پاسخگوی سوءاستفاده آزمایشگاههای تشخیص طبی از کارشناسان زیست فناوری کیست؟

آمار بالای فارغ التحصیلان رشته‌های زیست فناوری و از سوی دیگر بکارگیری این کارشناسان در آزمایشگاههای تشخیص طبی معضلی است که نیازمند نگان کلان متولیان عرصه آموزش کشور است و نباید از این موضوع غافل بود.

یاراحمدی مسئول پژوهشهای داخلی و بین المللی مجمع عالی نخبگان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان از برگزاری همایش آینده شغلی و درآمدزایی رشته‌های زیست فناوری با حضور کارآفرینان و الگوهای بر‌تر زیست فناوری در ۱۵ آبان ماه و در سالن وزارت کشور خبر داد.
 
وی گفت: آمار بالای فارغ التحصیلان زیست فناوری و از سوی دیگر بیکاری تحصیل‌کردگان این رشته موجب شده تا این گروه‌ها با ایجاد هجمه روانی بیکاری زیست فناوران و با اندکی آموزش در آزمایشگاه‌ها این افراد را بکار بگیرند و این در صورتی است که کار‌شناسان و فارغ التحصیلان توانمند این رشته اگر کارآفرینی و مهارتهای لازم را کسب نمایند مغلوب برخی کارفرمایان که حقوق تحصیلکردگان را نادیده می‌گیرند نیز نخواهند شد و در این همایشها با حضور شرکت های دانش بنیان زیست فناور به این مهم نیز پرداخته خواهد شد.
 
 یاراحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون پس از بگوش رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر اعتراض بحق آزمایشگاهیان می‌خواهیم کمی از درد و رنج دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته میکروبیولوژی نقل کنیم که تاکنون در حقشان بسیار اجحاف گردیده و حتی شاهد این هستیم که فارغ التحصیلان این رشته با وجود آزمایشگاهی بودن رشته به دلایل نامشخص حق حضور در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و واحدهای کنترل کیفی که جز حیطه شغلی آن‌ها بوده را نداشته و ندارند و اغلب به ناچار در بخش‌هایی مشغول بکار هستند که اصلا مرتبط با دانش و علمشان نیست و مسئولین مربوطه نیز هیچ شأن و ارزشی برای استعداد و تحصیلات این جامعه قائل نبوده و نیستند. 

وی با طرح این سوال که آیا جز این بوده که علم میکروبیولوژی و سایر علوم پایه همچون ژنتیک، دیدگاه علم پزشکی و پزشکان را در راستای تشخیص و درمان سریع و بهتر بیماریهای عفونی و همچنین بیماریهای ژنتیکی با منشا وراثتی را گسترده‌تر کرده است!؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز کشور‌های توسعه یافته در عرصه صنعت داروسازی، صنایع غذایی، دامپزشکی و سایر صنعت‌ها با بکارگیری استعداد‌ها و علم افراد وایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته و باعث رشد هر چه بیشتر این رشته و تشویق افراد به ادامه تحصیل و تحقیق در حوزه‌های مختلف می‌شود. 

وضعیت میکروبیولوژیست‌ها در کشور نگران کننده است 
یاراحمدی مسئول پژوهشهای ذاخلی و بین المللی مجمع عالی نخبگان افزود: بایستی نگران این وضعیت ناراحت کننده میکروبیولوژیست‌ها در کشور بود، که با وجود تمامی مشقت‌هایی که در حین تحصیل از نبود امکانات، و بعد از آن هم بدلیل نبود جایگاه و شرایط شغلی مناسب کشیده‌اند، آینده مبهمی داشته و امیدی به فردا ندارند. این جمعیت کثیر تا به امروز بی‌توجهی مسئولین را تحمل کرده و مهر سکوت بر لب زده‌اند و معترض نشده‌اند.
 
وی گفت: برای این جامعهٔ نه چندان کوچک که بسیار پر طرفدار بوده و هرساله از طریق پذیرش بدون آزمون نیز به آن افزوده می‌شود تاکنون تصمیم در خور توجهی بنابر ایجاد زمینه شغلی مناسب گرفته نشده است و اینک جامعه ما در برابر این بی‌توجهی مسئولین، معترض بوده و خواهان حق و مطالبات بجا و سنجیده خود می‌باشد، و برای رسیدن به این خواسته‌ها با دل و جانمان تلاش خواهیم کرد. 

وی در ادامه افزود: از اساتید بزرگوار و محترم که از سالیان دور زحمات فراوان و بی‌شائبه‌ای برای فرزندان کشور خود کشیده‌اند و همچنین از دانشجویان و فارغ التحصیلان خواهشمندیم تا ما را در راستای رسیدن به هدفمان که ایجاد جایگاه شغلی مناسب و بهبود بخشیدن به شرایط فعلی می‌باشد، یاری کرده و حمایتمان کنند. 

وی گفت: چندی پیش نیز شاهد خبرهایی مبنی بر اجتماع بزرگ آزمایشگاهیان جهت رسیدن به اهدافشان بودیم، هم اکنون ما میکروبیولوژیست‌ها که شمار زیادی از بیکاران کشورمان را تشکیل می‌دهیم، از اساتید بزرگوار و جامعه میکروب‌شناسان طلب یاری می‌جوییم تا همچون پرستاران و ازمایشگاهیان که در رسیدن به اهدافشان عقب ننشسته و تا عملی شدن خواسته‌هایشان همه روزه کوشیدند، ما را یاری نموده تا مسئولین بخواب رفته و بی‌خبر از اوضاع شغل و اشتغال جامعه، سروسامانی به این رشته دهند و حرکتی در راستای اشتغال‌زایی برای این دانشجویان کنند تا همگی شاهد ارتقاء علمی کشور باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار