کارشناسان مسائل هسته‌ای: ایران به پیروزی بزرگی دست یافته است

جروزالم پست به نقل از کارشناسان مسائل هسته‌ای مدعی شد چشم‌انداز روشنی پیش روی توافق هسته‌ای ایران نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی به نقل از شماری از کارشناسان مسائل هسته‌ای که پرونده ایران را دنبال می‌کنند ادعا کرد: اگر از دیدی کلی‌تر به انتقال اورانیوم ایران به روسیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این اقدام کار چندان مهمی نیز نبوده است.

«مارک دوبویتز،» مدیر اجرایی اتاق فکر بنیاد دفاع از دموکراسی واقع در واشینگتن در این زمینه مدعی شد: ایران اورانیوم غنی‌شده  و سانتریفیوژهای نسل اول خود را که به راحتی می‌توان بار دیگر به آن‌ها دست یافت، به روسیه منتقل کرده است. با توجه به این مسئله که مواد مذکور به راحتی قابل انتقال و حتی تولید هستند، می‌توان گفت تهران به موفقیت بزرگی دست یافته است. 

او در ادامه ادعا کرد: این توافق به جای آن که راه ایران را در رسیدن به سلاح‌های اتمی مسدود کند، مسیر دست‌یابی این کشور به آن‌ها را هموار کرده است. با عملی شدن این توافق در 10 یا 15 سال آینده، بزودی باید منتظر ایرانی مسلح به سلاح‌های هسته‌ای، دارای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، مسلط بر خاورمیانه، قدرتمند به لحاظ اقتصادی و به همین دلیل مقاوم در برابر تحریم‌های اقتصادی باشیم.

در ادامه این مطلب به نقل از یک کارشناس دیگر مسائل اتمی در مؤسسه مطالعات امنیت ملی تل‌آویو ادعا شده است: در حالی که عده‌ای به دلیل انتقال اورانیوم ایران ابراز خوشحالی کرده‌اند، اگر از چشم‌اندازی بزرگتر به این مسئله نگاه کنیم، متوجه مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی در ادامه ادعا کرد: انتقال اورانیوم ایران، قدمی پیش‌بینی شده بود. تغییر عملکرد رآکتور آب سنگین اراک نیز قدم بعدی این کشور در عمل به تعهدات خود خواهد بود. با این وجود، در مجموع باید گفت آینده روشنی پیش‌بینی نمی‌شود؛ به خصوص با توجه به اقدامات ایران در چند ماه اخیر، مانند آزمایش موشک بالستیک که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد.

او مدعی شد: به نظر می‌رسد دولت اوباما قصد دارد چشم خود را بر این اقدامات ایران ببندد و آن‌ها را نادیده بگیرد. تصور نمی‌کنم دولت آینده آمریکا نیز بار دیگر با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور بر سر میز مذاکره بنشیند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار