شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

آقای خدمات خارجی که بود؟

لویی هندرسون سفیر امریکت درایران بود که از جانب همکارانش اقای خدمات خارجی نامیده می‌شد.

آقای خدمات خارجی که بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لویی هندرسون درسال۱۳۳۰و در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق جایگزین گریدی سفیر سابق امریکا در ایران شد.
 
سابقه هندرسون
وی از سفیران کارآمدی به حساب می‌آمد که در اروپا، خاورمیانه و هندوستان فعالیت کرده بود. همکاران هندرسون به همین دلیل او را آقای خدمات خارجی خطاب می کردند.

همچنین وی بعداز جنگ جهانی دوم، مدیر اداره امور در خاور نزدیک بود. به علاوه به عنوان سفیر امریکا در عراق نیز شناخته می شد.

لویی هندرسون اتحاد جماهیر شوروی را بزرگترین خطر برای کشورهای هم مرز جنوبی اش بر می شمرد. زیرا عقیده داشت از گسترش کمونیسم به سوی خلیج فارس با منابع عظیم نفتی ممانعت می شود. وی اعتقاد راسخی به جنگ سرد داشت.

حمایت از مصدق
وی در ابتدا دکتر محمد مصدق را مورد تایید خود قرار می داد. اما بعد از فروپاشی جبهه ملی وگسترش فعالیت حزب توده، به کمک واشنگتن و حزب توده برای برکناری مصدق تلاش های فراوانی کرد.

سرانجام در بهارسال ۱۳۳۱لویی هندرسون از طرف کشورش به شاه گفت که باید مصدق را برکنار کند. چراکه عقیده داشت مصدق ایران را با فاجعه روبرو می‌کند.
 
تشویق هندرسون

پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲و بر کنار شدن دکتر مصدق، مسیله نفت باید حل می شد. هندرسون تلاش های فراوانی برای تصویب قرارداد کنسرسیوم کردوبه همین خاطر تز طرف کشورش مورد تشویق قرار گرفت. در نهایت لویی هندرسون در۹دی ستل۱۳۳۳به فعالیت خود در تهران پایان داد.

 سعید داخ نقش لوهی هندرسون را در سریال «معمای شاه» ایفا کرده است


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.