ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلب به کمک نانو رشته‌های پروتئینی

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران به کمک نانورشته‌های پروتئینی موفق به درمان بافت‌های آسیب دیده قلب شدند.

مرتضی محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص آمار بالای مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی عروقی گفت: نیمی از مرگ و میرهایی که در جهان اتفاق می‌افتد در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است که حدود 80 درصد از این نوع مرگ و میر در کشورهای کم درآمد و یا دارای درآمد متوسط اتفاق می‌افتد. 

وی گفت: سکته‌ی قلبی زمانی رخ می‌دهد که براثر انسداد رگ‌های قلب،‌خون‌رسانی به بخشی از قلب متوقف شده و طی آن سلول‌های قلبی آسیب می‌بیند که در پی آن در این پژوهش تلاش شده به کمک نانو ساختارهایی به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک کرد و از بروز سکته قلبی جلوگیری کرد. 

مرتضوی اظهار داشت: سکته قلبی به مرور زمان موجب کاهش عملکرد قلب می‌شود و در نهایت به مرگ منجر می‌شود، به همین علت اگر ناحیه‌ی آسیب دیده ترمیم شود، می‌توان از مرگ بیمار جلوگیری کرد. این نانو ساختارها به صورت هدفمند به این مشکل کمک می‌کنند و ناحیه آسیب دیده را ترمیم می‌کنند.
 
وی در پایان اضافه کرد: این نانو ساختارها رشته‌هایی حاوی گونه‌ای از پروتئین هستند که دارای خواص فیزیکی و مکانیکی می‌باشند و می‌توانند از طریق تحریک مهاجرت سلولی و رگ زایی موجب بهبود محل آسیب دیده شوند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: قلب ، نانو ، پروتئین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار