تغییر سبک زندگی با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای

شبکه‌های ماهواره‌ای با در دستورکار قراردادن تغییر سبک زندگی ایرانیان اقدام به ساخت سریال‌هایی زنجیره‌ای می‌کنند.

تغییر سبک زندگی با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنچه خانواده را به عنوان کوچکترین و مهمترین واحد اجتماعی از بقیه اعضای جامعه مجزا می‌کند ارتباط صمیمانه افراد باهم و بویژه ارتباط  زن و شوهر با یکدیگر است که با عشق و علاقه و بدون قید و شرط نسبت به هم شرایطی را باید فراهم کنند که در آن اعضای خانواده، در آن احساس آرامش و امنیت کنند.

در چند سال اخیر پیشرفت رسانه‌های ماهواره‌ای، سهم بسزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی داشته اند و این پدیده‌ کاملا مطلوب ارزیابی شده، اما تجربه  چندین ساله‌ نشان داده که دارای برخی آسیب‌ها و پیامدهای منفی نیز است.
اخیراً در بعضی از کانال‌های ماهواره‌ای سریال‌های به نمایش در می‌آید که محتوای آن با اعتقادات، روح و طبیعت خانواده‌های ایرانی در تعارض است اما بسیاری از افراد و خانواده‌ها به دلایل گوناگونی جذب این شبکه‌های ماهواره‌ای بویژه سریال‌های آن شده اند.

 درحال حاضر شبکه‌های ماهواره‌ای برای تغییر سبک زندگی و فرهنگ ایرانیان اقدام به ساخت سریال‌هایی در حدود 200 یا 300 قسمتی می‌کنند که معمولاً سریال‌های پخش شده از این شبکه‌ها ساخت کشورهای ترکیه، کلمبیا و آسیای جنوب شرقی است که با فرهنگ کشورمان سازگار نیست.

**رواج فرهنگ بی‌بند و باری با سریال‌های ماهواره‌ای

اکثر سریال‌های ترکیه‌ای با موضوع روابط جنسی و دوستی با جنس مخالف در قبل و بعداز ازدواج، سبب از بین بردن قبح طلاق و رواج طلاق‌های عاطفی، از میان رفتن قبح روابط آزاد زن و مرد، برگزاری جشن طلاق، بی‌بندوباری و بدحجابی، خیانت به شریک زندگی هستند تا به طور نامحسوس این سبک زندگی را به عنوان یک ارزش، امر عادی در نظام خانواده‌های ایرانی جلوه داده و تزلزل استحکام کانون خانواده و نابودی ریشه ارزش‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی، هدف اصلی آن‌ها است.

یکی از پیامدهای سوء سریال‌های ماهواره‌ای تماشای خانوادگی و بدون در نظرگرفتن گروه‌های سنی است. اینکه تمام اعضای خانواده به دیدن برنامه‌های ماهواره‌ای می‌نشینند و والدین در این بین از تأثیرات مخرب آن بر دوران کودکی و نحوه شکل‌گیری شخصیت فرزند خود غافل‌اند!

بلوغ جنسی زودرس فرزندان، میل به ارتباط با جنس مخالف و از بین رفتن عفت و حیا از پیامدهای سوء دیدن برنامه‌های ماهواره‌ای در بین کودکان و نوجوانان است.

**تخریب نظام خانواده در دستور کار شبکه‌های ماهواره‌ای

خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری، سعادت و کلیت انسان و به خصوص شخصیت فرزندان بازی می‌کند که در این امر باید اعضای خانواده با حفظ کردن چارچوب روابط بین اعضا و آموزش مهارت‌های زندگی به بهبود روابط و مناسبات خانوادگی و اثرات منفی محصولات ماهواره‌ای جلوگیری کنند.

حسین هاشمی استاندار تهران در این باره می‌گوید: صدا و سیما با استفاده از ظرفیت‌های خود و پخش برنامه‌های کارشناسی و تخصصی در آگاهی رسانی عمومی، نقش بسزایی را در کنترل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ایفا می کند.

**لزوم غنی‌سازی برنامه‌های رسانه ملی

سازمان‌های فرهنگی بویژه صداوسیما باید با تقویت آموزه‌ها و باورهای الهی و دینی در جامعه، برنامه‌هایی را در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی تهیه و تولید کنند و با ایجاد شبکه‌های مخصوص نمایش لباس و مد و ارائه الگوهای ایرانی، تولید سریال‌های زنجیره‌ای و برنامه‌های متنوع، سعی کنند تا مخاطبان بیشتری را جذب برنامه‌های خویش کنند و با شناختن نیازهای افراد جامعه و آشنا کردن اعضای خانواده با اثرات منفی و مخرب برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای توسط جامعه شناسان و روان شناسان، خانواده‌ها را آگاه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار