از تخصیص بودجه در زمینه هوا و فضا تا قیمت‌گذاری متفاوت اینترنت

همکاری همه جانبه و تنگاتنگ بین پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی کشور کمک شایانی به توسعه صنعت هوا و فضای کشور خواهد داشت.

لزوم همکاری سازمان فضایی ایران با پژوهشگاه فضاییبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات در مراسم تقدیرو معارفه ریاست پژوهشگاه فضایی ایران که امروز( چهارشنبه) برگزارشد، در رابطه با اهمیت همکاری این دو سازمان، اظهار داشت: اهمیت به بخش هوا و فضای کشور از جمله برنامه هایی است که در دولت دهم و یازدهم در برنامه های وزارت ارتباطات کشور به آن اهتمام ویژه ای شده است.

وی افزود: در اوخر سال93 تصمیم بر آن شد تا سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران به وزارت ارتباطات منتقل شود که در آن زمان بودجه سال 94 بسته شده بود.

وزیر ارتباطات بابیان اینکه تلاش های خود را درجهت تامین نیازهای اساسی این سازمان به کار می گیریم، گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، بخش دبیر و دبیرخانه به مجموعه فضایی بازگشته و همچنین کمیته های مختلفی در این زمینه شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: باحمایتهای رهبر معظم، تایید و تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، بندی که به عنوان پشتوانه همکاری وزارتخانه است در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شد که امیدواریم به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

واعظی با تاکید براینکه موضوع کار فضایی جزو الویت های وزارتخانه است، تصریح کرد: اگر پژوهشگاه فضایی کشور به خوبی انجام وظیفه کند با توجه به تمام پیشرفتهای فناوری فضایی کشور شاهد توسعه و پیشرفت قابل توجهی در عرصه هوا و فضای کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در این زمینه تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا کارها در ارتباط با همه بخش ها انجام شود.

وزیر ارتباطات گفت: ازجمله فعالیتهای مهمی که انجام شده، تشکیل جلسات متعدد بین2 سازمان فضای و پژوهشگاه فضایی کشور است که هر 2 سازمان از پتاتسیل خوبی برخوردار بوده و فعالیتهای مناسبی را با هم خواهند داشت.

واعظی در ادامه تصریح کرد: هنچنین می توانیم برای توسعه هوا و فضای کشور، حوزه Ict و حوزه فضایی کشور از متخصصان و پژوهشگران داخلی کشور بهره گرفت و با آنها همکاری داشت.

وی افزود: باید از ظرفیتهای افرادی که در این حوزه در خارج از مرزهای کشور فعالیت دارند استفاده کرد و به جذب بیشتر و همکاری با آنها پرداخت.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در امر هوا و فضا اصل برتحقیق و توسعه است،گفت: یکی از اتفاقات خوب در عرصه هوا و فضای کشور همکاری 2 سازمان فضایی و پژوهشگاه فضای کشور است.

**افزایش 5 برابری بودجه پژوهش و سازمان فضایی

محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه نشست امروز در پژوهشگاه فضایی ایران در رابطه با بودجه سال 95، اظهار داشت: بحث فضا و ماهواره یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و دولت است و اعتقاد ما براین است که این فناوری جزو فناوری‌های پیشرفته است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در این حوزه و به ویژه در بحث تحقیق و توسعه باعث قوت ما در بخش فضایی و در سایر حوزه‌های کشور خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت:برای آینده 2 برنامه موازی را در پیش گرفته‌ایم. یکی از این برنامه‌ها، طراحی و ساخت ماهواره‌ ملی توسط متخصصان داخلی است که امیدواریم تا سال 1404 به این امر مهم دست یابیم و برنامه دیگر طراحی ماهواره سنجش از راه دور توسط متخصصان داخلی است که امیدوارم تا آخر برنامه ششم توسعه به نقطه مناسبی رسد.

واعظی در رابطه با رصد زمین از فضا و همچنین بخش تصویر و صدا، مخابرات و اینترنت، گفت: باید کشور در زمینه بخش تصویر و صدا و مخابرات و اینترنت و نیز در رابطه با رصد زمین از فضا ماهواره ملی داشته باشد و برای این منظور برنامه‌ریزی و مذاکرات مناسبی انجام شده تا یک ماهواره ملی برای مخابرات و اینترنت راه‌اندازی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مذاکراتی را برای داشتن ماهواره‌ای برای سنجش از راه دور با چند کشور دیگر انجام دادیم که امیدواریم به نتیجه برسد و سال آینده قرارداد آن منعقد شود.

واعظی در رابطه با تخصیص بودجه هوا و فضا، گفت: بودجه پژوهش و سازمان فضایی در گذشته بسیار اندک بود اما امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت و سازمان مدیریت این بودجه را به 4 تا 5 برابر افزایش دادیم و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

واعظی در رابطه با قیمت‌گذاری متفاوت پهنای باند اینترنت، تصریح کرد: قیمت‌گذاری اینترنت بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی متفاوت بوده و از کشوری به کشور دیگر و بر اساس توزیع و دسترسی متغیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار