لغو کنسرت‌ها زیر نظر وزارت ارشاد و مراجع قانونی است/برخورد سلبی با توزیع فیلم‌های سینمایی فاقدمجوز

سخنگوی وزارت ارشادگفت:مردم با انعکاس اخبار مربوطه نسبت به فیلم‌های غیر مجاز، می‌توانندکمکی برای جمع‌آوری این فیلم‌ها باشند.

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص توزیع غیر قانونی فیلم‌های سینمایی خارجی گفت: هر گونه توزیع و پخش فیلم‌های سینمایی خارجی، از شبکه رسمی و قانونی تخلف محسوب می‌شود و ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و سمعی بصری، پیگیر تخلفاتی که در پخش صورت می‌گیرد خواهد بود.

ما با همکاری استانداری‌ها و نیرو‌های انتظامی، مراجع قضایی، ادارات کل ارشاد استان‌ها نسبت به تولید و توزیع فیلم‌هایی که هیچ گونه مجوزی برای توزیع دریافت نکردند و خارج از شبکه‌های رسمی پخش می‌شوند، اقداماتی انجام دادیم. به طوری که این فیلم‌ها اگر مجوزی برای توزیع نداشته باشند، حتماً با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی در خصوص برخورد با متخلفان اظهار داشت:  با کسانی که اقدام به توزیع فیلم‌های سینمایی خارجی یا فیلم‌های داخلی فاقد مجوز برای پخش خانگی می‌کنند، برخوردی سلبی خواهیم داشت. همچنین در این رابطه یک برخورد فرهنگی با مردم و تهیه‌کنندگان سینمایی داریم.

نوش‌آبادی ادامه داد: در  حوزه سلبی ستاد صیانت از محصولات فرهنگی بصری وظیفه دارد، با همکاری ضابطین قضایی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به جمع‌آوری فیلم‌های خارجی فاقد مجوز اقدام کند. این ستاد مسئولیت دارد که فضای داخلی کشور را نسبت به توزیع فیلم‌های فاقد مجوز رصد کند. درحوزه فرهنگی به مردم توصیه کرده‌ایم که فیلم‌های فاقد مجوزرسمی بدون هولوگرام را خریداری نکنند؛ چرا که به صورت غیرقانونی دانلود و در شبکه‌های مختلف بازار توزیع می‌شوند.

وی تصریح کرد: از طرفی مردم بی‌جهت سود سرشار را نصیب قاچاقچیان محصولات فرهنگی غیر مجاز نکنند، نسبت به فیلم‌های فاقد مجوز واکنش نشان دهند. در غیر این صورت به سوءاستفاده از توزیع این فیلم‌ها کمک خواهند کرد. همچنین به تولید‌کنندگان و فیلم‌سازان همیشه توصیه کرده‌ایم، از محصولات خود مراقبت کنند و پیگیر حق خود از مراجع قانونی باشند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص همکاری نیروی انتظامی در این زمینه عنوان کرد: هرگونه توزیع غیرقانونی فیلم خارجی و داخلی با همکاری نیروی انتظامی و رای مرجع قضایی پیگیری می‌شود.  هر گزارشی مبنی بر تخلفات به دست ما برسد، جمع‌آوری می‌شود.

وی در خصوص دانلود فیلم‌های خارجی ادامه داد: ما شاهد دانلود فیلم‌های خارجی در کشور هستیم که توسط برخی از افراد صورت می‌گیرد. پیگیر شرکت‌هایی هستیم که هیچ‌گونه مجوز قانونی برای تولید و توزیع این فیلم‌ها ندارند. قانون اینجا این‌طور است که این موسسات بعد از شناسایی، شناسنامه‌دار می‌شوند تا از طریق مجوز رسمی به  توزیع فیلم‌های خارجی اقدام کنند.

نوش‌آبادی در خصوص اینکه لغو کنسرت‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا خانه موسیقی است، اظهار داشت: صدور هر گونه مجوز برای آلبوم و کنسرت موسیقی، از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود. چنانچه این آثار که عرضه می‌شوند با معیار و ملاک ما یکی نباشد، مجوزی به آن‌ها داده نخواهد شد و اگر لغو کنسرتی صورت بگیرد، باید از طریق خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مراجع قانونی باشد. در سال جاری کمتر شاهد این لغو‌ها بودیم و وظیفه هر نهاد روشن شده است، درنتیجه کمتر شاهد این اتفاق بودیم.

وی در خصوص وضعیت پیشکسوتانی که روزی در اوج بودند و در حال حاضر یادی از‌ آن‌ها نمی‌شود، گفت: همیشه پیشکسوتان هنر و فرهنگ مورد احترام  و تکریم قرار می‌گیرند. در ستاد حمایت پیشکسوتان و موسسات پیشکسوتان هنرمند، هر سال برنامه‌های متنوعی را برای گرامیداشت هنرمندان داریم. علاوه بر آن در صندوق اعتباری هنرمندان، برای پشتیبانی و حمایت مالی و معنوی از هنرمندان برنامه‌های خوبی را در پیش گرفتیم. با افزایش قدرت مالی و توانایی اقتصادی این صندوق تلاش می‌کنیم، متناسب با موقعیت و شأن هنرمندان عزیزانمان پیش برویم. شخص آقای جنتی توجه ویژه‌ای برای رفع مشکلات پیشکسوتان دارد و جلسات فردی و گروهی با این هنرمندان برقرار می‌کنند. ما اعتقاد داریم عامل پیشرفت هر جامعه‌ای پیشکسوتان و نخبگان آن است و این پیشکسوتان می‌توانند الگو‌ی خوبی برای جامعه ما باشند.

وی در خصوص نداشتن لباس ملی اظهار داشت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته ساماندهی مد و لباس داریم که متشکل از بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌هاست و چگونگی ارائه طرح‌های مد و لباس را بررسی می‌کند تا این الگو‌ها پس از بررسی در ستاد به تولید برسد. اما این امر نیازمند یک کار گسترده، سرمایه‌گذاری، تأمین منابع مالی، حمایت و پشتیبانی همه بخش‌هاست.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این بخش در طراحی  و الگوسازی و نهادی که مسئولیت مد و لباس را به عهده دارد، با همکاری بخش‌های دیگر می‌تواند مد و الگو‌های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی را ارائه دهد. البته ما در این زمینه خیلی عقب هستیم، این واقعیتی است که باید در جامعه به آن پرداخته شود؛ اما متاسفانه ما موفق نشدیم الگو‌های پوششی متناسب با فرهنگ، تاریخ، تمدن ایرانی و اسلامی خود را به درستی معرفی کنیم. واقعیت این است که لباس نمادی از اعتقادات و باور‌های یک ملت است. هر چه بتوانیم زوایای فرهنگی، اعتقادی و تمدنی را نشان دهیم، پیشرفت بیشتر خود را شاهد خواهیم بود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
همینکه نمیذاره پارتی خونا بیان تو ملا عام بخونن بنوازن خودش یه دنیا تشکر داره . ایول.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
دست اقای نوش ابادی دردنکنه بایدشانیت نظام اسلامی حفظ بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۱ دی ۱۳۹۴
واقعا بعضی کنسرتها در شان یک کشور اسلامی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۱ دی ۱۳۹۴
واقعا بعضی کنسرتها در شان یک کشور اسلامی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
دقیقا بایدزودتر اقدام میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
آقايون اگه اجازه انجام كنسرت خا رو بديد خيلي بهتره. اجازه اجراع كنسرت رو بديد اما تحت نظر و نظارت خودتون با رعايت برخي اصول. اينطوري خيلي بهتره. سعي كنيد تفريحات گوناگون براي ما جوانان ايجاد كنيم تا كمتر ما جوان ها به سراغ سيگار و قليان برويم.جوانان براي محافظت شدن از تفريحات بد بايد تفريحات مناسب و زياد داشته باشند
آخرین اخبار