جبیر مدعی شد: در پی مبارزه همه‌جانبه با تروریسم هستیم

وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مدعی شد هدف این کشور از تشکیل ائتلاف جدید، ایجاد راهبرد فراگیر برای مبارزه با ترویسم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، عادل جبیر در نشست مشترک با لطیب البکوش،همتای تونسی‌اش، مدعی شد: هدف ما ایجاد راهبرد فراگیر برای مبارزه با ترویسم است.

وی در اینباره گفت: هدف از ائتلاف اسلامی، شکل گیری راهبرد فراگیر مبارزه نظامی، سیاسی و اجتماعی با تروریسم است و عضویت در آن جنبه داوطلبانه دارد. 

وزیر خارجه عربستان افزود: هدف از تشکیل شورای مشترک راهبردی با ترکیه پیشبرد روابط دو جانبه و گسترش آن در زمینه‌های مختلف است. 

وزیر خارجه عربستان گفت: ائتلاف اسلامی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تشکیل شد و بیش از 35 کشور به عضویت آن درآمدند. تشکیل این ائتلاف به نفع همه کشورهاست. هدف این ائتلاف مبارزه با تروریسم از یک سو در زمینه‌های امنیتی و نظامی و از سوی دیگر در زمینه فکری است. عضویت در این ائتلاف داوطلبانه است و هر کشوری می‌تواند نوع حمایت خود یا نوع حمایت‌هایی را که به آن نیاز دارد، مشخص کند. بدون همکاری بین المللی شکست دادن تروریسم امکان پذیر نیست و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با تروریسم مبارزه کند. همکاری‌های منطقه‌ای و اسلامی در این باره اهمیت زیادی دارد. 

وی خاطر نشان کرد: ما باید به جهانیان نشان دهیم اسلام تروریسم را رد می‌کند و اسلام قربانی تروریسم است. اسلام در صدر تمدن‌هایی قرار دارد که با تروریسم مبارزه می‌کنند. کشورهای اسلامی در زمینه‌های تبادل اطلاعات، تجربیات و تامین تجهیزات با یکدیگر همکاری خواهند کرد. در زمینه فکری هم باید برای مقابله با اندیشه‌های افراطی با استفاده از رسانه‌ها، علما، رسانه‌های مجازی و آموزش همکاری کنیم. ما به راهبرد فراگیر برای مبارزه با تروریسم در زمینه‌های امنیتی، نظامی، فکری، آموزشی، مالی و اجتماعی نیاز داریم. کشورهای اسلامی عضو این ائتلاف باید بر اساس راهبرد فراگیر بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. 

جبیر اضافه کرد: بدون شک تونس از چنین ائتلافی استفاده خواهد کرد، زیرا این کشور با مشکلاتی در برابر داعش روبروست که از سوریه به لیبی و تونس در حال گسترش است. 

وی درباره تشکیل شورای مشترک همکاری راهبردی با ترکیه گفت: عربستان و ترکیه برای تشکیل شورای هماهنگی راهبردی توافق کردند که هدف از آن هماهنگی در زمینه‌های مختلف امنیتی، نظامی، اقتصادی و مالی است. 

جبیر درباره پیگیری مسئله فلسطین گفت: برای کشورهای عربی و اسلامی مسئله فلسطین همچنان اصلیترین مسئله است. عربستان در چند دهه گذشته برای ترغیب جامعه جهانی به دستیابی به راهکاری برای این مسئله مبتنی بر قطعنامه‌های بین المللی و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بخش شرقی بیت المقدس تلاش کرده است.

وی گفت: عربستان همچنان تلاش می‌کند جامعه جهانی و دوستانش را به دستیابی به راه حل عادلانه‌ای برای کشمکش‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها ترغیب کند.


انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار