کتابخوان/ 18

شیوا خسرومهر:اپیزود سوم زندگیم را تاریخ می‌نویسد

ملانی داستان بر باد رفته نماد پاکی و مهربانی است و آرزو داشتم که شخصیتی همچون او داشته باشم.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هنرمندان و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون معمولا در بین جوامع مختلف از محبوبیت مردمی برخوردارند و اکثریت آن‌ها به عنوان الگوی نوجوانان و جوانان انتخاب می‌شوند. مسلماً کتابخوانی عادت پسندیده‌ای است که یک حرکت فرهنگی محسوب خواهد شد و سطح دانش‌ تخصصی افراد را ارتقا می‌دهد.  
 
اگر اشخاصی که بین مردم محبوب و الگوی جوانان و خانواده‌ها هستند اقدامات فرهنگی انجام دهند، مسلما این عادت مثبت فرهنگی در بین مردم رایج می‌شود و جوانان به آن راغب خواهند شد.  
 
با توجه به این امر تصمیم گرفتیم با هنرمندان و بازیگران که در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت دارند، در خصوص مسأله مهم کتاب و کتابخوانی گپ و گفت داشته باشیم که مدتی است هر هفته با عنوان «کتابخوان» در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر می‌شود که برای این هفته به سراغ شیوا خسرو مهر رفته‌ایم.

آخرین کتابی که خوانده‌اید چه بوده و کدام یک از شخصیت‌های آمده در کتاب‌های کودکی در ذهن شما ماندگار شده‌اند؟
اکثر کتاب‌هایی که خوانده‌ام نمایشنامه بوده‌اند و آخرین آن‌ها هم اثری با عنوان «به دنیا آمدند، کار کردند و مردند» نوشته احمد بیگلریان بوده که هم‌اکنون بر روی آن کار می‌کنم. شخصیت به یاد ماندنی کتاب‌ها برای من سفید برفی است و همیشه برایم جالب بوده زیرا نماد پاکی و المانی از فرشته مهربانی است.

به غیر از سفید برفی کدام یک از شخصیت‌های داستانی بر زندگی شما تأثیر گذاشته‌اند؟
مدتی قبل پستی را در فضای مجازی گذاشتم و عکسی را دیدم که من را به یاد شخصیت ملانی در فیلم «بر باد رفته» انداخت، کاراکتر ملانی همیشه برایم جذاب بود و همواره به خودم می‌گفتم که آیا می شود روزی شیوا خسرو مهر هم به مهربانی ملانی باشد، امروز به جایی رسیده‌ام که در برخی اوقات اشخاصی به من می‌گویند چقدر مهربانی و این آرزویم بود ولی سفید برفی در خاطر من سابقه دیرینه‌تری دارد و ملانی بزرگ شده سفید برفی است.

تا به امروز  چه کاری برای افزایش سطح مطالعه در جامعه کرده‌اید؟
من تا به امروز چند قصه کوتاه نوشته‌ام و آن‌ها را به عنوان فیلم‌نامه در خانه سینما ثبت کردم و سعی دارم که آن‌ها را در قالب یک کتاب چاپ کنم.

از کار‌های دیگری که برای افزایش سطح مطالعه در جامعه انجام می‌دهم می‌توانم به نگارش زندگی‌نامه‌ام در 3 بخش اشاره کنم که بخش اول آن از قبل از تولدم تا ورود به کلاس‌های بازیگری سمندریان و بخش دوم آن از ورود به این کلاس‌ها تا به امروز شامل می‌شود و بخش سومش را هم تاریخ می‌نویسد زیرا مختص به روز‌ها و سال‌های بعد از مرگم است.

تا چه اندازه با کتاب دوست هستید؟
من با کتاب دوست هستم و اگر همین حالا سری به خانه‌ام بزنید متوجه می‌شوید که اگر چه خود کتاب بر روی میز‌هایم کمتر دیده شده اما نشریه‌ها ، روزنامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها در گوشه گوشه منزلم حضوری پررنگ دارد و البته در روز‌های اخیر هم دوستی کتاب «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» به قلم آناگاوالدا و با ترجمه الهام لاچینیان را به من معرفی کرده که دوست دارم مطالعه‌اش‌ کنم.

کتاب چه جایگاهی در زندگی شما دارد؟
من از فضای خواندن دور نیستم و خواندن باعث می‌شود که ادبیات اینستاییم تغییر کند، گاه گاه متوجه می‌شوم که تعدادی از همکاران سینمایی‌ام سواد کمی دارند و از این بابت ناراحتم. ادبیات در طول زندگیم کمک زیادی به من کرده است.

و آخرین حرف...
کتاب حافظه تو را برای صید کردن کلمات همراهی می‌کند.


گفتگو از نسرین خدایاری


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.