افشای آلودگی نفتی پالایشگاه تهران در ۱۵ سال گذشته

مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از آلوده شدن زمین‌های اطراف پالایشگاه تهران در ۱۵ سال گذشته خبر داد و گفت: مسئولان وقت برای سرپوش گذاشتن عملکرد خود فقط زمین‌های آلوده را خریداری کردند چرا که کاربری آنها از بین رفته بود.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سروش مدبری به افشای آلوده شدن زمین‌های اطراف پالایشگاه تهران و خریداری اراضی از سوی پالایشگاه و از بین رفتن و نابودی خاک این منطقه پرداخت.
 
وی یادآور شد: در حدود 15 سال پیش بود که مردم منطقه اطراف پالایشگاه تهران متوجه شدند که از چاه‌هایشان نفت بیرون می‌آید و بعد از آن بود که مسئولان وقت و حتی مدیران بعدی آن به فکر چاره اندیشی برآمدند اما به توفیقی نرسیدند.
 
مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تنها چاره اندیشی مسئولان ذیربط خریداری زمین‌هایی بود که دیگر خاک آنها کاربری خود را از دست داده بود؛ مدیران آن زمان زمین‌ها را خریداری کرده و دور آن حصاری ره عنوان تملک پالایشگاه کشیدند.

مدبری خاطرنشان کرد: با رویکردهای اشتباه مسئولان وقت کاربری زمین‌های اطراف پالایشگاه از بین رفت و دیگر خاک آنها دچار آلودگی شد که فایده‌ای نداشت.
 
وی ادامه داد: در طی 12 سال گذشته نیز مسئولان ذیربط هر کدام سعی کردند تا این مشکل را رفع کنند اما به موفقیتی دست پیدا نکردند و همچنان خاک این منطقه و محدوده خریداری شده آلوده است.
 
مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره کارهای صورت گرفته برای رفع این مشکل گفت: در سال 84 نیز دولت فشار زیادی وارد کرد که پالایشگاه جوابگو باشد اما متولیان امر و شرکت‌های نفتی هر کدام مشکل به وجود آمده را گردن دیگری می‌انداختند و این در حالی بود که عامل اصلی آلودگی زمین‌ها پالایشگاه تهران بود.
 
مدبری ادامه داد: پالایشگاه در آن دوران علت اصلی را می‌دانست ولی با خریداری زمین‌ها و اضافه کردن آنها به اراضی خود سعی در پاک کردن صورت مسئله داشت.
 
وی یادآور شد: در سال‌های ابتدایی دولت نهم کمیسیون زیربنایی دولت سازمان محیط زیست را موظف کرد تا با تشکیل کارگروهی این موضوع را دنبال کند و شرکت نفت نیز مشاورانی در این‌باره گرفت اما باز هم بهبود در این‌باره  حاصل نیافت چرا که زمین‌ها کاربری خود را از دست داده بود و علت اصلی آن هم پالایشگاه تهران بود.
 
مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به موضوع ارتباط سلامت مردم با آلوده نبودن آب و خاک اشاره کرد و گفت: یکی از علت‌های افزایش بیماری‌ها آلودگی آب و خاک است که باید مسئولان زیست محیطی به آن توجه کنند.
 
مدبری در پایان تصریح کرد: باید موضوع آلوده نشدن خاک مورد لحاظ قرار  گیرد؛ خاک مظلوم‌ترین بخش است و متولی خاصی ندارد که باید مسئولان ذیربط به آن توجه نشان دهند چرا که ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت مردم دارد.
 

منبع: تسنیم
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار