کارگردان نمایش «دشمن بچه‌های شهر»:

نوجوانان فضای آموزشی برای تئاتر ندارند

سامی صالحی‌ثابت، کارگردان نمایش «دشمن بچه های شهر»، که این روزها با حضور بازیگران نوجوان 11 تا 17 ساله در تالار انتظامی اجرا می‌شود، از لزوم توجه به تئاتر آموزشی برای نوجوانان گفت.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سامی صالحی‌ثابت، کارگردان نمایش«دشمن بچه‌های شهر» که براساس نمایشنامه «دشمن مردم» ایبسن برای اجرا آماده شده، در گفت‌و‌گو با سایت ایران تئاتر گفت: نبود تئاتر برای نوجوانان در ایران به شدت حس می‌شود. آموزش تئاتر برای این رده سنی و نداشتن حداقل فضاهای آموزشی برای نوجوانان مساله مهمی است. ما این روزها شاهد آن هستیم که تعداد هنرستان‌ها روز به روز کم‌تر می‌شود و ما در این شرایط تئاتر، نوجوانان را کاملا رها کرده‌ایم.

او با اشاره به این‌که اغلب متصدیان تئاتر به تئاتر کودک توجه می‌کنند و نوجوانان در این زمینه محروم هستند، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و انجمن تئاتر کودک همگی به تئاتر کودک می‌پردازند و به صورت موازی و بدون این‌که برنامه جامعی داشته باشند یا سیاست کاری مدون، با نگاه به همه­‌ گروه‌های سنی کودک و نوجوان کار می‌کنند. در حالی‌ که نوجوانان 11 تا 16 سال نیاز مبرمی به آموزش تئاتر دارند و دقیقا در سنی که جهش جسمی و روحی پیدا می‌کنند و نیاز به توجه و آموزش‌های ویژه دارند، رها می‌شوند و تا 16 سالگی که سن انتخاب رشته برای دبیرستان است و سال‌های سرنوشت‌ساز نوجوانی، کسی به فکر آموزش تئاتر به آنان نیست.

صالحی‌ثابت درباره شیوه آموزش تئاتر به نوجوانان در اجرای نمایش «دشمن بچه‌های شهر» گفت: کار آموزش به این رده سنی کار سختی است چرا که به تنهایی باید خلاء آموزش تئاتر را برای نوجوان پر کنیم. کار آموزشی ما با نوجوانان از سال 89  آغاز شده و از سال گذشته به اجرای عمومی رسیده که «در انتظار گودو» یکی از این اجراها بود. ما در کارگاه‌های بازیگری سیستم آموزش بازیگری استانیسلاوسکی را با بچه‌های 11 تا 17 سال  کار می‌کنیم.

این کارگردان درباره استفاده از شاهکارهای ادبیات نمایشی برای اجرای نوجوانان گفت: ابعاد این متون برای هر گروه سنی واجد ظرفیت‌های ویژه‌ای است و می‌تواند پاسخ‌گوی پرسش‌های آغازین نوجوانان باشد. شاید بهتر باشد که نوجوان پاسخ پرسش‌هایش را با متون برجسته بگیرد. مثلا اگر می‌خواهد قدرت‌طلبی و عواقبش را بداند، بهتر است در تئاتر آزمایشگاهی و با مواجهه با یک متن شاهکار این عواقب را بداند. این ایده باعث می‌شود که نحوه مواجهه با متون برجسته را بیاموزد و درک و تحلیل را فرا بگیرد.

کارگردان «دشمن بچه‌های شهر» درباره تغییراتی که در زاویه دید متن برای نوجوانان اعمال شده، گفت: در هر تولیدی برای نوجوانان بی‌شک آن‌ها زاویه دید خودشان را به کار منتقل می‌کنند و گاهی کاملا منظر نمایشنامه را از منظر خودشان دگرگون می‌کنند. نگاه و فلسفه نمایشنامه گاهی برای اجرای نوجوانان دستخوش تغییراتی می‌شود.

او در پایان سخنانش از استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: مدت اجرای نمایش «دشمن بچه های شهر» دو هفته بود که به دلیل استقبال تماشاگران  تا 11 دی‌ماه تمدید شد.

بازیگران «دشمن بچه‌های شهر» مینو متقی ۱۲ ساله، نیوشا خواجه‌حسینی ۱۵ ساله، سویل مهراندیش ۱۵ ساله، علیرضا خدابخش ۱۶ ساله، میثم مرادی ۱۷ساله و بهنام حقانی ۱۶ ساله هستند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار