انفجار بمب اقتصادی در عربستان/ افزایش 50 درصدی بهای بنزین

بخش اقتصادی شبکه سی ان ان به بررسی تاثیر زیانبار کاهش بهای نفت بر اقتصاد عربستان پرداخته و آن را به یک بمب اقتصادی تشبیه کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه سی ان ان در گزارشی به تاثیرپذیری اقتصاد عربستان از بر پایه این گزارش، در زمانی که نگاه جهانیان به تازه ترین رویارویی  میان ایران و عربستان دوخته شده، بسیاری از سعودی ها در کشور خود نگران انفجار بمب اقتصادی هستند. کاهش نقدینگی چنان شدید است که رژیم سعودی به تازگی بهای بنزین را 50 درصد افزایش داده است. سعودی ها روز دوشنبه، پیش از آغاز موج گرانی ها، در پمپ بنزین ها صف کشیدند. 
رابرت جردن، فرستاده پیشین آمریکا به عربستان و نویسنده «دیپلمات صحرا: درون عربستان پس از ماجرای 11 سپتامبر» می گوید: «آنها قطع یارانه ها را اعلام کردند، و این بر جیب تک تک مردم سعودی اثر خواهد گذاشت.»

زمانی بنزین در عربستان لیتری 16 سنت بود که یکی از ارزان ترین قیمت ها در جهان به شمار می رفت، بسیاری از سعودی های خودروهای شاسی بلند می رانند و به گفته جردن «خبری از صرفه جویی در بنزین» نداشتند.

به باور نویسنده مقاله، افزایش بهای بنزین آغاز راه است. بهای آب و برق نیز در حال افزایش است و دولت از بودجه های خود در زمینه جاده سازی و ساختمان سازی و دیگر زیرساخت ها کاسته است. 
شاید این کاهش ها برای هر دولتی که دچار کمبود نقدینگی است عادی باشد؛ ولی در عربستان سعودی، این کار دردسرساز است زیرا بیشتر سعودی ها در بخش های دولتی کار می کنند. 

در ادامه این گزارش آمده است: نزدیک به 75 درصد بودجه عربستان از نفت فراهم می شود. بهای نفت از بیش از 100 دلار در سال 2014 اکنون به نزدیک 36 دلار رسیده است. 
رژیم سعودی از ثروت سرشار نفتی خود برای دادن مزایای دست و دلبازانه به شهروندان خود بهره می برد. هنگامی که بهار عربی در سال 2011 خاور میانه را به تکان آورد پادشاه عربستان بیش از پیش هزینه کرد تا هرگونه ناخرسندی را در کشور از میان بردارد. 

اعضای خاندان سلطنتی سالهاست که صورتحساب ریخت و پاش های گسترده خود را دریافت می کنند. این موارد همراه با ریزه کاری ها در یکی از گزارش های سفارت آمریکا که در ویکی‌لیکس لو رفت افشا شد از جمله؛ فساد جنسی، مواد مخدر و سبک زندگی غربی بسیاری از جوانان سلطنتی این کشور. ولی آشکار نیست چقدر از این هزینه ها کاسته خواهد شد چرا که بسیاری از این موارد در بودجه گنجانده نمی شوند. 

جردن می گوید اعدام 47 زندانی سعودی نشانه ای هشدارگونه است که سعودی ها ناآرامی ها را تحمل نمی کنند. 

نویسنده در پایان گزارش آورده است: ولی یک حوزه وجود دارد که خبری از کاهش در آن نیست: هزینه های دفاعی. این کشور هم اکنون 11 درصد درآمد ناخالص ملی خود را در راه امور دفاعی هزینه می کند که در جهان، از همه بالاتر است. این کشور بر آن است که امسال بیشتر از این نیز هزینه کند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار