گزارش لس آنجلس تایمز: بحران پناهجویان به سال 2016 کشیده شد

لس آنجلس تایمز در گزارشی به گستردگی ابعاد بحران پناهجویان در سال جدید میلادی پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزنامه لس آنجلس تایمز در مقاله ای به بحران پناهجویان در اروپا پرداخته و نوشته است؛ بر اساس تخمین های نهاد پناهندگی سازمان ملل، در سال گذشته بیش از 1 میلیون نفر از راه دریا خود را به اروپا رسانده اند که یکی از بزرگترین موج های مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم است. 

روز سه شنبه سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد در این راه دست کم 3770 نفر کشته یا مفقود شدند؛ ولی با پایان یافتن سال 2015، قایق ها همچنان از راه می رسند و هیچ نشانه ای از این نیست که این سیل مهاجران به زودی فروکش خواهد کرد.
 
این بحران، شکاف ژرفی را میان 28 عضو اتحادیه اروپا پدید آورده است. بسیاری از آنها ایستگاه های کنترل موقت برپا داشته و با این کار، یکی از آرزوهای برآورده شده این بلوک یعنی رفت و آمد آزادانه شهروندان در میان مرزهای داخلی را برباد داده اند. 

بر پایه این گزارش، موج مهاجرت را سوری ها راه انداختند زیرا امید خود را برای پایان جنگ داخلی، دست‌کم در آینده نزدیک، از دست داده بودند. در کشورهای همسایه با سوریه که بیش از 4 میلیون مهاجر به آنها پناه آورده اند وضعیت روز به روز بدتر می شود. پناهندگان انگشت شماری اجازه دارند تا در لبنان و اردن و ترکیه قانونی کار کنند و انجمن های بشردوست می گویند درخواست آنان برای دریافت کمک های بیشتر، برآورده نمی شود. 
دیگر درگیری های دیرپا نیز به این سیل آشوب زده مهاجران به اروپا دامن زده است؛ برای نمونه، مهاجران افعانستان نزدیک به 21 درصد و عراق 7 درصد از این سیل را تشکیل می دهند. 
نویسنده در ادامه آورده است؛ در سرتاسر جهان نزدیک به 60 میلیون نفر وادار شده اند تا به خاطر جنگ و درگیری و سرکوب، خانه و کاشانه خود را رها کنند. 
بیشتر این پناهجویان – به گفته سازمان ملل بیش از 844000 نفر - در تلاش هستند تا خود را به اروپا برسانند و برای این کار از دریای اژه در ترکیه گذشته و به جزایر یونانی می روند. ولی بسیاری ترجیح می دهند به کشورهای ثروتمندتر شمالی بروند. 

آلمان نزدیک به 1/1 میلیون پناهجو را در خود جای داده که بیش از هر یک از دیگر کشورهای اتحادیه اروپاست. برخی از کشورهای فقیرتر اروپا، آلمان را به خاطر سیاست درهای بازش به دامن زدن بحران متهم کرده و کوشیدهاند با اعزام سرباز به مرزهای خود و افراشتن حصارهای چند مایلی جلوی این سیل را بگیرند. 

نویسنده مقاله در دنباله گزارش خود آورده: بسیاری از مردم اروپای شرقی و مرکزی با این دیدگاه ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، موافق هستند که بیشتر مهاجران به دنبال فرصتهای اقتصادی بهتر هستند تا فرار از جنگ، و باور دارند که این مسلمانان هویت مسیحی اروپا را کمرنگ خواهند کرد. با آشکار شدن اینکه دست کم دو نفر از تیراندازان داعش (که 13 نوامبر در پاریس 130 نفر را کشتند) در نقاب پناهجو خود را از سوریه به اروپا رسانده بودند ، ترس و نفرت از مهاجران گسترش یافته است. 

آلمان در تلاش برای کاستن از فشاری که بر دوش یونان و ایتالیاست همه اعضای اتحادیه اروپا را ترغیب کرد تا سهمی از این پناهجویان را بپذیرند. ولی این کوشش ها ناکام ماندند. تاکنون فقط 200 نفر جابجا شده اند. 
اکنون تمرکز بر یافتن راه هایی است تا جلوی سوار شدن مهاجران بر قایق ها و در پیش گرفتن سفری مخاطره آمیز به اروپا گرفته شود – و اینکه آنهایی که به اروپا می رسند نام نویسی شده و گذشتهشان بررسی شود. 

در پایان گزارش آمده است که رهبران اروپا در نوامبر قول دادند تا بیش از 2/3 میلیارد دلار به ترکیه دهند تا این سیل را ریشه کن سازد. ولی در نشست سال گذشته خود در ماه دسامبر نتوانستند بر سر پیشنهادی برای راه اندازی خدمات نوین مرزبانی به منظور تقویت امنیت در مرزها به توافق برسند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار