ادبیات روایی ما ادبیاتی بی‌حوصله است

ادبیات روایی ما ادبیات صبور نبوده و بی‌حوصله است.

احمد شاکری، نویسنده در خصوص تاثیر شتابزدگی در نگارش آثار دفاع مقدس روی این حوزه ادبی به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ادبیات روایتی ما ادبیاتی بی‌حوصله است و صبور نیست.
 
وی افزود: بی‌حوصلگی ادبیات روایتی ربطی به سفارش نویسی ندارد. به نظر می‌رسد که در برخی از مواقع افرادی که با انگیزه شخصی کتابی می‌نویسند به خودی خود عجله دارند.
 
این نویسنده اظهار داشت: گاهی خود نویسنده شرایط عمومی‌اش عجله را به وی تحمیل می‌کنند.
 
شاکری ادامه داد: بعضی مواقع نویسندگان حرفه‌ای می‌گویند که حرفه‌ای بودن نویسنده به این معناست که هر سال یک کتاب را به بازار محصولات فرهنگی مکتوب ارائه کند. بنابر این اجبار نگارش شتابزده کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس نوشته می‌شوند دوما از طرف ناشر نیست و شرایط اقتصادی هم برآن تاثیر می‌گذارد.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون میزان حق تالیفی که ناشران به نویسندگان می‌دهند به اندازه‌ای نیست که نویسنده بتواند امرار معاش کند و فردی که نویسندگی را شغل اصلی خود می‌داند باید در هر شش ماه یک کتاب بنویسد تا بتواند امرار معاش کند و این دلیلی برای شتابزدگی است.
 
این نویسنده در بخش دیگر سخنان خود گفت: من تا به امروز کار سفارشی قبول نکردم و از روند سفارش نویسی اطلاع چندانی ندارم اما این را می‌دانم که آفرینش هنری مقوله‌ای ناخودآگاه و زایشی است و فرآیند مدت داری ندارد.
 
شاکری افزود: برخی از رمان نویسان بدون اینکه مدتی را برای کار خود مشخص کنند زمانی طولانی را به نگارش یک اثر اختصاص می‌دهند و این به اصل آفرینش هنری برمی‌گردد.
 
وی تاکید کرد: ماهیت هنر با یافت و خلق هنرمندانه ارتباط پیدا می‌کند که مقوله‌ای مکانیکی نیست، لذا ممکن است که هنرمند تواناییاین را ندارد تا یک ماه رمان بنویسد و یا اثری را هرگز تمام نکند.
 
این نویسنده ادامه داد: وقتی کاری سفارشی است باید قراردادی بنویسند و زمانی مشخص کنند زیرا سرمایه گذار نمی‌تواند تحویل اثر را به زمان غیر معینی موکول کند و نکته قابل تامل این است که در تعاملات میان نویسنده و سفارش دهنده باید قابلیت آفرینش هنری لحاظ شود.
 
این نویسنده خاطر نشان کرد: اگر نویسنده به نگارش اثری بپردازد که به اصول تعریف شده آفرینش هنری در روند سفارش آن توجهی نشده کتابی با کیفیت کم را ارائه می‌دهد.


 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.