در صحن علنی مطرح شد؛

نظرات مخالفان و موافقان لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

کلیات لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در صحن علنی امروز با وجود بیان مخالفت‌هایی از سوی نمایندگان تصویب شد.

نظرات مخالفان و موافقان لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نمایندگان در صحن علنی امروز دوشنبه 21 دی ماه کلیات لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را مورد تصویب قرار دادند.

این لایحه با 119 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 222 نفر به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

*دلایل مخالفان

قاضی‌پور: آیا ملت باید تمام هزینه‌ها را پرداخت کند؟

اما این لایحه مخالفان و موافقانی را نیز دربر داشت، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه یکی از مخالفان لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بود.

وی با بیان اینکه مسئول ستاد حوادث مترقبه فرمانداری‌ها هستند اظهار کرد: در این لایحه نقش فرمانداران، سقف و کف قیمت بیمه مشخص نشده و دولت می‌تواند این پول را برای خود بردارد.

نماینده مردم ارومیه در ادامه تأکید کرد: آیا ملت باید همه مخارج را تقدیم کند زیرا در این لایحه شهر و روستا، اماکن نظامی، تجاری، اداری و ... مشخص نشده و بهتر است به جای این امر وزارت راه و شهرسازی نظام مهندسی را تقویت کنند.

امیرآبادی: مردم امروز در پرداخت هزینه‌های زندگی خود مانده‌اند

احمد امیرآبادی نماینده قم نیز در مخالفت با این لایحه عدم تعیین میزان بیمه را در نوع کاربری ساختمان‌ها مورد انتقاد قرار داد و بیان داشت: متراژ ساختمان‌ها و محل آنها در تعیین نرخ بیمه مشخص نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اکثر مناطق استان‌های کمتر توسعه یافته بر روی گسل زلزله هستند و اگر مناطق زلزله خیز را محور تعیین بیمه قرار دهیم یک تبعیض و ایراد اساسی بر این لایحه وارد خواهد بود.

امیرآبادی با تأکید بر اینکه شرایط زندگی امروز مردم بسیار سخت بوده و هر روز نیز سخت‌تر می‌شود، گفت: مردم دیگر توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند زیرا در پرداخت قبوض آب و برق خود نیز مانده‌اند و این مصوبه نیز به مصلحت مجلس نخواهد بود.

نماینده قم تصریح کرد: تصویب این لایحه یک حکم دائمی خواهد بود و بیان مبالغ در آن صحیح نیست و باید در بودجه سالانه درج شود و متأسفانه در این لایحه تنها نام شرکت بیمه ایران ذکر شده است.

مفتح: عملکرد موسسات بیمه در کشورمان مطلوب نیست

محمد مهدی مفتح  نماینده تویسرکان آخرین مخالفی بود که ضمن انتقاد از لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی اظهار کرد: متأسفانه عملکرد مؤسسات بیمه در کشور ما مطلوب نیست و با تصویب این لایحه هزینه اضافی را بدون دریافت تسهیلات بر مردم تحمیل می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه صنعت بیمه در کشور ما موفق نیست و عمومیت ندارد، گفت: بیمه‌ها در هنگام دریافت پول از مردم بیشترین سخت‌گیری را انجام می‌دهند اما در زمان پرداخت تلاش دارند کمترین رقم را پرداخت کنند.

مفتح ادامه داد: اگر این بیمه همگانی را اجباری کنیم بار دیگر هزینه سنگینی را بر مردم تحمیل خواهیم کرد که در شرایط امروز اقتصادی و فرهنگ حاکم بر مؤسسات بیمه این امر صحیحی نیست.

نماینده تویسرکان خاطر نشان کرد: تصویب پرداخت یک درصد از پول این صندوق به بیمه مرکزی در این لایحه صحیح نیست و نمی‌دانم چرا نمایندگان در کمیسیون مربوطه این را تصویب کرده‌اند.

مستندات موافقان

علی‌پور: در قوانینمان تاکنون مبلغی برای روزهای بحرانی گنجانده نشده است

اما این لایحه موافقانی را نیز دربر داشت که علیپور نماینده ماکو بعنوان اولین موافق با بیان اینکه سیستم حمایت‌گری در کشور برای روز مبادا نداریم، گفت: زلزله بم و دیگر زلزله‌ها و خسارت‌های وارده را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم و درست است که ما در کشور دولت و ستاد بحران داریم اما باید در قوانین کشور مبلغی را برای روزهای بحرانی در نظر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قبلا تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی به دنبال چنین طرحی بودند و خوشبختانه آن مسائل در این لایحه گنجانده شده است و اکنون می‌توان با طراحی این سازمان نسبت به نوع ساختمان‌ها و منطقه جغرافیایی انجام داد.

نماینده ماکو خاطر نشان کرد: مسلما بخشی از تأمین مالی این صندوق از ماده 10 معروف پرداخت خسارات پرداخت شده و همه بار مالی آن بر گردن مردم نخواهد بود.

هاشمی: ایجاد حساب ویژه برای حوادث نقطه قوتی برای کشور است

سیدعبدالکریم هاشمی نماینده جاسک دیگر موافق لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ضمن موافقت با این لایحه بیان داشت: عدم بیمه نکردن در کشورمان نهادینه شده که این امر خسارت‌های جبران ناپذیری را دربر داشته زیرا در بسیاری از تجربه‌های حوادث طبیعی ما به سختی توانسته‌ایم امر بازسازی را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: این لایحه نقاط قوتی را در بردارد و طبق آن می‌توان حساب ویژه حوادث را در کشور افتتاح کرد و دولت نیز در سال اول برای رونق گرفتن این صندوق به آن کمک خواهد کرد.

جعفری: پرداخت حق بیمه حق قانونی برای مردم در زمان حوادث ایجاد می‌کند

قاسم جعفری نماینده بجنورد جاجرم، مانه و سملقان به عنوان آخرین موافق این لایحه اظهار کرد: امروز صحبت از حوادث و بحرانی که باید برای آن از قبل پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و به نظر بنده باید از اشخاصی که این لایحه را تا بدین جا رسانده‌اند سپاسگزاری کرد.

وی ادامه داد: اگر کلیات آن تصویب شود ایرادات جزئی آن را می‌توان در مجلس تصحیح کرد.

جعفری با بیان اینکه به دلیل سیستم بروکراسی در کشور مردم در زمان وقوع حوادث به حق خود نمی رسند گفت: همانطور که در زلزله‌های سیستان و بلوچستان، ورزقان و یا سیل‌های پیش آمده در برخی شهرها هیچ کس پاسخگوی مردم نبوده و برخی از آنها بلاتکلیف هستند.

نماینده بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان تأکید کرد: این صندوق با مشارکت مردم و دولت تشکیل می‌شود و مبالغ تعیین شده در این صندوق بسیار اندک و ناچیز بوده و هیچ مشکلی را برای خانوارها به وجود نخواهد آورد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط اقتصادی کنونی این بیمه ضروری است تصریح کرد: طی چند سال گذشته حتی دست خیرین هم بسته شده لذا با پرداخت یک حق بیمه بعنوان شهروند یک حق قانونی ایجاد می‌کنیم تا در زمان وقوع حوادث با گردنی افراشته مردم حق خود را طلب کنند.

جعفری خاطر نشان کرد: پرداخت حق بیمه توسط شهروندان به صورت اقساط پرداخت می‌شود و در قبوض ماهانه برای مردم مشخص خواهد شد و اینکه این امر به یک بیمه دولتی سپرده شده به دلیل آن است که در صورت بروز مشکلاتی برای بیمه‌های خصوصی دیگر آنها پاسخگوی مردم نخواهند بود اما در بیمه دولتی دولت خود می‌تواند پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار