در جلسه مشترك مخبرین كمیسیون‌های مجلس با رئیس رسانه ملی مطرح شد:

در برنامه ششم موضوع فرهنگ و رسانه مهجور مانده است

مخبرین كمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی،با حضور در رسانه ملی با دكتر سرافراز دیدار و گفت‌وگو كردند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی صداوسیما، در این جلسه دكتر سرافراز رئیس رسانه ملی در سخنانی با اشاره به برنامه‌ی ششم توسعه گفت: در برنامه‌ی ششم، موضوع فرهنگ مهجور مانده و در این برنامه برای رسانه نیز جایگاه مناسبی پیش‌بینی نشده است، وی افزود: هر چند دولت درصدد تجدید نظر در برنامه ششم توسعه است و ما نیز پیشنهادهای خود را داده‌ایم، اما معلوم نیست كه این پیشنهادها تا چه اندازه محقق خواهد شد.

دكترسرافراز با اشاره به سهم بسیار اندك فرهنگ در كل بودجه، تصریح كرد: در شرایط كنونی، مسئله رسانه در اكثر كشورها فراتر از دیگر مسائل فرهنگی است، رسانه ملی نیز موظف است در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، داخلی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی به تولید محتوا پرداخته و زمینه فرهنگ‌سازی در این موضوعات را در جامعه فراهم كند، بنابراین رسانه، موضوع اصلی در حوزه فرهنگ است و نباید آن را جزئی از فرهنگ و در نهایت بودجه فرهنگی در نظر آوریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مشكلات مالی صداوسیما كه رسانه را در انجام وظایفش با مشكلات عدیده‌ای روبرو ساخته است، گفت: دولت در سالجاری حدود 1000 میلیارد تومان كمك مالی در ردیف بودجه جاری به رسانه‌ملی می‌كند، در حالی كه خرج ما بیش از 3000 میلیارد تومان است كه بخشی از آن بدهی‌هایی است كه از گذشته بر دوش رسانه مانده است. وی یادآور شد: حقوق كاركنان و بازنشستگان رسانه بیش از 1400 میلیارد تومان است و كمك‌های دولت حتی به تامین حقوق كاركنان نیز نمی‌رسد. این در حالی است كه حقوق كاركنان دولت به‌صورت جداگانه و مستقیم از سوی دولت پرداخت می‌شود و بودجه جاری اختصاص یافته به دستگاه‌ها صرف پرداختن به مأموریت آن دستگاه‌ها می‌شود، در حالی كه برای صداوسیما حقوق كاركنان نیز در همان بودجه‌ای كه اختصاص می‌یابد، دیده شده است.

وی در ادامه بااشاره به اینكه برای تولیدات فاخر و ارزشی مشكلات مالی رسانه برطرف شود، افزود: تولید سریال‌های خوب ارزشی را در دست اقدام داریم كه همه آن‌ها مانند سریال حضرت موسی آماده كلیدزدن هستند. اما مشكلات مالی، جلوی تولید آن‌ها را گرفته است.

دكتر سرافراز با اشاره به برخی سریال‌ها از شبكه‌های سیما، گفت: سریال كیمیا، سریال قابل دفاعی است، چرا كه مردم را به حال و هوای دوران انقلاب و جنگ برده و آن دوران را به خوبی برای مخاطبانش به تصویر كشیده است. همچنین سریال معمای شاه نیز تلنگری است به دوره پهلوی كه این دوره را برای مخاطبانش بازنمایی كرده‌است و مردم با وابستگی‌های حكومت‌های آن دوره به دولتهای خارجی بیشتر آشنا می‌شوند و در كنار آن مباحث مربوط به تحلیل تاریخ پخش می‌شود.

رئیس صدا وسیما بااشاره به تولید آثار فاخر، برخورداری از داستانی قوی و جذاب است تصریح كرد: برای دستیابی به این مهم مركز فیلمنامه نویسی در سازمان ایجاد شد تا این نقیصه برطرف شود.

دكتر سرافراز با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی تأكید كرد: پرداختن مناسب و حرفه‌ای به موضوع اقتصاد مقاومتی جزو وظایف اطلاع‌رسانی تعریف شده است و به همین منظور بخشی از برنامه‌ها به آن اختصاص یافته و حتی در صدا وسیما شبكه‌هایی خاص مأموریت یافته‌اند كه صرفاً به حوزه اقتصاد بپردازند. وی تصریح كرد: رویكرد رسانه ملی در اقتصاد مقاومتی این است كه اقتصاد زمانی به نتیجه می‌رسد كه «مردم محور» یا «دانش بنیان» باشد.

وی در ادامه ضمن تأكید بر رابطه خوب رسانه با دولت یادآور شد: در دور جدید فعالیت‌های رسانه، شرایط خوبی را برای دولتمردان ایجاد كرده‌ایم كه با حضور در برنامه‌های مختلف به بیان عملكرد و دیدگاه‌های خود بپردازند و در مناسبت‌ها این حضور بیشتر از در دوره‌های مشابه در سالهای قبل بوده است. البته رسانه ملی دیدگاه‌های انتقادی را نیز منتشر می‌كند. بنابر‌این انصاف نیست كه رسانه‌ملی اپوزسیون دولت معرفی شود.

رئیس رسانه‌‌ملی، تصریح كرد: نظرسنجی‌های علمی كه در صداو سیما انجام می‌شود، نشان از قدرت و تأثیر بالای رسانه‌ملی در موضوعات مختلف است و اعتماد مردم به رسانه را نشان می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد كه سیاست رسانه ملی در موضوع انتخابات، مشاركت حداكثری مردم است و لذا در پرداختن به موضوع انتخابات از طرح دو قطبی‌های كاذب جلوگیری می‌كنیم و به طرح دیدگاه‌های مختلف منبعث از انقلاب در مقابل ضد انقلاب می‌پردازیم. در بعد اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نیز برنامه‌های جدیدی داریم كه پخش آن‌ها شروع شده و در آینده گسترش خواهد یافت.

در این جلسه مخبرین كمیسیون‌های مجلس به طرح دیدگاه‌های خود نسبت به شرایط جامعه، مشكلات اقتصادی، توجه به آموزش افراد جامعه در موضوعات مختلف توسط رسانه، توجه به بودجه رسانه و فرهنگ در شرایط تهاجم فرهنگی، رعایت حقوق تبلیغاتی نامزدها در موضوع انتخابات پرداختند و اظهار امیدواری كردند كه رسانه همچون گذشته در زمینه‌سازی مشاركت حداكثری مردم در انتخابات موفق باشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.