پای انتخابات به دانشگاه‌ها باز شد

افزایش روزافزون شور و نشاط انتخاباتی در فضای عمومی جامعه به ویژه دانشگاه‌ها و گرمای انتخاباتی و به نوعی سیاسی، بیش از پیش در این فضای علمی و آکادمیک قابل احساس است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ملت سربلند ایران اسلامی به ویژه جامعه دانشگاهی با حضور چشمگیر خود در انتخابات سالهای گذشته، مشت محکمی به دهان استکبار زدند و ناکامی مجدد را برای دشمنان این انقلاب به ارمغان آوردند. انتخاباتی که دشمن به آن طمع کرده بود و اشرافیت، استکبار و طاغوت به طور رسمی و علنی به میدان آمده بودند تا به هر شکل ممکن مشارکت عمومی مردم در انتخابات را خدشه‌دار کنند که خوشبختانه ملت ایران همیشه در این آزمون‌ها آنها را با شکست و ناامیدی مواجه کرده و این بار هم در انتخابات پیش رو با مشارکت حداکثری چشم فتنه و طمع دشمنان را کور خواهند کرد. 

در روزهای داغ انتخاباتی، دانشگاه‌های سراسر ایران اسلامی نیز به خوبی گرمای این رقابت سیاسی بزرگ را حس کرده و تنور انتخابات رونق خاصی به فضای سیاسی دانشگاهی داده است. این مساله زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که درک کنیم که دانشگاه همواره محلی برای تبادل افکار و نظرات بوده و دانشگاهیان نیز عموما پرچمدار حرکات مهم و تاثیرگذار در کشور بوده و هستند. گفتنی است که دانشجویان باید «راهنما» باشند نه «ابزار»، یعنی به جای اینکه بازیچه دست سیاسیون شوند، با درک و بصیرت سیاسی خود و تلاش برای بصیرت افزایی در جامعه، وظیفه خود را به درستی انجام دهند. 

دانشگاهیان برای انتخابات فرش قرمز پهن کنند
دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: نقش دانشگاهیان در عرصه‌های حساس کشور بسیار بارز و برجسته است و تلاش مجموعه وزارت علوم و مسئولین دانشگاه‌ها این است که زمینه گفتگو، تبادل نظر، بحث، بررسی و همدلی در زمینه انتخابات تقویت شود و فرصت مناسب برای ارائه دیدگاه‌های مختلف به ویژه گفتگوهایی درقالب کرسی‌های آزاد اندیشی مورد توجه ویژه قرار گیرد. از همکارانمان تقاضا کرده‌ایم برای مشارکت آگاهانه و پرشور در انتخابات حداکثر اهتمام را داشته باشند و زمینه‌های مناسب را فراهم نمایند. 

سایه پرتنش امتحانات گرمای انتخابات را سرد کرده
دانشجویان و تشکیلات دانشجویی یکی از سرمایه‌های بزرگ کشور هستند و آنان از زمان انقلاب تاکنون در همه عرصه‌ها نقش کلیدی داشته‌اند اما این روز‌ها، جامعه دانشجویی کشور روزهای پر تنشی را برای به پایان رساندن امتحانات پایان ترم پشت سر می‌گذارند، امتحاناتی که نشستهای انتخاباتی دانشگاه‌ها را به گوشه‌ای کشاند و بر فضای انتخاباتی سایه افکند. 

هاشمی در این خصوص تصریح کرد: در همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران به تدریج فضاهای انتخاباتی شکل می‌گیرد البته این روز‌ها روزهای امتحانات دانشجویان است و بنابراین فعالیت‌های دانشجویان در این زمینه خیلی گسترده نیست اما هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم سخنرانی‌ها و جلسات و گفتگو‌ها و مناظرات انتخاباتی گسترده‌تر خواهد شد. 

پرچم کرسی‌های آزاد اندیشی در انتخابات بالاست
سید ضیاء هاشمی اذعان داشت: در حوزه فعالیت برای انتخابات لازم است مشارکت اتاق‌های فکر فراهم شود تا بحث‌های علمی در مورد شاخص‌های برگزاری انتخابات و همچنین شاخص‌های نماینده اصلح ارائه شود و نتیجه آن شود که با شناخت و آگاهی بیشتر یک انتخابات پرشور و آگاهانه و قانونمند را داشته باشیم. 

وی اظهار داشت: یکی از بهترین روش‌ها برای برگزاری جلسات و جلب مشارکت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری جلسات مناظره و گفتگو با حضور کسانی است که در این حوزه صاحب نظر و دارای تجربه هستند و می‌توانند دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلف را به بحث بگذارند البته مورد تأکید ما این است که امکانات نقد و نظر در این جلسات باشد و دیدگاه‌های مطرح شده به نقد کشیده شود. ضمن اینکه عرصه انتخابات یکی از مناسبت‌ترین فرصت‌هایی است برای اینکه کرسی‌های آزاداندیشی بتوانند رونق بیشتری پیدا کنند. 

دانشگاه تهرانی‌ها آستین بالا زدند
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: شورای نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه به صورت مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های مربوط به انتخابات را بررسی و تصویب می‌کند. مسئولان دانشگاه تهران تلاش می‌کنند فارغ از جناح بندی‌های سیاسی دانشجویان در فضایی عقلانی و محترمانه بتوانند آراء و عقاید خود را در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع انتخابات بیان کنند. 

وی افزود: تشکل‌های سیاسی این دانشگاه تشکل‌های بالغی هستند بنابراین در برگزاری برنامه‌های خود تمامی جوانب را می‌سنجند. اولویت دانشگاه تهران تسهیل برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی است از این رو معاونت فرهنگی دانشگاه نیز برنامه دارد چند شخصیت مهم و تاثیر گذار در موضوع انتخابات را برای سخنرانی در این دانشگاه دعوت کند تا دانشجویان سوالات خود را در این زمینه مطرح کنند. 

با قانون، همه چی آرومه...! 
وی اظهار داشت: گفتنی است با مشارکت دانشگاهیان در انتخابات، یک انتخابات موفق و اثرگذار و زمینه ساز شکل گیری یک مجلس برجسته را خواهیم داشت براین اساس اصولی را به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که در چهارچوب قوانین و ضوابط، فعالیت گروه‌ها و تشکل‌های مختلف با سلایق متنوع فراهم شود. 

قانون و قانونمندی تنها موضوعی است که برای ما شرط و مبنای عمل می‌باشد و معتقدیم با نظارت هیئت‌های نظارت دانشگاه‌ها این برنامه‌ها به خوبی برگزار خواهد شد. و امیدواریم دانشگاه‌های ما در حرکت به سمت انتخابات پرشور پیشگام شوند. 

ضریب امنیت بالا بر فراز آسمان ایران
هاشمی با اشاره به موضوع کارگروه حفظ امنیت در ایام انتخابات برای دانشگاه‌ها بیان کرد: ما معتقدیم از نظر امنیتی در دانشگاه‌ها و جامعه شرایط بسیار خوبی را داریم و دانشگاه‌ها محیط‌های قانونمند و امن و آرام هستند کما اینکه جامعه ما از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است بنابراین نگرانی‌ در این خصوص نداریم که بخواهیم کارگروه خاصی را تشکیل دهیم. 

وی ادامه داد: تاکید ما این است که همواره قانون مبنای عمل و فعالیت‌ها باشد. اگر همگان به قانون عمل کنند و قانون شکنی نکنند و براساس سلیقه خود قانون و ضوابط را زیر پا نگذارند مطمئنا در سال انتخابات هم یک انتخابات باشکوه و هم یک مشارکت آگاهانه را خواهیم داشت. و در این خصوص قطعا دانشگاه‌ها در ترویج قانون، قانونمندی مشارکت فعال و آگاهانه پیش قدم خواهند بود. 

دانشگاهیان متوجه وظیفه سنگین خود باشند! 
در پایان یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که اهمیت انتخابات پیش رو بر کسی پوشیده نیست و کاملا عیان است که دشمنان برای این انتخابات برنامه ریزی کرده‌اند و از مسائل ظاهراً حقوق بشری، هسته‌ای، تحریم‌ها و تهدید‌ها و... استفاده می‌کنند تا به اهداف خود دست یابند، در این سو نیز مردم ایران در انتخابات نشان خواهند داد که همچون همیشه هوشیار هستند و کسانی را روانه مجلس می‌کنند که با اندیشه‌های امام راحل و آرمان‌های انقلاب همسو باشند. 
البته وظیفه دانشگاهیان از آنجا سنگین‌تر شده است که بدانیم امام راحل نیز برای انتخاب اصلح مردم را به دانشجویان و روحانیون ارجاع می‌دادند و دانشگاه‌ها که در ایام تبلیغات انتخاباتی به صورت گسترده شاهد حضور نمایندگان جبهه‌ها و جریان‌های گوناگون برای معرفی خود هستند، هوشیار باشند که وظیفه انقلابی خود را به خوبی انجام دهند. 

گزارش از محیا معصومی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار