نظام سلامت سالهاست که از زخم کهنه کاهش اعتبارات رنج می‌برد/ پزشکان برای کمک به نظام سلامت در انتخابات شرکت کنند

رییس کل نظام پزشکی گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع اصل انکارناپذیر در نظام‌های توسعه یافته است که باید برای آن ریل‌گذاری مناسب صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در اولین همایش سراسری پزشک خانواده در خصوص نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده یکی از مسائل اصلی ما است وضعیت جامعه ایجاب می‌کند که بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده به مرحله عملیاتی برسد. بنابراین مجموعه‌ی تجربیات و قدرت تحلیل مسائل فرصت خوبی را برای طرح‌ریزی برنامه عملیاتی متناسب با برنامه‌های بومی و زائقه مردم فراهم کرده است.

وی ضمن تأکید بر این که پزشک خانواده و نظام ارجاع اصل انکارناپذیر در نظام‌های توسعه یافته است گفت: مهمترین مسئله ریل‌گذاری مناسب برای پزشک خانواده و نظام ارجاع است که کمتر در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

 علاوه بر این طراحی‌ زیرساخت‌ها نیز اهمیت دارد که موضوع نیروی انسانی مجرب و آگاه به شرایط مطرح می‌شود. در این رابطه بهره جستن از پزشک خانواده با استفاده از پزشک‌های عمومی در اولویت قرار می‌گیرد که بدین منظور به یک سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها برای آمادگی پزشکان عمومی جوان نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: عنصر اصلی نیروی انسانی همچنان پزشکان عمومی هستند اما با توجه به تغییرات ایجاد شده باید برنامه‌های آموزشی در این راستا فراهم گردد تا پزشک عمومی بتوان در قالب پزشک خانواده ایفای نقش کند. همچنین در کنار زیرساخت‌های انسانی به زیرساخت‌های فن‌آوری نیز احتیاج داریم که کارهای خوبی در این راستا انجام شده است. اما به یک شبکه اطلاع‌رسانی به روز به عنوان ستون فقرات نظام ارجاع کشور نیاز خواهیم داشت و افزایش دانش‌ آیتی پزشکان عمومی در این راستا اهمیت می‌یابد. که خوشبختانه تسلط پزشکان جوان ما در این زمینه بسیار خوب است.

زالی ضمن تأکید بر نیاز به ظرفیت‌سازی در پزشکی عمومی برای پزشک خانواده گفت: باید بخش خصوصی به عنوان شالوده ارائه خدمات وارد صحنه شود. بنابراین باید از منابع بخش خصوصی و ظرفیت سرپایی آن به ویژه در خصوص پزشکان عمومی صیانت کنیم.

وی در ادامه گفت: ارجاعات ما در 5 سال اول به لحاظ بودجه و اعتباری افزایش پیدا می‌کند ولی پس از 5 سال رو به افول خواهد بود. تأمین مناسب مجموعه مناسب پزشکان عمومی باید به صورت جامع در این طرح انجام شود.

تأمین مناسب مجموعه درآمدهای پزشکان عمومی باید در این طرح به صورت جامع مورد توجه قرار گیرد و تمام مداخلات پزشک عمومی باید پوشش داده شود تا رضایت عمومی پزشک خانواده جلب شود.

رییس کل نظام پزشکی کشور با بیان این که سرانه پزشکان خانواده در گذشته با خدمات آنها تطبیقی نداشته است گفت: در گذشته سرانه پزشکان خانواده با خدمات آنها انطباق نداشته است اما مکانیزم پرداخت برای بسیاری از همکاران افزایش یافته است.

تعداد پزشکان خانواده در بخش روستایی تقریباً رضایت بخش بوده است اما باید وضعیت برای آنها به گونه‌ای باشد که بازیابی در جایگاه آنها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که مسئله پزشکان خانواده در تمام نقاط کشور باید صورت گیرد بنابراین نیم نگاهی نسبت به مهارت پزشکان عمومی در قالب پزشک خانواده داشته‌باشیم و با مشکلات معیشتی جامعه پزشکی به خصوص پزشکان جوان توجه ویژه‌ نماییم.

وی در ادامه در خصوص نگاه سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت به این برنامه عنوان کرد: نگاه سازمان بیمه‌گر و وزارت بهداشت باید در جهت ایجاد انگیزه برای این پزشکان باشد که در طی برنامه مشترکی تلاش داشته‌ایم فرهنگ ارائه خدمات توسط پزشکان عمومی را تغییر دهیم.

وی در خصوص مشکل عمده در برنامه اساسی پزشک خانواده تصریح کرد: مشکل عمده ما نبود زیرساخت لازم به علت سنتی بودن برخی روش‌های سرپایی و همچنین وضعیت مطالبه از بیمه‌ها و در نهایت امنیت جامعه پزشکی است، که بخش رسانه نقش مؤثری در رفع این مسایل دارد.

زالی در خصوص بحث امنیت جامعه پزشکی توضیح داد: اگر مشکلاتی که اخیراً موجب اختلال در امنیت پزشکان شده است در هر حوزه دیگری رخ می‌داد قطعاً برخوردها متفاوت می‌بود. این موضوع آن قدر اهمیت دارد که شورای امنیت ملی باید امنیت را در دورترین نقاط نیز فراهم سازد. رسانه‌ها باید برای تلطیف فضای بین نظام سلامت و بیماران تلاش کنند.

وی در خصوص حضور پزشکان در انتخابات مجلس گفت: از همکاران پزشک می‌خواهیم تا برای اقتدار کشور و کمک به نظام سلامت در انتخابات شرکت کنند برخی دوستان در مجلس آن گونه که انتظار می‌رفت به وظایف خود عمل نکردند و برخی نیز با یک نگاه سلامت محور تلاش‌های خوبی داشته‌اند.

نظام سلامت نزدیک به 20 سال زخم کهنه کسری اعتبارات را با خود به همراه دارد و بسیاری از مبالغ در حد نوشته‌ای بر روی یک برگه باقی مانده‌اند و هیچ پرداختی برای ما نداشته است. امیدواریم دولت و مجلس در سال آینده به گونه‌ای عمل کنند که نگرانی نداشته باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار