به کارگیری نانوذرات مس با خاصیت زیست سازگاری در صنایع بسته بندی

محققان کشور به کمک نانوذرات مس و نوعی پلیمر، نانوکامپوزیتی ساختند که یه علت سازگار بودن با ارگانیسم های بدن می تواند در صنایع بسته بندی مواد غذایی کاربرد داشته باشد.

سعیده ابراهیمی اصل عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به مضرات روش های افزایش ماندگاری مواد غذایی گفت: تولید و تهیه مواد غذایی سالم پرهزینه و با اهمیت است. 
روشی که امروزه برای افزایش ماندگاری این مواد غذایی استفاده می شود، افزودن نگهدارنده ها به این مواد غذایی است. اما استفاده از این مواد شیمیایی ارزش غذایی مواد را پایین می آورد.

وی طرح خود را اینگونه توضیح داد: استفاده از بسته بندی های مناسب می تواند راه خوبی برای جلوگیری از افزودن این مواد شیمیایی به مواد غذایی و جلوگیری از فساد ماده باشد. ما به کمک نانوذرات مس و نوعی پلیمر، نانو کامپوزیتی تولید کنیم که قابل استفاده در صنایع بسته بندی مواد غذایی باشد.

ابراهیمی اصل ادامه داد: طولانی کردن مدت زمان نگهداری و سالم ماندن مواد غذایی در این نوع بسته‌بندی نسبت به بسته بندی‌های معمولی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این نانوکامپوزیت است. از طرفی ساده بودن روش تولید از دیگر برتری‌های آن است.

وی در پایان افزود: انعطاف، شکل پذیری و مقاومت مکانیکی مواد مورد استفاده در بسته‌بندی از دیگر دغدغه‌های مهم و قابل مطالعه است. بررسی خاصیت مقاومت مکانیکی این نانوکامپوزیت نیز حاکی از بالاتر بودن این ویژگی در نمونه‌های سنتز شده در مقایسه با پلیمر خالص است. ضمن اینکه به دلیل استفاده از مواد با منشاء سلولزی، استفاده از این مواد در بسته بندی مواد غذایی زیست سازگاری خوبی با ارگانیسم‌های بدن نشان می‌دهد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهایپ پیام/
برچسب ها: نانو ، پلیمر ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار