کیفیت همچنان حلقه گمشده صنعت خودروسازی

صنعت خودرو سازی بعد از صنعت نفت مهمترین و موثرترین بخش صنعتی کشور به شمار می‌آید به طوری که کوچکترین تغییر در وضعیت این بخش بر کل اقتصاد تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناظران اقتصادی معتقدند که شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند که برلزوم مطالبه ملی برای افزایش کیفیت و بهره وری و نیز توسعه خصوصی سازی تاکید شود. اما سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که سهم صنعت خودرو در اشتغالزایی چقدر است؟ و چقدر این صنعت توانسته در این سهم موفق عمل کند؟

لازم به ذکر است که کشورهای صنعتی و پیشرفته همواره جایگاه شایسته‌ای را برای صنعت خودرو و قطعه سازی در میان فعالیت‌های اقتصادی قائل هستند و در کشور ما نیز این صنعت یکی از مهمترین صنایع کلیدی و تاثیر گذار در رشد و شکوفایی اقتصادی به شمار می رود. دلیل این اهمیت را بی شک در گستردگی این صنعت و ارتباط آن با سایر صنایع و به خصوص تولید و اشتغال سالم و درنهایت بالا بردن تولید ناخالص ملی می توان جستجو کرد.

شاید بتوان گفت که صنعت خودرو سازی بعد از صنعت نفت مهمترین و موثرترین بخش صنعتی کشور به شمار می‌آید به طوری که کوچکترین تغییر در وضعیت این بخش برکل اقتصاد تاثیر گذار است.

بنابر این آمار صورت گرفته طی سال‌های  1375 تا 1390 به طور متوسط نزدیک به 31 درصد از نرخ رشد سالانه ارزش افزوده صنایع کارخانه‌ای کشور مدیون رشد تولید وسایل نقلیه بوده و بدین ترتیب صنعت خودرو سازی به مهمترین محرک اصلی رشد صنعتی تبدیل شده است؛ البته این رقم برای صنایع شیمیایی و غذایی به ترتیب  12.2 و 11.2 درصد است.

بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که شدت تحرک زایی رشد صنعتی کشور از کانال توسعه صنایع تولید وسایل نقلیه بیش از دو برابر صنایع شیمیایی و غذایی بوده است.

از سوی دیگر طی همین مدت صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری به عنوان مهمترین محرک رشد اشتغال صنعتی نیز شناخته شده است که این رقم برای صنایع شیمیایی و فلزات اساسی که عمده صنایع سرمایه برمحسوب می‌شوند به ترتیب 23 و 22 درصد است .

لازم به ذکر است که در سال 1390 برای ایجاد یک شغل در وضعیت تولید وسایل نقلیه به طور متوسط نزدیک به یک میلیارد ریال ، برای صنایع شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب 2.2  و 2.8 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

همچنین بر اساس آمارهای موجود دو شرکت اصلی خودرو سازی در کشور که مدیرانش از سوی دولت منصوب می‌شوند حدود 4 درصد از سهم تولید با خالص ملی را به خود اختصاص داده اند.

آمارهای مربوط به اشتغال نیز نشان می‌دهد حدود 70 هزار نفر به صورت مستقیم در این دو شرکت شاغل‌اند و نیز حدود 200 هزار نفر در بخش قطعه سازی مرتبط مشغول به کار هستند چنانچه این 270 هزار نفر سرپرستی همسر و دو فرزند خود را عهده دار باشند چیزی حدود یک میلیون نفر از راه این صنعت گذران زندگی دارند.

در پایان نیز طبق نظر مرکز آمار کشور سهم اشتغالزایی بخش صنعت 33 درصد است به طوری که حدود یک سوم کل اشتغال ایران است.

رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سهم بالای این صنعت در اشتغال کشور گفته است که این آمار دلیل حساسیت این بخش در اقتصاد و لزوم توجه ویژه مسئولان را نشان می‌دهد.

اما نباید فراموش کنیم که چرخ هر خودرو خارجی که در خیابان های شهر می چرخد چرخ زندگی چند کارگر ایرانی را از حرکت باز میدارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۰ دی ۱۳۹۴
اه اه اه حالم بهم میخوره دیگه از این بساط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۸ دی ۱۳۹۴
با نچرخیدن هر چرخ خودرو ایرانی بی کیفیت و فاقد استانداردهای ایمنی در اثر تصادف،یک خانواده ایرانی بی سرپرست میشود و یک نیروی کار با تجربه از رده خارج میشود.
آخرین اخبار