تحمیل مولفه‌، از كسی شاعر انقلاب نمی‌سازد

محمد سلمانی، پیش‌كسوت شعر معتقد است كه شاعران در چارچوب‌ها نمی‌گنجند و نمی‌توان با تحمیل برخی مولفه‌ها یا موضوعات به شاعران، از آن‌ها شاعر انقلابی ساخت.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمد سلمانی، پیش‌كسوت شعر، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره تعریف و شاخصه برای شعر انقلاب اسلامی گفت: شعر تعریف‌ناپذیر است و كسی نمی‌تواند یك تعریف نهایی و مطلق از شعر ارائه دهد. اگر می‌خواهیم شعر یك شاعر یا ویژگی‌های شعر یك شاعر را بشناسیم باید به دوران آن شاعر توجه كنیم و فضایی را كه شاعر در آن شعر سروده است مد نظر قرار دهیم. 

وی ادامه داد: تاریخ و امور اجتماعی فرهنگی دوره‌های تاریخی آنقدر در شاعران تاثیرگذار است كه اگر حتی شما شاعری را نشناسید و فقط با اشعار او روبه‌رو شوید، می‌توانید تشخیص دهید كه این شعر برای چه دوره تاریخی است. 

به گفته سلمانی، شعر انقلاب اسلامی هم همین‌طور است. شاعران این دوره تحت تاثیر فضای انقلاب اسلامی قرار گرفته و آن فضا را انعكاس داده‌اند. با توجه به ویژگی‌های عصری و نسلی این دوران می‌توان شعر انقلاب اسلامی را مورد بررسی و كاوش قرار داد.

وی با تاكید بر اینكه شعر در چارچوب نمی‌گنجد، توضیح داد: شاعران هم در چارچوب‌ها نمی‌گنجند و نمی‌توان با تحمیل برخی مولفه‌ها یا موضوعات به شاعر، از آن‌ها شاعر انقلابی ساخت. شعر زبان احساس یك جامعه است و اتفاقی كه در تاریخ و در بستر اجتماعی رخ می‌دهد ناخودآگاه از زبان شاعر بیان می‌شود. 

این شاعر پیش‌كسوت اظهار كرد: انقلاب اسلامی به انواع و طرق مختلف بر زبان شاعران جاری شده و این‌‌ها بازتاب دهنده احساس مردم در خصوص انقلاب اسلامی هستند. به نظر من شعر انقلاب از این منظر قابل توجیه و تبیین است، نه تحمیل كردن برخی مولفه‌ها به شعر شاعران این دوران.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار