قزوین؛

قزوین در شاخص تولید سرانه رتبه 11 کشور را دارد

استاندار قزوین گفت: قزوین در شاخص تولید سرانه (تولید ناخالص داخلی) رتبه 11 کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ فریدون همتی افزود: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، استان قزوین با سهم 6/1 درصدی از جمعیت جایگاه بیستم کشور و با سهم 0/9 درصدی از مساحت کشور جایگاه بیست و ششم کشور را به خود اختصاص می دهد.


وی اظهار کرد: با این وجود دارای رتبه 11 در تولید (GDP) سرانه، رتبه 18 در ارزش افزوده بخش کشاورزی، رتبه 15 در درآمدهای استانی، رتبه 14 در ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه 18 در محصول ناخالص منطقه ای (GDPR) است.


استاندار قزوین اضافه کرد: این شاخص ها نشانگر توانمندی ها و جایگاه ویژه استان در اقتصاد کشور می باشد.


نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: گستردگی و وجود امکانات زیربنایی در سطح استان از قبیل راه های مناسب،آب، برق، تلفن، گاز، راه آهن، نزدیکی و دسترسی سریع به بازار عمده تهران و سایر استان های پرجمعیت مجاور،تنوع بالای تولیدات صنعتی و زمینه مناسب و وجود کشاورزی غنی و امکان توسعه صنایع تبدیلی از جمله مزیتهای نسبی سرمایه گذاری در استان قزوین محسوب می شوند.

وی،امنیت بالای سرمایه گذاری در مقایسه با سایر نقاط کشور،وجود نیروهای متخصص،فنی و با تجربه مناسب در منطقه و تأمین نیروی انسانی مجرب کارآمد وجود سرمایه گذاران خارجی در منطقه و ارتباط صنعت استان با دهها کشور دیگر در امر صادرات و واردات و وجود واحدهای متعدد تحقیق و توسعه و بهره مندی از امکانات مناسب آزمایشگاهی و تحقیقاتی از دیگر مزیت ها و بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در قزوین به شمار می آیند.

استاندار قزوین با بیان اینکه قزوین در بسیاری از محصولات و کالاهای استراتژیک حوزه کشاورزی و دامی مانند گوشت مرغ و تخم مرغ،شیرو لبنیات،انگور، زیتون؛فندق و زغال اخته و پسته از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری دشت قزوین در کشور بی نظیر است و نزدیکی به پایتخت و جمعیت 25 میلیونی یک بازار مصرف مناسب برای حوزه کشاورزی و صنعت این استان فراهم کرده است.

همتی با اشاره به موقعیت مواصلاتی استان اظهار داشت: راههای استان قزوین مانند پلی پایتخت کشور را به مناطق شمالی و غربی و کشورهای قفقاز و اروپا متصل می کند و به لحاظ موقعیت مناسب کشاورزی ، صنعتی و خدماتی و جایگاه حمل و نقلی به یکی از قطب های مهم توسعه تبدیل شده است .

وی افزود: از مجموع شش هزارو 353 کیلومتر از جاده های استان قزوین بیش از 250 کیلومتر آن آزاد راه است که این رقم به بیش از 12 درصد کل کشور می رسد.


استاندار قزوین در پایان گفت: علاوه بر این قزوین از جمله شهر هایی می باشد که دارای دانشگاه بین المللی است و بیش از 130 هزار دانشجو در دانشگاههای استان مشغول به تحصیل هستند که این استان را به یک شهر دانشگاهی تبدیل کرده است.


انتهای پیام/ف

برچسب ها: شاخص ، تولید ، سرانه ، رتبه ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.