آبادان ؛

بیماری لکه سفید در سایتهای پرورش میگو خوزستان

بیماری لکه سفید دوباره امسال در سایتهای پرورش میگو خوزستان مشاهده شد .

،به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ بیماری لکه سفید، يكي از بيماري‌هاي رايج در بين ميگوها است كه در سال 1992 میلادی در تايوان ظهور كرد و در طول دهه 90 میلادی كشورهاي بسياري را درنورديد.‌

بيماری لکه سفيد از جمله بيماری‌های ويروسی است که باعث تلفات شديد در استخرهاي پرورش ميگو می‌شود. عليرغم اقدامات گسترده صورت گرفته جهت کنترل آن، اين بيماري هنوز اصلی ترين مشکل بهداشتی مزارع پرورش ميگو در منطقه است .

یکی از بزرگترین سایتهای پرورش میگو استان خوزستان ، سایت پرورش میگو چوئبده آبادان است این سایت در سال هفتاد با سرمايه‌گذاري صد ميليارد ريالي در سواحل جنوبي رودخانه بهمنشير راه‌اندازي شد.

فرا رسيدن سرماي زودرس در سال هشتاد و یک و پس از آن، شیوع بیماری لکه سفید در میگوهای نوع "وانامی" که یکی از انواع میگوهای مقاوم در برابر بیماری و تنشهای محیطی است ، این مجتمع هزینه بر را که آینده اقتصادی خوبی برای منطقه داشت به یک مجتمع اقتصادی ورشکسته تبدیل کرد .

بروز پیاپی این بیماری میگوی مقاوم" وانامی" و عدم بازگشت مجدد رونق این صنعت/ ناامیدی و استیصال پرورش دهندگان را در پی داشت.

در پی بروز بیماری لکه سفید در سال هشتاد و دو نیز در میگوهای مجتمع پرورش میگوی آبادان این سایت تعطيل و ، عمليات برداشت ميگو حدود پنج سال در اين منطقه متوقف شد.

سرانجام سايت چوئبده فعاليت خود را پس از چندين سال ركود و وقفه در توليد، سال هشتاد و شش با وعده‌هاي مسوولين و مساعدت دولت با اعتباري افزون بر سه ميليارد و پانصد ميليون ريال در زميني به مساحت ششصد و پنجاه هكتار با صدو چهل و یک استخر پرورش ميگو آغاز کرد.

اما دوباره امسال بیماری لکه سفید مزارع پرورش میگوی ابادان ، سراسر خوزستان و استان بوشهر را در نوردیده است . .

بر اساس آمار رسمی سازمان شیلات ایران، در سال گذشته ۲۲ هزار تن میگو پرورشی در کشور تولید شد . اما این امار در سراسر کشور به علت بروز این بیماری امسال کاهش یافت .

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان میزان خسارت وارد شده به تولید میگوی استان های خوزستان را 60 درصد و بوشهر را 20 درصد اعلام کرد و گفت: تشخیص بیماری بر عهده سازمان دامپزشکی کشور بوده که به سبب استفاده از کیت های غیر استاندارد، ضرر چند میلیاردی را به تولیدکنندگان کشور وارد و انگیزه انها را برای تولید سال آینده از بین برده است.

همچنین علی اکبرخدایی، دبیرکل اتحادیه آبزیان کشور با اشاره به شیوع مجدد بیماری لکه سفید میگو در خوزستان گفت : متاسفانه این موضوع سبب کاهش تولید میگوی پرورشی به ۱۲ تا ۱۳ هزار تن شد و بین ۴ تا ۵ هزار تن از تولیدمان را از دست دادیم.

نبی الله خون میرزایی مدیر کل شیلات خوزستان هم ضمن تاکید بر رعایت اقدامات بهداشتی لازم جهت کاهش تلفات میگو بر اثر بیماری سفید گفت:کمیته تخصصی میگو در خوزستان با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل و نظرات کارشناسی به پرورش دهندگان میگو ارایه می شود.

وی افزود : سایت های پرورش میگو در استان خوزستان بویژه در چوئبده آبادان در حال پاکسازی و رعایت بهداشت می باشند تا در سالهای آینده شاهد کمترین خسارت بیماری سفیدک به میگو باشیم.

سازمان دامپزشکی کشور نیز اعلام کرد: تنها راه مقابله با این بیماری ، اقدامات امنیتی زیستی در جهت پیشگیری از ورود عامل بیماری‌زا به مراکز تکثیر ومزارع پرورش میگو، ردیابی سریع ویروس و امحاء بچه میگو های تولیدی، مدیریت بیماری در مزارع پرورشی با رعایت شرایط مدیریت بهینه پرورش و کاهش استرس های محیطی توسط پرورش دهنده است .

آنچه مسلم است نبود توجه پرورش دهندگان به مسائل مربوط به امنیت زیستی، جابجایی غیر مجاز میگو و بچه میگو به سایر مراکز تکثیر و مزارع پرورشی، عدم رعایت بهداشت و قرنطینه در هنگام بروز بیماری، واردات غیر مجاز و قاچاق خوراک مصرفی مراکز تکثیر ، از دلایل عمده بروز بیماری لکه سفید میگو در برخی از مجتمع های پرورشی کشور است.و لازم است تا با برنامه ریزی مدون سازمان دامپزشکی و نیز رعایت اصول بهداشتی در سایتهای پرورش میگو توسط پرورش دهندگان با این بیماری مقابله شود تا دیگر شاهد افت تولید و ضرر و زیان هنگفت برای اقتصاد منطقه و کشور نباشیم .

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.