دانستنی‌های بهداشتی برای استفاده از لنزهای رنگی

لنزهای چشمی دو کاربرد پزشکی و آرایشی دارند ولی صرفنظر از این‌که برای افزایش بینایی یا اهداف زیبایی به کار روند، باید در استفاده از آنها نکاتی بهداشتی را رعایت کرد تا به سلامت چشم‌ها آسیب نرسانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لنزهای رنگی از جمله لوازم زینتی و آرایشی چشم‌ها به شمار می‌روند که نگهداری و استفاده از آنها راه و روش خاص دارد و باید با آگاهی کامل اقدام به استفاده از آنها کرد تا به بهای زیباتر شدن، سلامت چشم‌ها را به خطر نیفتد.

لنز را حتی برای زیبایی، با نظر چشم‌پزشک انتخاب کنید
برخی افراد بدون نظر پزشک و از مراکز غیرمعتبر، لنز خورد نظر خود را تهیه می‌کنند در حالی که همه باید لنزهای رنگی چشم را نیز وسیله‌ای پزشکی تلقی کنند.
اگر لنز، تنگ یا دارای انحنای بسیار کوتاه باشد، ممکن است به چشم چسبیده یا حتی به آن آسیب برساند و باعث ایجاد زخم یا تحریک‌پذیری شود. این یکی از راه‌های ورود باکتری‌ها به داخل چشم بوده و موجب ایجاد عفونت در چشم می‌شود.

از برندهای معتبر خرید کنید
متخصصان توصیه می‌کنند اگر به دنبال خرید لنز رنگی هستید، از هر جایی اقدام به خرید نکنید. سعی کنید با آگاهی از برندهای معتبر، لنزهای استاندارد و بهداشتی بخرید و برای این منظور هم مشورت با یک متخصص را ضروری بدانید. در واقع، همان‌گونه که برای پایتان به دنبال کفشی با اندازه مناسب هستید، لنز نیز باید دارای ویژگی‌هایی بوده و اندازه کره چشم باشد. استفاده از لنزهایی که اندازه چشم نباشد و بدرستی داخل چشم قرار نگیرد، باعث تحریک چشم و عفونت می‌شود که در صورت بی‌توجهی و عدم درمان عفونت می‌تواند موجب نابینایی شود.

از لنزها خوب مراقبت کنید
به خاطر داشته باشید که لنزها هم مانند خیلی چیزهای دیگر تاریخ مصرف دارند و بعد از مدتی استفاده باید آن‌ها را دور انداخت و لنز نو تهیه کرد. همچنین برای شست‌وشوی لنزها هرگز از بخار یا بزاق دهان، آب شرب یا هر گونه محلول خانگی استفاده نکنید. این کار تنها باید با پاک‌کننده‌های مخصوص و محلول‌های استریل صورت گیرد. این شرط نگهداری برای لنزهای شفاف و رنگی یکسان است و رعایت آن، سلامت چشم را به دنبال دارد. علاوه بر این، همیشه باید بعد از خارج کردن لنز از چشم، آن را تمیز کرده و ضدعفوونی کنید.

چند نکته مهم دیگر
*برای جلوگیری از بروز عفونت، پیش از استفاده از لنز خیلی به لنز دست نزنید تا از آلوده شدن آن جلوگیری کرده باشید. اگر همان بار اول موفق به گذاشتن لنز داخل چشم نشدید، بهتر است آن را با قطره محلول شست‌وشو داده و بار دیگر امتحان کنید.
*هنگام استفاده از لنز، از محلول‌های کرم‌دار، اسپری‌های مو، سشوار یا دئودورانت‌ها دوری کنید. چنین مواردی ممکن است به لنز آسیب برساند و مشکلاتی برای چشم شما ایجاد کند.
*هنگام قرار گرفتن در برابر دود، وزش باد شدید، گرد و غبار یا بخار زیاد از لنز استفاده نکنید.
*در صورتی که هنگام استفاده از لنز با احساس سوزش، خارش، تحریک، آبریزش، خشکی چشم، کاهش دید و ضعف بینایی، تاری دید، حساسیت به نور و ترشحات غیرعادی از چشم مواجه شدید، لنز را سریع از چشم خارج کرده و به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامت آنلاین
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.