. در ماه دسامبر همان سال، بانک فدرال آمریکا نرخ بهره کوتاه مدت را نزدیک صفر رساند. کاهش نرخ بهره سریعترین واکنش به شرایط حاکم بود. پس از 7 سال، 16 دسامبر سال جاری میلادی بانک فدرال از افزایش نرخ بهره، اما به میزان بسیار کم -- یعنی  0.25 درصد -- خبر داد.

تقلب فولکس واگن
در نیمه نخست سال جاری میلادی، فولکس واگن از شرکت تویوتا -- به عنوان پرفروش‌ترین کمپانی خودروسازی -- پیشی گرفت؛ اما این پیروزی پایداری چندانی نداشت. در 18 سپتامبر، سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد فولکس واگن در آزمون تولید گازهای گلخانه‌ای خودروهای دیزلی خود تقلب کرده است. به دنبال این افشاگری، فولکس واگن مجبور شد 11 میلیون از خودروهای تولیدی خود را از سراسر جهان جمع‌آوری و 7 میلیارد دلار خسارت به آنها پرداخت کند.

رشد اقتصاد چرخشی
در اقتصاد چرخشی، مردم به شغل‌های سنتی مشغول نیستند؛ بلکه به برخی کارها مانند خوداشتغالی روی آورده اند. افزایش درآمدهای حاصل از چنین مشاغلی سبب رونق هرچه بیشتر آنها شد. برای نمونه، طراحان برنامه‌های کامپیوتری در منزل به طراحی نرم افزارهای شرکت اَپل پرداختند و محصولات خود را در وب‌سایت‌ها به فروش ‌رساندند.

ادغام شرکت‌های بزرگ
شرکت‌های بزرگ آمریکایی در سال 2015 دست به تغییراتی اساسی زدند و با یکدیگر ادغام شدند.

انفجار کیسه‌های هوایی «تاکتا»
شرکت «تاکتا» ژاپن انفجار کیسه‌های هوای تولید شده در این شرکت را که  سبب مرگ 8 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر شده بود، تأیید کرد. این شرکت با پرداخت جریمه 70 میلیون دلاری به آمریکا موافقت کرد.

خوروهای بدون راننده
شرکت‌های خودروسازی و فن‌آوری نظیر گوگل، علی بابا و بایدو با یکدیگر همکاری کردند تا خوروهای بدون راننده طراحی کنند. شرکت نیسان یک نمونه از این خوروها را در اختیار خبرنگاران قرار داد تا آن را امتحان کنند. شرکت تسلا نیز که در زمینه برق خورو فعالیت می‌کند، فن‌آوری را به بازار ارائه کرد که بوسیله آن ترمز کردن و تغییر مکان در بزرگراه بطور خودکار انجام می‌شود.

معرفی «اَپل واچ» به بازار
«اَپل واچ» در ماه آوریل به بازار عرضه شد. انتظار می رفت این محصول بازار وسایل تناسب اندام و سایر ابزارهای ورزشی را متزلزل کند. بهای آن از 350 دلار تا 10 هزار دلار متفاوت بود. این ساعت هوشمند واکنش‌های متفاوتی دریافت کرد. برخی از منتقدان بر این باور بودند که آیا این ساعت به اندازه‌ای سودمند هست که ارزش خرید داشته باشد؟


انتهای پیام/
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار