ادعای نشریه هیل: نزدیک شدن به تهران در سال 2016، اقدامی نادرست است

به ادعای نشریه آمریکایی هیل، عده‌ای منفعت‌طلب که از توافق هسته‌ای ایران سود می‌برند، چشم خود را بر روی تداوم رفتارهای گذشته این کشور بسته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه هیل در گزارشی نوشت: با آغاز سال 2016 و نزدیک شدن به زمان اجرایی‌شدن توافقنامه هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، تمایلات برای سرمایه‌گذاری در این کشور در حال افزایش است. یکی از دلایل اصلی سفر ماه ژانویه (31 روز منتهی به 11 بهمن) حسن روحانی به فرانسه و ایتالیا نیز نهایی کردن تعدادی از قراردادهای تجاری مذکور است.


به ادعای این گزارش، تعداد زیادی از مقامات دولت اوباما معتقدند در نتیجه این توافق و پیامدهای آن، تهران روندی میانه‌روتر را در پیش خواهد گرفت؛ اما شواهد بسیاری وجود دارد که این مسئله را نقض می‌کند. زیرا تهران نسبت به گذشته قابل اعتمادتر نیست و از سیاست‌های ضد آمریکایی‌اش نیز کاسته نشده است.


بسیاری از افرادی که از لغو تحریم‌های ایران و مراوده تجاری با این کشور سود می‌برند، تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر مختومه کردن پرونده اتمی گذشته تهران را حجتی بر تغییر رفتار آن می‌دانند. اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.


در ادامه این مطلب ادعا شده است: گزارش نهایی آژانس نشان داد برنامه اتمی ایران بیشتر از آن چه دولت‌های غربی حدس می‌زدند، قدمت دارد. در این گزارش حتی درباره تلاش‌های مقامات ایران برای مخفی کردن ابعاد این برنامه، صحبت‌هایی به میان آمد. این مسائل نشان می‌دهد حکومت ایران حتی در زمان روحانی نیز نسبت به گذشته شفاف‌تر و قابل اعتمادتر نشده است. با این وجود، آمریکا و دیگر کشورهای عضو آژانس پرونده ایران را با این توجیه که در زمان کنونی باید بر روی آینده به جای گذشته تمرکز کنیم، مختومه اعلام کردند.


به ادعای این گزارش، توجه به آینده از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما کسانی که از گذشته خود درس نمی‌گیرند، ممکن است خطاهای پیشین را بار دیگر تکرار کنند. در حالی عده‌ای برای دست‌یابی به سود مقطعی، اقدامات ایران را نادیده می‌گیرند که این کشور در حال افزایش نفوذ خود در خاورمیانه است. این مسئله مقامات ایران را به این باور می‌رساند که می‌توانند به اقدامات نادرست خود مثل ترویج تفکر بنیادگرایی و گسترش برنامه هسته‌ای بدون این که مؤاخذه شوند، ادامه دهند.


در ادامه ادعاهای بی‌اساس این گزارش آمده است: از طرف دیگر دولت اوباما ایران را یکی از متحدان خود در مبارزه با گروه تروریستی داعش به شمار می‌آورد. این در حالی است که این کشور خود یکی از حامیان  گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله است که از جانب آن، عملیات مختلفی را خارج از خاک ایران انجام می‌دهد.


به ادعای نگارنده این گزارش، این خطر وجود دارد که در آینده ایران تهدیدی نظامی برای کشورهای غربی محسوب شود، مسئله‌ای که در گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم. دست‌کم یکی از دو آزمایش موشکی ایران که اواخر پاییز انجام شد، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد. اما باز هم طرفداران توافق ایران سکوت کردند.


ادعاهای گزارش مذکور، با این نتیجه‌گیری به پایان می‌رسد: ما نمی‌توانیم آینده را با این امید که ایران تغییر می‌کند آن هم زمانی که حقایق چیز دیگری را بیان می‌کنند، به خطر بیاندازیم. تا زمانی که ایران به لفاظی‌های جنگ‌افروزانه، اقدامات تروریسم‌پرور و نقض حقوق بشر پایان ندهد، بهترین تصمیم برای سال 2016 به جای عادی‌سازی روابط با این کشور، دوری گزیدن از آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۶ دی ۱۳۹۴
ایران آقای دنیا بوده و هست و خواهد بودانشاءالله
آخرین اخبار