تلاش برای استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای دهان، فک و صورت

استخراج سلولهای بنیادی از فرد بیمار و کشت و نهایتا استفاده از آن برای بیماران درمان موثری است که در علم مهندسی بافت به آن پرداخته می شود.

 به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر نغمه بهرامی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت با اشاره به اینکه  بسیاری از مشکلات استخوان فک بالا، پایین ، گونه و ناحیه سر به دلایل مختلف ( ناهنجاری های مادرزادی ، تروما و ... ) به صورت روتین با مواد مصنوعی و فلزی یا انواع گرافتهای استخوانی درمان می شوند؛گفت: هدف از توجه به این عرصه استفاده از سلولهای بنیادی بدن بیماران بجای استفاده از مواد مصنوعی است. حتی با استفاده از این سلول ها میتوان بافت دندان آسیب دیده را دوباره بازسازی کرد.

وی افزود: تحقیقات گسترده ای برای بیمارانی که بر اثر عارضه دچار آسیبهای بافت صورت و یا از بین رفتن غدد بزاقی شده اند، درحال انجام است که مرحله آزمایشگاهی را پشت سر می گذارد و در صورت کاربردی شدن، مزایای بسیاری برای بیماران در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی از تحقیقات خود به همراه سایر همکارانشان ادامه داد: یکی ازسلولهای سازنده بافت دندان از سلولهای بنیادی تهیه شده که توانسته مینای دندان را ترمیم نموده و  این سلولها در عرصه پیشگیری و درمان پوسیدگی ها بسیار موثر هستند.

بهرامی تصریح کرد: شش پایان نامه دانشجویی مربوط به سلولهای بنیادی در حال حاضر در دانشکده دندانپزشکی و مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت در حال انجام  است و سمینار سلولهای بنیادی و دندانپزشکی بازساختی در بیماریهای دهان، فک و صورت که با همکاری ستاد سلولهای بنیادی معاونت فن آوری ریاست جمهوری در تاریخ 10 و 11 دی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود فرصت بسیار خوبی است که کلیه همکاران و دانشجویان بتوانند از پیشرفتهای موجود در این حیطه در ایران و جهان مطلع شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار