ترکیبات فوتوکرومیک جایگزین مناسب ترکیبات فلورسانس کننده در مطالعات سلولی

محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از ترکیبات فوتوکرومیک و نانو حامل‌های پلیمری به منظور ردیابی سلو‌ل‌های زنده استفاده کرده‌اند.

امین عبدالهی کار‌شناس ارشد پلیمر در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تلاش شده است تا ردیاب‌هایی در ابعاد نانومتر به منظور استفاده در محیط‌های مختلف تهیه شود. هدف از این طرح، تهیهٔ ترکیبات فوتوکرومیک و قرار دادن آن‌ها درون نانوحامل‌هایی پلیمری بود. این طرح می‌تواند در زمینهٔ تولید لنزهای چشمی فوتوکرومیک، ردیابی سلول‌های زنده، سامانه‌های نوین دارورسانی، سیستم‌های ضدجعل و همچنین سیستم‌های شناساگر کاربردهای فراوانی داشته باشد. 

وی در خصوص نحوه ساخت مواد اینگونه توضیح داد: در واقع با وارد کردن ترکیبات فوتوکرومیک به حامل‌های پلیمری طول عمر، پایداری نوری، خواص فوتوکرومیک و برگشت پذیری این ترکیبات افزایش می‌یابد. در این مقاله تأثیر افزایش مقدار مونومر اسپایروپیران بر روی اندازهٔ نهایی نانوذرات بررسی شد. برای این منظور، ابتدا رنگ فوتوکرومیک بر پایهٔ اسپایروپیران، که قابلیت تغییر رنگ به وسیلهٔ نور فرابنفش را دارد، به صورت یک مونومر آکریلاتی سنتز و اصلاح شد. 

عبداللهی افزود: نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان داده که برای ایجاد نانوذرات پلیمری فوتوکرومیک بایستی از یک مقدار بهینهٔ مونومر اسپایروپیران استفاده شود؛ در غیر این صورت، خواص نوری به شدت کاهش پیدا می‌کند. از طرفی طبق بررسی‌ها، تغییر رنگ کاغذهای تولید شده در حلال‌هایی با قطبیت گوناگون به طور قابل توجهی متفاوت است که خود می‌تواند به عنوان یک شناساگر شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار