جشنواره «پیامبر مهربانی»؛ جریان‌ساز وحدت

اختتامیه جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» با حضور علی مرادخانی (معاون هنری)، محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» با حضور علی مرادخانی (معاون هنری)، محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، منوچهر متکی، لوریس چکناوریان و... برگزار شد.

پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران جشنواره با پیام کلی از زبان بابک ربوخه آغاز شد و ربوخه پیام کلی جشنواره را خطر از بین رفتن روایت‌ها، مدح‌ها و منقبت‌های پیامبر دانست و هم‌چنین گفت: این جشنواره توانسته گونه‌های موسیقی سایر کشورها را هم به اجرا درآورد که از این نظر حائز اهمیت است.

وی کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره را نام برد که از جمله آن‌ها کشور آذربایجان، افغانستان، ترکیه، عراق و مراکش بودند و هم‌چنین استان‌های شرکت‌کننده در این جشنواره را نام برد و به استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گیلان و لرستان اشاره کرد.

در ادامه مراسم، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای صحبت از اهداف جشنواره به روی صحنه آمد و گفت: این جشنواره به مناسبت میلاد پیامبری برگزار شده که معجزاتی مانند «شق‌القمر» را داشته؛ اما به گفته خودش بزرگترین معجزه وی قرآن بوده است. اگر در جهان امروز مشکلات و درگیری‌های فراوانی به وجود آمده از غفلت، ناآگاهی و عدم بصیرت افراد جاهلی بوده که به نام اسلام و ادیان الهی به حقوق بشر تجاوز می‌کنند و منادیان حقوق بشر در این رابطه سکوت کرده‌اند. هم‌چنین این جنایات به سبب غفلت مسلمانان و تمام ادیان است.

وی ادامه داد: در شب میلاد پیامبر رحمت پیامبری که اجازه توهین به هیچ یک از پیروان ادیان مختلف را نمی‌داد، حضور داریم و مشکلاتی که در جهان امروزه به وجود آمده، تمامی ادیان را درگیر کرده و ما تمام این اعمال تروریستی را چه در سوریه باشد و چه در پاریس محکوم می‌کنیم. در این جشنواره بسیاری از کشورهای دوست و همسایه شرکت کرده‌اند و هم‌چنین میهمانانی ویژه به دعوت آیت‌الله اراکی در این برنامه حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم. در نهایت امیدوارم این جشنواره به یک جریانی تبدیل شود که تمانی موسیقی‌دانان ما در آن حضور پیدا کنند.

پس از سخنرانی صلاحی، آیت‌الله اراکی رئیس مجمع تغییر مذاهب برای صحبت در رابطه با این جشنواره به روی صحنه آمد و عنوان کرد: این که می‌گوییم موسیقی حلال یا حرام وجود دارد، نشانه دقت و ظرافت‌های فقهی ماست و باید دانشمندان دینی ما مرزهای موسیقی حلال را با استفاده از دانش موسیقی مشخص کنند. موسیقی‌ای که در آن در رابطه با پیامبر صحبت شود، ناخودآگاه به سمت معیارهای حلال سوق پیدا خواهد کرد.

در ادامه مراسم گروهی از کشور افغانستان به اجرای برنامه پرداختند و سپس لوریس چکناوریان بر روی صحنه آمد تا در رابطه با اپرای عاشورای خود صحبت کند.

وی عنوان کرد: شب میلاد پیامبر مهربانی را به همه تبریک می‌گویم. من از اهالی ارامنه‌ام؛ ولی همواره ایرانی بوده‌ام و از کودکی با آیین مسلمانان بزرگ شده‌ام و از خادمین عزاداران امام حسین (ع) بوده‌ام.

در ادامه مراسم مانی رهنما برای اجرای رسپیتال پیانو به روی صحنه آمد و قطعه‌ای در وصف پیامبر و هم‌چنین برای شهدای جنگ تحمیلی اجرا کرد.

در ادامه منوچهر متکی در رابطه با وضعیت کنونی جهان و جنگ‌هایی که سراسر خاورمیانه را فرا گرفت، صحبت کرد و به اهمیت اتحاد شیعه و سنی و ترویج اسلام در دنیای کنونی اشاره کرد و دلیل جنگ‌ها و به وجود آمدن گروه‌هایی چون داعش را از بین بردن اتحاد بین مسلمانان دانست.

در ادامه علی مرادخانی محمود صلاحی محمد محقق (معاون اجرایی رئیس جمهور افغانستان) بر روی صحنه آمدند تا آیین تجلیل لوریس چکناوریان و عثمان محمدپرست را برگزار کنند که در این بخش چکناوریان در رابطه با موسیقی بیان کرد: زبان موسیقی زبان وحدت و زبان خداوند است که به مترجم احتیاج ندارد؛ اما چه کنیم برخی سوءاستفاده‌ها باعث می‌شود آن را حرام بخوانند که در واقع موسیقی مبتذل حرام است و همچنین عثمان محمدپرست از محبت‌های فراوان مردمی تشکر کرد و گفت: موسیقی مبتذل حرام است، دروغ حرام است. من در روستایی متولد شدم که در آن زمانی که به موسیقی پرداختم، مرا مطرب خواندند.

سپس آلبوم پیامبر مهربانی توسط این افراد رونمایی شد و در نهایت هنرمندانی که از کشورهای منطقه و استان‌های مختلف کشور ما در این جشنواره حضور پیدا کرده بودند. برای اجرای رپرتوار وحدت ساخته بابک ربوخه و سلجوق شهبازی سازندگان این اثر به روی صحنه آمدند و جملاتی که در وصف پیامبر بود را با یکدیگر زمزمه کردند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.